دکتر امیر دریانی

5 نکته لیپوی شکم و پهلو

لیپوی شکم و پهلو

آنچه در این مقاله میخوانید:

لیپوماتیک یا لیپوی شکم و پهلو یکی از روش‌های نوین و غیرتهاجمی برای پیکرتراشی، لاغری، رفع چاقی و تخلیه چربی است و بعد از لیپوساکشن جز محبوب‌ترین جراحی‌ها است. برای حذف چربی اضافه و کوچک کردن شکم و پهلو به منظور تناسب اندام در زیباجویان استفاده می‌شود و برای افرادی که دارای توده چربی زیاد در شکم و پهلو هستند مناسب است که می‌تواند بدون آسیب زدن به پوست چربی‌ها را تخلیه کرده و نتیجه عالی بر جای گذارد.

در این روش حجم بسیاری از چربی‌های اضافه از بدن جدا شده و تخلیه می‌شود. دراین روش ناحیه مورد نظر لاغر نمی‌شود بلکه باعث کاهش مقدار چربی می‌شود. در لیپوی پهلو و شکم ابتدا با تزریق بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. بعد از بی‌حسی، لوله باریک کانولا را برای حذف چربی‌های پهلو و شکم وارد بدن می‌کنند. سپس کانولای متصل به دستگاه مکنده لیپوساکشن، با ایجاد لرزش‌هایی در بافت چربی مقاوم باعث سست شدن چربی‌ها می‌شود. در نهایت قطعات چربی از بدن مکیده شده و خارج می‌شود. این دستگاه مجهز به سیستم ایمنی فعال است و درنتیجه، خطر پارگی و آسیب دیدگی اندام‌ها به صفر می‌رسد.

یکی از مزایایی که این روش نسبت به بقیه روش ها دارد این است که میتوانید چربی‌های تخلیه شده را به مناطق دیگر بدن مانند سینه، باسن و… تزریق کرده و آنها را حجیم کرد چرا که چربی‌ها حین خارج کردن سوزانده نمیشوند و بافت چربی آسیب نمیبیند و سالم است. از دیگر مزایای لیپوی شکم و پهلو کمتر بودن درد، التهاب و ورم بعد از عمل برای بیمار است.

در نتایج حاصل از عمل لیپوی شکم و پهلو قابلیت ارتجاعی پوست و از همه مهم‌تر مقدار حجم پوست شل و آویزان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

این باور که جراحی لیپوماتیک میتواند عاملی برای کاهش وزن باشد، باور کاملی نیست لذا جراحی لیپوی شکم و پهلو بیشتر بر سایز بدن متمرکز است.

نکات قبل از جراحی لیپو شکم و پهلو

  • دستور العمل های قبل از جراحی و دارو های تجویز شده توسط جراح را به درستی و با دقت دنبال کرده و انجام دهید تا نتیجه جراحی بهترین باشد.
  • در مورد سوابق پزشکی خود مخصوصا اگر قبلا تحت جراحی بودید یا عارضه مادرزادی دارید و داروهای خاصی مصرف میکنید حتما با جراح فوق تخصص لیپوماتیک صحبت کنید
  • مصرف دخانیات و مشروبات الکلی ممنوع است.
  • دو هفته قبل از جراحی از مصرف دارو‌های ضد انعقاد خون و ایبوپروفن یا محصولات حاوی آسپرین خودداری کنید.
  • قبل از اقدام به جراحی حتما با پزشک خود جلسه مشاوره داشته باشد.
  • از محیط کلینیکی که در آن جراحی خواهید شد بازدید کنید.
هزینه لیپوی شکم و پهلو


پنج نکته در مورد لیپو شکم و پهلو

1. همه توده‌های چربی یکسان نیستند.

دو نوع توده چربی داریم: چربی زیر جلدی و چربی احشایی.

چربی زیر جلدی، چربی‌هایی که درست در زیر پوست قرار دارد. به طور کلی بی ضرر است، اما از نظر زیبا شناسی ممکن است نامطلوب باشد.

