دکتر امیر دریانی

جراحی رینوپلاستی با دکتر امیر دریانی

جراحی رینوپلاستی(Rhinoplasty) به جراحی زیبایی بینی گفته می‌شود. یکی از رایج‌ترین شیوه‌های فرم‌دهی بینی است که متشکل از دو کلمه رینو و پلاستی است. رینو به معنای بینی و پلاستی به معنای تغییر شکل دادن است که با هدف اصلاح و زیباسازی ایراد‌های مختلف بینی صورت می‌پذیرد.

امروزه با به روز شدن و پیشرفت تکنیک‌های جراحی، اکثر افراد به دنبال جراحی رینوپلاستی برای زیباتر شدن چهره خود هستند. چرا که بینی یکی از اصلی‌ترین اجزا صورت می‌باشد که در زیبایی فرد نقش بسزایی ایفا می‌کند و تناسب آن با دیگر اعضا صورت بسیار مهم است.

این موضوع مختص سن و جنس خاصی نیست و تمام اقشار جامعه را شامل می‌شود. در حال حاضر جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی پلاستیک و زیبایی در جهان می‌باشد.

جراحی رینوپلاستی با ایجاد تناسب بینی با اجزای صورت و بهبود شکل و اندازه باعث بهبود عملکرد و ظاهر بینی می‌شود.

جراحی رینوپلاستی نیاز به مهارت و تکنیک بالا دارد و روش جراحی، نسبت به فرم صورت شما و با تشخیص پزشک انجام می‌گیرد.

جراحی رینوپلاستی
جراحی رینوپلاستی چیست؟

جراحی رینوپلاستی(جراحی زیبایی بینی) که تحت بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود به دو صورت باز یا بسته انجام می‌شود. انتخاب هر یک از روش‌ها برعهده جراح پلاستیک و براساس شرایط بیمار صورت می‌گیرد.

 در جراحی رینوپلاستی باز، یک شکاف(اسکار) در داخل بافت بین دو سوراخ بینی ایجاد می‌شود. جراح می‌تواند به طور مستقیم استخوان‌ها و غضروف‌های فوقانی بینی را مشاهده کند. با استفاده از آن تغییرات مورد نیاز بر روی بینی انجام می‌شود. در عمل رینوپلاستی بسته، شکاف‌های ایجاد شده کاملاً در داخل بینی هستند. 

جراحی رینوپلاستی باز معمولاً از نظر زمانی طولانی‌تر از عمل جراحی بسته است. در جراحی باز بینی، التهاب و کبودی پوست بیشتر است زیرا پوست به طور کامل از بینی جدا می‌شود. برای مطالعه بیشتر در زمینه رینوپلاستی و هرینه جراحی رینوپلاستی برروی لینک کلیک کنید.

رینوپلاستی(Rhinoplasty)  با هدف اصلاح و زیباسازی ایراد‌های مختلف بینی از جمله موارد زیر صورت می‌پذیرد:

  • نقص مادرزادی
  • مشکلات تنفسی
  • بزرگ بودن انداره بینی
  • افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه لب وبینی
  • انحراف تیغه بینی
  • دررفتگی تیغه بینی
  • دفورمیتی(بد شکلی)های بعد از عمل جراحی

بینی گوشتی معمولا به بینی‌هایی گفته می‌شود که قسمت تحتانی بینی دارای پوستی ضخیم و پر از چربی باشد.

این عمل برای افرادی که دارای بینی گوشتی و پهن هستند و باعث خجالت و کاهش اعتماد به نفس در فرد می‌شود، انجام می‌شود. این مدل از بینی غضروف‌های پهن، بافت همبند ارتجاعی، پوست ضخیم و نوک بینی چربی دارند.

در مقایسه با بینی‌های استخوانی این مدل بینی غضروف‌های ضعیفی و شکننده‌ای دارند به همین دلیل جراحی بینی گوشتی ریسک بسیار بلایی دارد. 

