دکتر امیر دریانی

پروتز سینه روی عضله یا زیر عضله

پروتز سینه روی عضله یا زیر عضله

آنچه در این مقاله میخوانید:

پروتز سینه

به دلیل افزایش زیبایی و جذابیت سینه، جراحی پروتز سینه جایگاه ویژه‌ای در بین بانوان دارد. خانم‌ها به دلایل مختلفی ممکن است از شکل ظاهری سینه‌های خود ناراضی باشند و به جراحی سینه روی آورند. رشد نکردن سینه‌ها در دوران بلوغ، نامتقارن بودن اندازه و شکل پستان‌ها به دلایل مختلف از جمله حاملگی، تغییر وزن ویا افزایش سن از عواملی هستند که موجب ایجاد تغییرات در سینه می‌شود.

درصورتی که قصد انجام جراحی پروتز سینه را دارید در ابتدا باید زمان کافی را صرف پیدا کردن بهترین جراح پروتز سینه کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. چرا که این جراحی سینه همانند هر عملی نیاز به تخصص و مهارت جراح پلاستیک دارد. پس از انتخاب جراح باید اطلاعات و آگاهی اولیه‌ای در خصوص جراحی پروتز سینه داشته باشید. لازم است که قبل از جراحی، درباره نوع جراحی نیاز و انتظارات خود با جراح سینه مشورت کنید و همچنین اطلاعات مناسبی در زمینه نوع، اندازه، محل قرارگیری و برش ایجاد شده و همچنین ‏جهت جاگذاری پروتز سینه و فواید و مضراتی که هر نوع از پروتزها دارند از پزشک خود کسب ‏کنید. برای مطالعه بیشتر در مورد انواع پروتز سینه برروی لینک کلیک کنید.

جراحی پروتز سینه چگونه انجام می‌شود؟

اطلاع از نحوه عمکرد جراح در حین جراحی پروتز سینه، به شما در حفظ آرامش و کاهش نگرانی کمک بسیاری می‌کند. آناتومی بدن هر شخص منحصر بفرد است به همین دلیل انتخاب محل و نوع پروتز سینه با توجه به پهنا و بافت سینه صورت می‌گیرد. بنابراین همانطور که در بالا گفته شد قبل از جراحی باید در مورد اندازه، شکل، نوع و جای پروتز که روی عضله باشد یا زیر عضله با جراح سینه مشورت کنید و جراح با توجه به انتظارات شما بهترین گزینه را برای حجم سازی در این ناحیه انتخاب کند.

در این جراحی، پزشک براساس تکنیک‌های نوین جراحی، یک برش کوچک در محلی از سینه(زیر بغل، هاله دور سینه، چین زیر سینه) ایجاد می‌کند. سپس پروتز را وارد بافت سینه می‌کند. هر چند این جراحی چندان پیچیده به‌نظر نمی‌رسد اما تکنیک‌های مختلف اجرای آن باهم متفاوت است. در ادامه به بررسی دو روش‌ جراحی پروتز سینه و مزایا و معایب هرروش می‌پردازیم.

انواع روش‌های جراحی پروتز سینه

یکی از نکاتی که جراح حین معاینه فیزیکی فرد تعیین می‌کند، محل پروتز است که زیر عضله گذاشته شود یا روی عضله؟؟ محل قرارگیری پروتز سینه از مواردی است که باید با نظر جراح پلاستیک با توجه به انتظارات و شرایط فرد، محدودیت‌ها و اطلاعات کسب شده از سوابق فرد که جراح در جلسه مشاوره کسب می‌کند، تعیین گردد. چرا که نوع تکنیک جراح تاثیر بسزایی در تعیین میزان مشکلات و عوارض بعد از عمل پروتز سینه دارد. برای درک بهتر در مورد پروتز روی عضله یا زیر عضله و تفاوت آنها باید تک به تک این تکنیک‌ها را ارزیابی کنید تا اطلاعات دقیق و واقعی از نحوه عملکرد در هر کدام از روش‌ها را بدانید.

۱- جراحی پروتز سینه روی عضله

منظور از پروتز روی عضله اینست که با ایجاد برش در ناحیه‌ای از سینه، پروتز را زیر غدد شیری و چربی این ناحیه و روی عضله سینه قرار می‌دهد. این تکنیک اغلب برای زنانی که دارای مقدار کافی از بافت طبیعی سینه هستند، استفاده می‌شود. در واقع بمنظور ایجاد برجستگی بیشتر سینه، پروتز روی عضله قرار می‌گیرد.