چربی احشایی در داخل حفره شکمی است و اندام های داخلی بدن را در بر دارد. از دید بصری، به عنوان «شکم آبجو» شناخته میشود بافت چربی‌های سفت و محکم است و کسانی که چربی احشایی زیادی دارند به عنوان اشخاص «چاق لاغر» شناخته می‌شوند. از نظر سلامت جسمانی چربی‌های احشایی مضر هستند.

همه چربی ها هورمون ترشح میکنند ولی به دلیل موقعیت قرارگیری چربی احشایی که در کنار اندام‌ها است، در عملکرد اندام‌ها اختلال ایجاد کرده، که منجر به مقاومت انسولین، بالا رفتن فشار خون و… در جریان خون می‌شود و خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

2. لیپو شکم و پهلو

برخی از جراحان ترجیح می‌دهند با استفاده از بیهوشی عمومی لیپوی شکم و پهلو را به روش قدیمی انجام می‌دهند.

ایمن‌ترین و استاندارد‌ترین و موثر‌ترین روش برای لیپوساکشن، روش تامسونت است که با بیهوشی عمومی و بی‌حسی قابل انجام است.

در روش تامسونت ناحیه چربی بین پوست و حفره شکم با مایع تومسنت پر می‌شود که مخلوطی از سالین و اپی نفرین، با بی کربنات سدیم به عنوان بافر است. این محلول نمکی لایه چربی زیر پوست را پر می‌کند تا زمانی که بزرگ و سفت شود و فرم دهی آن را راحت تر کند. اپی نفرین به عنوان یک منقبض کننده عروق، رگ های خونی را در ناحیه جراحی شده منقبض می کند تا میزان کبودی و خونریزی را کاهش دهد.

اگر جراح از بی‌حسی موضعی در روش تامسونت استفاده کند، به مایع متورم لیدوکائین اضافه می کند چرا که این امکان را به جراحان می‌دهد تا بدون بیهوشی لیپوی شکم و پهلو را انجام دهد. و مشکلات و خطرات بیهوشی عمومی را به صفر می‌رساند. در کل استفاده از بی‌حسی موضعی ایمن‌تر است.

3. پوست شل و آویزان شکم

با افزایش سن، میزان کلاژن سازی در بدن کاهش می‌یابد، و نتیجه آن کاهش خاصیت ارتجاعی پوست است. سن خاصی برای لیپو شکم و پهلو وجود ندارد اما هر چقدر سن بالاتر باشد احتمال شل شدگی پوست افزایش می‌یابد.

4. شما میتوانید وزن اضافه کنید

لیپوی شکم و پهلو مانند هر جراحی زیبایی دیگری نیاز به مراقبت دارد. لیپوی شکم و پهلو از افزایش وزن شما جلوگیری نمی‌کند و مطمئناً مانعی برای افزایش وزن شما نیست. اگر اضافه وزن داشته باشید، معده شما همچنان لاغرتر از آنچه در غیر این صورت بود خواهد بود! درواقع لیپوی شکم و پهلو نباید به عنوان روشی برای کاهش وزن در نظر گرفته شود چرا که این جراحی بر روی سایز بدن شما تاثیر دارد نه وزن بدن.

5.شکم شش تکه در آشپزخانه ساخته میشود

مطمئناً عبارت “عضلات شکمی در باشگاه ساخته نمیشوند.” و امثال آن به گوش‌تان خورده. حجم زیاد چربی‌های زیر پوستی مانع از ظاهر شدن عضلات بزرگ و قوی شکم شما می‌شود.

افراد با شکم صاف و تخت چربی در اطراف شکم خود ندارند و شما میتوانید عضلات شکمشان را ببینید. با وجود چربی احشایی در

چربی احشایی نیز می تواند نقشی داشته باشد همانطور که قبلاً نشان دادیم، اگر چربی احشایی زیادی دارید، ممکن است در نهایت شکم شما صاف نباشد. اما بدون ایجاد عضلات شکم قوی از طریق ورزش و تمرینات وزنه، نباید انتظار داشته باشید که از روش لیپوماتیک خود عضلات شکمی ایجاد کنید.