به علت وجود هورمون جنسی مردانه و چرب بودن پوست آن‌ها، بینی گوشتی شایع‌ترین مدل بینی در مردان است. این عمل در واقع زیر مجموعه‌ای از جراحی رینوپلاستی است.

بینی استخوانی هرمی شکل است و پوست بینی این افراد نازک‌تر از بینی‌های گوشتی است. یکی از مهمترین عوامل در ایجاد نتایج بهتر در بینی استخوانی، داشتن ساختمان بینی با انعطاف پذیری بالا در این نوع بینی است که جراح می‌تواند به راحتی تغییراتی را بروی بینی انجام دهد. یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر روی نتایج عمل جراحی، جنس پوست بینی است.

همچنین اکثر آقایان به دلیل مختلف از جمله شکستگی و انحراف بینی مجبور به انجام این عمل می‌شوند. از دست ندادن حالت و فرم بینی مردانه(فرم عروسکی و زنانه به خود بگیرد) بعد از رینوپلاستی مردانه یکی از مهم‌ترین موضوع در این جراحی است. بهتر است برای حفظ ظاهر بینی مردانه این جراحی توسط یک جراح پلاستیک متخصص و ماهر انجام شود.

جراحی ترمیمی بینی برای کسانی که از اولین عمل رینوپلاستی خود راضی نیستند و با توجه به نظر جراح متخصص نیاز دوباره به عمل زیبایی بینی برای رفع مشکلات تنفسی ویا ظاهر بینی دارند، استفاده می‌شود. مراحل جراحی از جراحی اولیه سخت‌تر بوده و به همین دلیل هزینه‌ی بالایی برای انجام دوباره این عمل باید پرداخت شود.

علت‌های مختلفی برای عدم رضایت قرد از عمل رینوپلاستی وجود دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند پوست ضخیم و مشکلات عدیده قبل از عمل در بینی فرد باشد. همه این علت‌ها یک بهانه برای رفع کم کاری و عدم داشتن تجربه و مهارت کافی جراح در ارزیابی‌های قبل از عمل و نحوه جراحی است. این جراحی یکی از سخت‌ترین عمل‌ها در زیر مجموعه جراحی پلاستیک به حساب می‌آید. پس با انتخاب بهترین جراح بینی که دارای تجربه و مهارت کافی دراین زمینه است، از وقوع این اتفاقات جلوگیری کنید.

مهم‌ترین مشخصه پوست در جراحی بینی، ضخامت آن است. مناسب‌ترین پوست برای جراحی زیبایی بینی پوستی با ضخامت متوسط، رنگ سالم و هموار است. پوست در تغییر شکل اسکلت و پنهان کردن بینی اهمیت زیادی دارد. بنابراین جراحان زیبایی بمنظور بازسازی و از بین بردن عیوبی همچون قوز بینی و در نتیجه رسیدن به نتایج حاصل از عمل، بیشتر برروی استخوان بندی بینی کار می‌کنند. پوست بینی در زمان جراحی به ندرت مورد جراحی قرار می‌گیرد بنابراین نوع پوست می‌تواند به عنوان یکی از موثرترین عامل اصلی در تشکیل فرم جدید بینی عمل کند. علاوه بر ضخامت پوست بد زخم بودن و حالت ارتجاعی نیز از موارد مهم و تاثیرگذار در جراحی زیبایی بینی می‌باشد.

فرم‌دهی بینی بستگی به ساختار و ساختمان بینی دارد. دکتر امیر دریانی با کمک تخصص و مهارت بالا خود در جراحی و با تکیه بر دانش زیباشناسی خود می‌تواند فرم بینی زیباجو را نسبت به خواسته زیباجو و شرایط جراحی تغییر دهد. 