مزایای جراحی پروتز سینه روی عضله چیست؟

پروتز سینه روی عضله مانند هر روش دیگری دارای مزایای خاص است که بر اساس شرایط بیمار، جراح روش مناسب را انتخاب می‌کند.
طول مدت انجام جراحی در تکنیک پروتز روی عضله کمتر است.همچنین دوران نقاهت این جراحی نسبت به پروتز زیر عضله کمتر است. میزان دردی که بانوان در این تکنیک تجربه می‌کنند، بسیار کمتر است. همچنین در صورتی که فرد به دلایلی از نتیجه پروتز سینه رضایت نداشته باشد، جراح می‌تواند به راحتی پروتز و بدون پیچیدگی خاصی پروتز را خارج کند.

معایب جراحی پروتز سینه روی عضله چیست؟

تمامی عمل‌های جراحی، دارای معایب خاص خودشان هستند.  در این روش میزان ریسک دفرم شدن پروتز سینه و چروکیده شدن آن بالا است. احتمال لمس یا مشاهده شدن لبه‌های پروتز سینه در تکنیک پروتز سینه روی عضله وجود دارد.

۲- جراحی پروتز سینه زیر عضله

از تکنیک پروتز سینه زیر عضله معمولا برای بانوانی که به مقدار کافی بافت طبیعی سینه را ندارند، استفاده می‌شود. این روش همچنین برای کسانی مناسب است که می‌خواهند سینه‌هایشان ظاهری  طبیعی داشته باشد، مناسب است. در تکنیک پروتز زیر عضله، پزشک با ایجاد برشی کوچک در پایین سینه، اقدام به قرار دادن پروتز در زیر عضله سینه می‌کند.

مزایای جراحی پروتز سینه زیر عضله

از آنجایی که پروتز زیر بافت عضله و سینه قرار می‌گیرد، ظاهر سینه بسیار طبیعی‌تر از پروتز روی عضله می‌شود. درنتیجه نرمی، انعطاف و ظاهر سینه به شکلی طبیعی خود را نشان می‌دهد. همچنین در تکنیک پروتز زیر عضله امکان مشاهده یا لمس لبه‌های پروتز سینه بسیار کمتر است.

معایب جراحی زیبایی پروتز سینه زیر عضله

مدت زمان جراحی پروتز سینه با استفاده از روش پروتز سینه زیر عضله، کمی طولانی‌تر از روش پروتز روی عضله انجام می‌شود. میزان درد بعد از عمل پروتز سینه زیر عضله، کمی بیشتر از روش دیگر این جراحی است. دوران نقاهت و مدت زمان بهبودی بعد از عمل پروتز سینه زیر عضله طولانی‌تر از تکنیک پروتز روی عضله است. این جراحی پیچیده تر از پروتز روی عضله است و به همین دلیل در صورت عدم رضایت بیمار، روتوش بسیار مشکل خواهد بود. همچنین میزان انقباض سینه در زمان بهبودی، بیشتر از روش دیگر پروتز سینه است.

بهترین محل برای کاشت پروتز سینه

تکنیک پروتز روی عضله بهتر است یا پروتز زیر عضله

با توجه به توضیحاتی که در این زمینه ارائه شده، حال وقت آن رسیده که ارزیابی دقیقی نسبت به شرایط خودمان انجام دهیم. با توجه به تفاوت‌ها، مزایا و معایب پروتز روی عضله یا زیر عضله می‌توانید بهترین روش را انتخاب کنید. با مراجعه به جراح سینه و با انجام بررسی ویژگی‌های فردی و ظاهری فردی و با در نظر گرفتن انتطارات شما، اقدام به معرفی یک روش به عنوان بهترین روش پروتز سینه می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هر روش از عمل پروتز سینه برای گروه خاصی از افراد مناسب است و نمی‌توان یک روش را برای همه افراد پیشنهاد کرد.

انتخاب کم ریسک‌ترین روش پروتز سینه

همان طور که در موارد بالا توضیح داده شد، انتخاب کننده نوع تکنیک جراحی پروتز سینه، جراح متخصص و باتجربه، باتوجه به اطلاعات به‌دست آمده در جلسه مشاوره می‌تواند کم ریسک‌ترین و بهترین روش پروتز سینه را به شما پیشنهاد کند نه فرد متقاضی این جراحی!!!
در واقع جراح، نوع پروتز به کار رفته و محل دقیق قرارگیری پروتز را پیش از جراحی و با توجه به معیارهایی مانند سن، آناتومی بدن و سینه تعیین می‌کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که تنها جراح با تجربه در این زمینه صلاحیت اظهار نظر دارد. پس قبل از هرکاری بهتر است یک جراح حرفه‌ای و مورد اعتماد انتخاب کنید تا به راحتی و با خیالی آسوده به جراح خود اعتماد کنید و صفر تا صد کار را به او بسپارید تا از نتیجه عمل شگفت زده شوید.