شکم شش بعد از لیپوی شکم و پهلو

کاندیدای مناسب لیپوی شکم و پهلو

اشخاصی که از چاقی موضعی و وجود توده‌های چربی در قسمت‌هایی از بدن مانند شکم، بازوها، ران، پهلو و شکم ناراضی هستند بهترین کاندید برای جراحی لیپوی شکم و پهلو هستند.

توده‌های چربی در برابر سخت ترین و جدی‌ترین رژیم‌های غذایی و فشرده‌ترین برنامه های ورزشی نیز مقاوم هستند. البته برخی از توده‌ها منشا ژنتیکی دارند و به راحتی از بین نخواهند رفت. لیپوی شکم و پهلو روشی عالی برای شکل‌دهی و ایجاد منحنی‌های بدن است.

زیباجویان بالای 18 سال که چاق نیستند و فقط دارای اضافه وزن هستند و دارای بافت توده ای چربی در قسمت های مختلف بدنشان هستند کاندیدای مناسبی برای جراحی لیپوی شکن و پهلو به حساب می‌آیند.

کاندید‌های جراحی لیپوماتیک BMI زیر 30 دارند و پوست بدن‌شان قابلیت ارتجاعی بالایی دارد معمولا افرادی که دخانیات مصرف نمیکنند، قابلیت ارتجاعی پوست‌شان بالاست. جراح فوق تخصص لیپوی شکم و پهلو پس از معاینه در مورد روند جراحی و نوع جراحی صحبت خواهد کرد. زیباجویانی که عضلات ضعیف و یا پوستی شل دارند کاندید مناسبی برای جراحی نیستند.

برای انجام لیپوی شکم و پهلو بهتر است وزن ثابتی داشته و لاغر یا چاق نشوید. تا پوست خاصیت ارتجاعی خوبی داشته باشد. زیباجویانی که سن بالا دارند و یا به طور مداوم وزنشان کم و زیاد می‌شوند کاندید مناسبی برای جراحی لیپوی شکم و پهلو نیستند. چرا که پوست خاصیت ارتجاعی یا همان الاستین خود را از دست داده.

هزینه لیپوی شکم و پهلو

قیمت لیپوی شکم و پهلو برای هر فرد بستگی به میزان چربی و موارد دیگر دارد که با معاینه و بررسی‌های جراح متخصص مشخص می‌شود و نسبت به شرایط جراحی زیباجویان متفاوت است.

لیپوی شکم و پهلو یک روش جراحی زیبایی به حساب می‌آید و تحت هیچ نوع بیمه‌ای قرار نمی‌گیرد. تمام هزینه جراحی به عهده زیباجو است. هزینه های جراحی نسبت به مقدار چربی برداشته شده و طول مدت جراحی و هزینه اتاق عمل و…. متغییر است و همچنین دارو های تجویز شده نیز تحت پوشش بیمه قرار نمیگیرد. هزینه دستمزد جراح به تجربه و مهارت جراح به بستگی دارد.

با توجه به اینکه جراحی لیپوماتیک، یک عمل موضعی است و در زمان کمی انجام می‌شود و نتیجه جراحی خیلی سریع ظاهر می‌شود زیباجویان تمایل بسیار زیادی به انجام آن تمایل دارند و هزینه‌های آن را متقبل میشوند.


مدت زمان دوره نقاهت جراحی لیپوی شکم و پهلو

جراحی لیپوی شکم و پهلو جز جراحی‌های زیبایی به حساب می‌آید و مورد تایید FDA است که حجم بالایی از چربی‌ها را ساکشن کرده و حداقل عارضه را دارد. در لیپوی شکم و پهلو با حرمات ارتعاشی چربی از بافت‌های بدن جدا و خارج میشود و باعث تغییر سایز و فرم بدن میشود.

با توجه به توضیحات داده شده در مورد لیپوی شکم و پهلو،‌ دوره نقاهت کوتاه مدتی دارد و پس از ۲تا ۴ روز پس از لیپوی شکم و پهلو علایم و عوارض ناشی از جراحی که شامل کبودی و درد خفیف و تورم است از بین میرود و شما میتوانید روتین زندگی خود را از سر بگیرید. نگران علایم بعد از جراحی نباشید تورم و کبودی طبیعی است و پس از چند روز از بین خواهند رفت.

