دکتر امیر دریانی

ورم سینه بعد از پروتز و راه های مقابله با آن

ورم سینه بعد از پروتز و راه های مقابله با آن

آنچه در این مقاله میخوانید:

ورم سینه بعد از پروتز و راه های مقابله با آن

یکی از مهم‌ترین عوارض احتمالی بعد از جراحی پروتز سینه، ورم سینه است که این موضوع تبدیل به یک نگرانی و دغدغه‌ بزرگ بین بانوانی که می‌خواهند جراحی پروتز سینه انجام دهند، شده است. علی رغم وجود چنین دغدغه‌های مهمی باید در نظر داشت که ورم سینه بعد از عمل کاملا طبیعی بوده و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد!! در واقع همواره ورم سینه بعد از جراحی وجود دارد و میزان مقدار (کم یا زیاد بودن ورم) به میزان واکنش بدن هر فرد بستگی دارد. بهتر است بدانید که با انجام توصیه‌های جراح پروتز سینه و مراقبت‌های بعد از جراحی پروتز سینه، ورم سینه بعد از گذشت چند هفته کاملا از بین خواهد رفت. در این مطلب به روش‌های کاهش سریع ورم سینه بعد از پروتز اشاره خواهیم کرد.

بهترین جراح پروتز سینه در تهرانبهترین جراح لیفت سینه در تهران

نکته بسیار مهم

در بیشتر موارد تورم سینه‌ها، نشان دهنده واکنش طبیعی بدن به جراحی و ورود جسم خارجی است. اما در صورتی که این جراحی نزد جراح سینه با تجربه و با استفاده از تکنیک‌های نوین جراحی زیبایی و پلاستیک انجام نشود، می‌تواند نشانه‌ عفونت سینه بعد از جراحی پروتز سینه باشد که با ورم پستان نمود پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است برای معاینه و مشاوره به یک جراح زیبایی سینه مراجعه کنید.

 

روش‌های رفع ورم سینه بعد از پروتز

همانطور که می‌دانید مراقبت‌های بعد از جراحی سینه حائز اهمیت است. در این دوره باید تمامی نکات گفته شده توسط جراح را مو به مو انجام دهید. در اینصورت بخش عمده‌ای از ورم سینه بعد از گذشت ۲ الی ۳ هفته اول بعد از جراحی رفع خواهد شد و تنها مقدار کمی از ورم باقی خواهد ماند که نیاز به مراقبت، صبر و گذشت زمان دارد. اما گاهی در برخی افراد کاهش ورم با کندی همراه است و یا ورم به شکل غیر طبیعی روز به روز افزایش میابد که در این موارد حتما باید به جراح سینه خود مراجعه کنند.

بهترین جراح ماموپلاستی در تهرانجراح پروتز سینه در تهران

نکته مهم

رعایت مراقبت‌های بعد از پروتز سینه به ماندگاری آن مانند روز اول کمک زیادی خواهد کرد و حتی ممکن است بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۲ سال هم نیاز به تعویض نداشته باشد. در نتیجه مراقبت‌های بعد از پروتز سینه که توسط بهترین جراح پروتز سینه توصیه می‌شود، را جدی بگیرید.

ماندگاری پروتز سینه

بستن سوتین بمنظور ثابت نگه داشتن پروتز سینه

یکی از نکات مهم بعد از جراحی سینه، ثابت نگه داشتن پروتز سینه است که نقش بسزایی در کاهش ورم و حساسیت پستان‌ها دارد. به این منظور در روز‌های ابتدایی بعد از جراحی سینه‌های فرد پانسمان می‌شود. برای جلوگیری از تغییر شکل سینه‌ها بعد از عمل، استفاده از سوتین‌های طبی تجویزی توسط جراح سینه اجباری است. استفاده مداوم از سوتین طبی دو ماه بعد از جراحی بمنظور کاهش احتمال افتادگی و شل شدگی پروتز سینه اکیدا توصیه می‌شود. با توجه به شرایط افراد، تنها مرجع اصلی جهت تشخیص و تجویز سوتین‌های طبی، پزشک متخصص می‌باشد.

سوتین طبی بعد از جراحی پروتز سینه https://www.instagram.com/p/CSKUKPRIz-K/

تنها زمانی که می‌توانید سوتین خود را در بیاورید، هنگام حمام کردن است. ممکن است در روزهای ابتدایی استفاده مداوم از سینه بند کمی آزار دهنده باشد اما به مرور زمان به آن عادت می‌کنید. فشار سوتین طبی به کاهش ورم سینه کمک بسزایی می‌کند. همچنین بستن سوتین به شکل‌گیری سینه و رسیدن به فرم مناسب کمک می‌کند.

