دکتر امیر دریانی

لیفت پروتز سینه، 1 راه‌حل عالی برای افتادگی سینه

لیفت پروتز سینه

آنچه در این مقاله میخوانید:

امروزه ممکن است خانم‌ها به دلایل مختلفی مثل افزایش سن، شیردهی و… دچار افتادگی سینه شوند که برای بسیاری از بانوان موضوعی ناخوشایند است. به دنبال این عارضه بانوان راه‌ها و روش‌های مختلفی مانند لیفت و پروتز سینه را برای برگرداندن زیبایی دوباره سینه‌های خود به کار می‌گیرند یکی از راه‌های محبوب ببین بانوان برای رفع افتادگی سینه لیفت پروتز سینه است.

لیفت سینه چیست؟

جراحان زیبایی برای بالا بردن سینه‌ها و رفع افتادگی و خوش فرم‌تر کردن سینه‌ها از لیفت پروتز سینه استفاده می‌کنند. لیفت پروتز سینه روشی کم تهاجمی است و باعث کشیده شدن و سفت‌تر شدن سینه‌ها می‌شود. زیباجویان سالانه تقاضای زیادی برای انجام لیفت پروتز سینه دارند چرا که با انجام این جراحی افتادگی و شل شدگی سینه کاهش یافته و نوک سینه در موقعیت بالاتری قرار می‌گیرد. برخی از زیباجویان تمایل دارند همزمان و در حین انجام این جراحی، اندازه آرئول‌ها را کاهش دهند تا با فرم جدید سینه‌ها متناسب باشد. لیفت پروتز سینه به روش‌های مختلفی قابل انجام است.

دلایل افتادگی سینه

مسلما افزایش سن و شیردهی تاثیر بسیاری در شل شدگی و افتادگی سینه دارد از عمده‌ترین دلایل افتادگی سینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بارداری: در سینه رباط‌هایی به نام لیگامان کوپر وجود دارد، این رباط‌ها باعث بالا ماندن سینه‌ها می‌شوند. در دوران بارداری با پر شدن و سنگین شدن سینه‌ها، رباط‌های لیگمان کوپر کشیده ‌می‌شوند. که این کشش بعد از بارداری باعث افتادگی و شل شدگی سینه‌ها می‌شود. شیر دهی پس از بارداری باعث بیشتر کشیده شدن این رباط‌ها می‌شود توجه داشته باشید پر شدن سینه‌ها خود عامل اصلی است نه شیردهی.
بارداری و شیردهی
  • تغییر مداوم وزن و سایز می‌تواند باعث کشش در پوست شود و در نتیجه سینه‌ها حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند.
  • گرانش زمین باعث کشیدگی در سینه‌ها و افتادگی در رباط‌های سینه می‌شود. که این موضوع با افزایش سن کاملا طبیعی است.

انواع روش لیفت پروتز سینه

لیفت پروتز سینه با ماستوپسکی

در لیفت پروتز سینه به روش ماستوپکسی، پوست اضافی سینه برداشته شده و با کشیدن پوست سینه باعث سفت‌تر شدن سینه می‌شود.

لیفت پروتز سینه به روش Caci

از این روش برای درمان اسیب‌های عضلانی استفاده می‌شود در این روش لیفت پروتز سینه، عضلات قفسه سینه هدف قرار داده می‌شود. جراح فوق تخصص زیبایی با استفاده از دستگاه به ماهیچه‌های اطراف سینه پالس الکتریکی منتقل می‌کند در نتیجه ماهیچه‌های سینه تحریک شده و سفت می‌شوند. ماندگاری و نتیجه مطلوب این روش لیفت پروتز سینه به زمان و فرکانس منتقل شده بستگی دارد ماندگاری این روش کم بوده و خطرات و آسیب‌های آن بیشتر از سایر روش‌ها است.

لیفت پروتز سینه با لیزر درمانی

لیزر با ایجاد پرتو‌های قوی باعث تحریک سلول‌ها برای تولید کلاژن می‌شود. رفع چین و چروک و شل شدگی پوست با لیزر امکان‌پذیر است چرا که میزان تولید کلاژن در پوست را افزایش می‌دهد. با این حال لیفت پروتز سینه با این روش موقتی و جزئی است.