ورزش بعد از لیپوی شکم و پهلو

لیپوی شکم و پهلو به خلاص شدن از شر چربی های شکمی و پهلو ها کمک می‌کند تحقیقات نشان داده که از بین بردن چربی ناحیه شکمی، ممکن است چربی احشایی یا شکمی مجددا شکل بگیرد. چربی احشایی در اطراف اندام‌های داخلی بدن و در اعماق شکم ذخیره می شود و خطر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را بالا می‌برد. فعالیت بدنی منظم بهترین راه برای جلوگیری از این عارضه است پس انجام ورزش‌های قبل و بعد از لیپوماتیک ضروری است و توجه بالایی را می‌طلبد.

مزیت ورزش بعد از لیپوی شکم و پهلو

سلولهای چربی در طی لیپوماتیک به طور دائمی از بین می روند. این بدان معنی است که سلول های چربی به طور قابل توجهی کمتر در منطقه تحت درمان قرار دارند و رشد مجدد چربی در آنجا رخ نخواهد داد. سلول های چربی سایر قسمت های بدن ممکن است جای دیگری را انتخاب کنند.

در مطالعات جدیدی که برای لیپوماتیک شکم با حجم کم انجام شد. نیمی از این افراد پس از دو ماه از عمل جراحی در یک برنامه تمرینی چهار ماهه شرکت کردند. شش ماه بعد، افرادی که ورزش نمی کنند، در مقایسه با افرادی که سه بار در هفته ورزش می کردند، 10 درصد چربی شکمی را نشان دادند.

لیپوی شکم و پهلو

مراقبت های بعد از جراحی

  • بعد از 3 الی 7 روز از جراحی لیپوماتیک شکم و پهلو می توانید استحمام کنید که جراح پلاستیک و زیبایی در این خصوص به شما اطلاع خواهند داد.
  • مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکی از دو هفته قبل از جراحی الی چند هفته بعد از جراحی ممنوع است.
  • درد، تورم و کبودی بعد از عمل لیپوماتیک طبیعی است. این روش در مقایسه با لیپوساکشن دوره بهبودی کوتاه تری دارد.
  • برای مدت زمان توصیه شده جراح توصیه می کند از پوشیدن لباس مخصوص (گن) استفاده کنید (معمولاً به مدت 2 هفته توصیه می شود که در مقایسه با لیپوساکشن که برای 6 ماه توصیه می شود بسیار کمتر است).
  • به دلیل آن که بافت ها نیاز به فرم دهی دارند و فقط با کمک گن می توان بدن را در حالت مطلب حفظ نمود. مدت زمان پوشیدن این گن با توجه به میزان جراحی متفاوت است .
  • از قرار دادن کمپرس سرد و گرم بر روی ناحیه تحت درمان خودداری کنید.
  • سعی کنید حداقل 2 هفته از شنا خودداری کنید.
  • به رژیم  غذایی روزانه خود توجه کنید و غذاهایی با روغن یا نمک کم یا کمتر مصرف کنید.
  • برای چند هفته از ورزش بعد از لیپوماتیک خودداری کنید.
  • سعی کنید در روزهای بعد از جراحی قدم بزنید تا روند بهبودی را تسریع ببخشید.
  • سعی کنید مقدار روغن موجود در رژیم غذایی خود را کاهش دهید.
  • تا یک ماه دوش آب گرم نگیرید.
  • بعد از جراحی به مدت 24 ساعت از استحمام خودداری کنید.
  • بعد از 48 ساعت می توانید پرواز کنید.


لیپوی شکم و پهلو در مقایسه با روش لیپوساکشن

  • لیپوساکشن حجم بالایی از چربی‌ها را از بین می برد. لیپوساکشن در زیباجویانی که BMI بیشتر دارند، استفاده می شود.
  • روش لیپوماتیک میتواند شکل ظاهری سلول چربی‌ها را تغییر بدهد. این روش برای تغییر فرم و شکل بدن کاربرد بیشتری دارد.