بعد از برداشتن پانسمان نیز باید تا جای ممکن از تحرک زیاد، ورزش و فشار به سینه‌ها خودداری کنید. این کار به ثابت شدن وضعیت پروتز و پیوند آن با بافت‌های درون سینه کمک خواهد کرد. تا دو ماه انجام هر گونه ورزش و یا فعالیت بدنی شدید ممنوع می‌باشد. پس از آن نیز می‌توانید ورزش کردن را با نظر جراح خود آغاز کنید.

 

رعایت بهداشت و مصرف دارو تجویزی

رعایت بهداشت فردی از قبیل تمیز نگاه داشتن لباس و سوتین طبی، خودداری از حمام کردن در روزهای نخست، جلوگیری از تماس مستقیم و فشار آب با محل بخیه‌ها هنگام حمام کردن تا چند هفته و مواردی از این دست به کاهش ریسک عفونت کمک می‌کند. عفونت جای زخم و بافت‌های سینه یکی از مهم‌ترین عوارضی است که می‌تواند موجب ورم سینه بعد از پروتز سینه شود. محل بخیه‌ها پس از جراحی مقاومت خود را در برابر ورود میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا از دست می‌دهد. به همین دلیل مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده توسط جراح پروتز سینه، یکی از روش‌های جلوگیری از عفونت است.

بهترین جراح پروتز سینهبهترین جراح لیفت سینه

 

تغذیه مناسب بعد از جراحی پروتز سینه

بیماران باید تا یک ماه قبل و بعد از عمل، از مصرف هرگونه دخانیات و سیگار بپرهیزید، زیرا مصرف سیگار و دیگر دخانیات سرعت جریان خون را کاهش داده و پروسه بهبودی را با اختلال مواجه می‌کنند.

نمک باعث افزایش تورم و التهاب می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که در دوره نقاهت (و حتی تا چند ماه پس از عمل) از خوردن غذاهای پرنمک و شور اکیدا خودداری شود.

نوشیدن آب را جدی بگیرید. نوشیدن آب کافی بعد از جراحی به کاهش زمان رفع تورم و کبودی کمک می‌کند.

تغذیه مناسب بعد از جراحی پروتز سینه

استفاده از میوه‌هایی که جزو خوراکی‌های شفابخش محسوب می‌شوند. مانند میوه آناناس و کیوی تازه و همچنین آب کرفس. خوردن این میوه‌ها تاثیر بسزایی در کاهش کبودی و تورم بعد از جراحی سینه دارد. دقت داشته باشید که میوه تازه مصرف کنید، نه کمپوت یا نوشیدنی‌های صنعتی یا دارای افزودنی.

ویتامین‌هایی مانند A، C، D، E و K در بهبود زخم و ترمیم بدن نقش دارند. همچنین ویتامین C نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت‌ها یا درمان عفونت جای زخم موثر است.

مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند ترکیبات آسپیرین، ایبوبروفن، ژلوفن یا انیدومتاسین و برخی داروهای ضد حساسیت نیز به مدت دو هفته با دستور پزشک باید مصرف کنید و در صورت صلاح‌دید پزشک، قطع کنید.

 

ورزش بعد از جراحی پروتز سینه

ورزش بعد از جراحی پروتز سینه

برای دریافت نتایج مطلوب بعد از جراحی پروتز سینه توصیه می‌شود که ۶ الی ۸ هفته از انجام فعالیت بدنی پرتحرک بپرهیزید؛ چرا که ممکن است دچار ناراحتی و درد در ناحیه سینه یا افزایش تورم، خونریزی و لخته شدن خون همراه باشد. البته این به این معنی نیست که شش هفته تمام به خودتان استراحت مطلق بدهید. باید ورزش‌های سبک را بعد از جراحی پروتز سینه شروع کنید چرا که ورزش‌ سبک به تسهیل فرایند التیام و روند بهبود بیمار کمک می‌کند.

مقدار زیادی از ورم و کبودی در عرض یک هفته بعد از عمل از بین می‌روند، انجام کارهای سبک مانند راه رفتن نیز میتواند به حرکت این مایعات میان‌بافتی و از بین رفتن هرچه سریع‌تر تورم کمک کند. حرکات و فعالیت‌های خیلی شدید در روزهای اول بعد از جراحی باعث می‌شود که مایعات بیشتری به سمت محل عمل حرکت کند و موجب افزایش تورم شود.

پس از جراحی زیبایی سینه و قرار دادن پروتز، نباید فعالیت های سنگین انجام داد و انجام فعالیت‌های سنگین می‌تواند در ایجاد فرم بد برای سینه‌های شما تأثیرگذار باشد. تلاش کنید تا فعالیت‌های روزانه خود را به تعویق بیاندازید. اگر ورزشکار هستید به هیچ وجه به سمت فعالیت‌های بدنی نروید که تاثیرات بسیار مخربی بر بدن شما دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه لینک پروتز سینه ورزشکاری را مطالعه کنید.