دکتر امیر دریانی یکی از بهترین جراحان زیبایی ایران در زمینه جراحی زیبایی و جراحی ترمیمی است. دکتر دریانی با داشتن کارنامه درخشانی در زمینه جراحی زیبایی بینی، بهترین جراح رینوپلاستی است. همچنین ایشان عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، جامعه بین المللی جراحان پلاستیک و زیبایی آمریکا و کالج بین المللی جراحان آمریکا است. دکتر امیر دریانی با توجه به علاقه‌ى بسیاری که به کارهاى پژوهشى داشتند و با چاپ ده مقاله در ژورنال هاى معتبر به عنوان محقق برتر انتخاب شدند.

رینوپلاستی

سوالات پر تکرار:

سن مناسب برای جراحی رینوپلاستی چند است؟

سن مناسب برای جراحی رینوپلاستی حداقل ۱۸ سال است که فرد به بلوغ کامل رسیده و استخوان بندی صورت تکمیل شده است. البته با توجه به اینکه ترمیم بدن پس از ۶۰ سالگی به کندی انجام می‌شود و ریسک بروز عوارض افزایش پیدا می‌کند، جراحی رینوپلاستی بعد از این سن توصیه نمی‌شود.

مدت زمان جراحی رینوپلاستی به روش جراحی و شرایط زیباجو بستگی دارد در کل ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد.

از ۴ تا ۵ روز پس از جراحی رینوپلاستی می‌توانید به کار‌های روزمره و روتین قبلی زندگی خود باز گردید

شما می‌توانید ۱ سال بعد از جراحی رینوپلاستی فرم اصلی و نتیجه نهایی را مشاهده کنید.

  • کپسول آنتی بیوتیک ( سفالکسین ) هر ۶ ساعت یک عدد مصرف شود.
  • در صورت تجویز آنتی‌هیستامین هر ۱۲ ساعت یک عدد مصرف شود.
  • در صورت درد داشتن مُسکِن (استامینوفن کدئین) هر ۶ ساعت یک عدد مصرف شود.
  • جهت شستشوی بینی می‌توانید از سرم شستشو استفاده کنید. سرم شستشو را داخل یک سرنگ بکشید سپس سوزن سرنگ را جدا کرده و به آرامی کمی داخل بینی خود خالی کنید. این کار را می‌توانید در روز ۳ تا ۴ بار تکرار کنید. (بعد از شستشو از فین کردن و وارد نمودن دستمال یا گوش پاک کن داخل بینی جداً خودداری کنید.)
  • درصورت تجویز آمپول دگزامتازون ۱روز بعد از جراحی و ۲روز بعد از تزریق اول، تزریق شود.
  • به مدت یک ماه بعد از جراحی رینوپلاستی از عینک استفاده نکنید درصورت ضرورت از عینک سبک استفاده کنید.
  • میتوانید ورزش شنا را بدون عینک و دماغگیر و بدون شیرجه زدن بعد از ۶ هفته شروع کنید.
  • میتوانید ورزش را از هفته‌ی چهارم به بعد شروع کنید.
  • ماه اول بعد از جراحی از بینی خود در برابر ضربه و گرما مراقبت کنید.
  • به مدت ۶ هفته از قرار گرفتن در برابر آفتاب شدید دوری کنید زیرا گرما باعث متورم شدن بینی می‌شود.
  • بعد از باز کردن گچ، بینی شما تورم خواهد داشت و این تورم به مدت یک سال از بین خواهد رفت. همچنین عدم تقارن و ورم‌های نامتقارن تا این مدت طبیعی هستند.
  • بهتر است پانسمان جلوی بینی خود را عوض کنید.
  • با مسواک نرم دندان هایتان را مسواک بزنید.
  • از دست زدن به لب بالا خودداری کنید.
  • به مدت دو هفته از خندیدن طولانی اجتناب کنید.
  • برای درآوردن مش یا تامپون‌های داخل بینی، دو تا سه روز بعد از جراحی به مطب دکتر دریانی مراجعه کنید.
  • دقت کنید تا یک هفته هنگام شستن موها وصورت گچ یا قالب بینی خیس نشود.