لیفت پروتز سینه با ترماژ

روش دیگر برای تحریک کلاژن در این ناحیه لیفت سینه با ترماژ است. در این روش از امواج رادیویی برای سفت شدن فیبرهای پروتئینی پوست استفاده می‌شود. جراح برای انجام لیفت از دستگاهی به نام ترماکول استفاده می‌کند. این دستگاه امواج رادیویی را به لایه‌های عمیق پوست می‎‌فرستد. پس از درمان می‌توان سفت شدن پوست را بلافاصله احساس کرد.

برای ایجاد نتیجه مطلوب باید درمان با ترماژ را تکرار کرد. زیرا نتیجه لیفت در این روش موقت است. پزشکان از لیفت با ترماژ برای رفع افتادگی‌های خفیف استفاده می‌کنند. در افتادگی‌های شدید این روش کاربردی ندارد.

لیفت پروتز سینه با پلاسما

این روش یک فناوری جدید در سفت شدن سینه‌ها محسوب می‌شود. برای لیفتینگ سینه انرژی پلاسما سرد به لایه‌های پوست منتقل می‌شود. این انرژِی باعث انقباض پوست شده و به تولید کلاژن جدید کمک می‌کند.با استفاده از این روش اثرات جوان‌کننده در ناحیه مورد نظر مشاهده می‌شود.

در لیفت سینه با پلاسما همانند روش ترماژ دستگاه روی پوست قرار گرفته و انرژی پلاسما باعث سفت شدن سینه‌ها می‌شود. پس از انجام لیفتینگ با پلاسما نتایج قابل مشاهده است. اما نتایج اصلی پس از چند ماه و تولید کلاژن جدید مشاهده می‌شود.

لیفت پروتز سینه به روش VBL

در روش VBL با استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت سینه‌ها لیفت می‌شوند. این پلاسما از خون خود شخص به دست می‌آید. این روش به تنهایی نمی‌تواند مشکل افتادگی سینه‌ها را درمان کند. اما گردش خون را در این ناحیه افزایش داده و چین و چروک‌ها و زخم‌ها را تا حدودی برطرف می‌کند.

تزریق پی‌آرپی باعث بهبود وضعیت پوست و تولید کلاژن و الاستین جدید می‌شود. با استفاده از روش VBL می‌توان به سفت شدن سینه‌ها و بهبود رنگ پوست کمک کرد.

VBL همانند دیگر روش‌های زیبایی سینه توسط جراح پلاستیک زیبایی و ترمیمی انجام می‌شود. نتایج در این روش پس از چند ماه قابل مشاهده است و تا چند سال ماندگاری دارد. این روش برای خانم‌های باردار، شیرده و همچنین افراد دارای سرطان سینه توصیه نمی‌شود.

لیفت پروتز سینه با تزریق بوتاکس

در روش لیفت سینه با تزریق بوتاکس از سم بوتولونیوم استفاده می‌شود. این سم عصب و ماهیچه‌ها را در زیر پوست فلج کرده و به طور موقت از کار می‌اندازد. کم شدن حرکت ماهیچه‌ها باعث ایجاد سطح صاف روی پوست می‌شود. بوتاکس در ابتدا برای از بین بردن چین وچروک و رفع خطوط معرفی شد. اما در حال حاضر برای درمان میگرن مزمن نیز از بوتاکس استفاده می‌شود.

لیفت پروتز سینه

پزشکان زیادی در سراسر جهان از بوتاکس برای لیفت سینه استفاده می‌کنند. اما این روش توسط FDA برای رفع افتادگی سینه تایید نشده است. نتایج این روش جزئی بوده و حدود ۴ ماه ماندگاری دارد.

لیفت پروتز سینه با تزریق ژل

عموما برای لیفت سینه با تزریق ژل از ژل‌های لیفت صورت استفاده می‌شود. این ژل‌ها حاوی اسید هیالورونیک بوده و برندهای مختلفی دارد.

مشاهده نتیجه حاصل از تزریق ژل چند ماه طول می‌کشد. فیلرهای پوستی روشی غیرتهاجمی هستند و عوارض بسیار کمی دارند. اما ازآن‌جایی که امکان مطالعات طولانی مدت در مورد اثربخشی آن وجود ندارد، برخی پزشکان این روش را درمان مناسبی برای لیفت سینه نمی‌دانند. معمولا برای ایجاد نتیجه ایده آل جراح چندین روش لیفت سینه را به صورت ترکیبی پیشنهاد می‌کند.

لیفت پروتز سینه با جراحی (ماستوپکسی)

جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی با از بین بردن پوست اظافی و سفت کردن بافت اطراف سینه به تغییر شکل و بالا رفتن سینه‌ها کمک می‌کند. این روش در سراسر جهان محبوب است. در آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا به امروز تقاضا برای جراحی لیفت سینه ۷۰% افزایش یافته است.

لیفتینگ سینه باعث می‌شود، ظاهر سینه‌ها جوان‌تر دیده شود. افتادگی سینه‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی مثل بارداری، شیردهی، نوسانات وزن، افزایش سن یا وراثت اتفاق بیافتد.

جراحی لیفت پروتز سینه در بیمارستان یا مرکز جراحی به صورت سرپایی انجام می‌شود. در برخی مواقع با بی‌حسی موضعی می‌توان عمل را انجام داد. اما در مواردی بیهوشی عمومی توصیه می‌شود.مراحل لیفت سینه به تکنیک جراح برای لیفت بستگی دارد. تکنیک‌های مورد استفاده در جراحی لیفت متنوع است.

در این تکنیک‌ها محل برش متفاوت است. ممکن است، برش در اطراف آرئول‌ها (ناحیه تیره اطراف نوک سینه) یا به صورت افقی در امتداد سینه ایجاد شود. معمولا جراحی سینه دو تا سه ساعت زمان می‌برد و می‌توان پس از آن به خانه رفت.

انواع روش‌های لیفت پروتز سینه

جراحی لیفت سینه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. جراح با توجه به انتظارات بیمار و نوع سینه محل و میزان برش را تعیین می‌کند. تکنیک‌های مختلف جراحی لیفتینگ سینه برش‌های مختلفی داشته و هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. در ادامه برخی از تکنیک‌های پرکاربرد در جراحی را معرفی می‌کنیم.

لیفت هلالی

برای خانم‌هایی که افتادگی سینه کمی دارند و نیا به اصلاحات جزئی است، لیفت هلالی کاربرد دارد. در این تکنیک یک برش کوچک در قسمت بالایی آرئول ایجاد می‌شود. معمولا زمانی که جراحی لیفت با جراحی بزرگ کردن سینه همراه باشد، از این روش استفاده می‌شود.

لیفت پری آرئولار

خانم‌هایی با افتادگی خفیف سینه می‌توانند با این تکنیک جراحی شوند. این روش نیز همانند لیفت هلالی به صورت ترکیبی با جراحی بزرگ کردن سینه کاربرد دارد. در تکنیک لیفت پری آرئولار برش دایره‌ای در اطراف آرئول ایجاد می‌شود. از این لیفت می‌توان برای کاهش اندازه آرئول نیز استفاده کرد.

لیفت پروتز سینه عمودی

این تکنیک لیفت بیشتر از تکنیک‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جراح در این روش پوست اضافی را برداشته و کل سینه را تغییر شکل می‌دهد. افتادگی‌های متوسط با تکنیک لیفت عمودی برطرف می‌شود. در لیفت عمودی جراح دو برش ایجاد می‌کند. یک برش در اطراف آرئول و دیگری به صورت عمودی از لبه پایینی آرئول تا زیر سینه ادامه دارد.

به دلیل شکل برش به این تکنیک، لیفت آب‌نبات چوبی نیز گفته می‌شود.لیفت T وارونه جراح زیبایی برای خانم‌هایی با افتادگی شدید سینه از این روش لیفت استفاه می‌کند. در جراحی مقداری زیادی از پوست اضافی و بافت‌های افتاده برداشته می‌شود.

بهترین نتایج با تکنیک لیفت T وارونه ایجاد می‌شود. این تکنیک شامل ۳ برش است. یک برش در اطراف آرئول، برش دیگر به صورت عمودی از لبه پایینی آرئول تا زیر سینه و برش آخر در امتداد ناحیه زیر سینه ایجاد می‌شود.

اگر بخواهید، همراه با جراحی لیفت سینه از جراحی کاهش سایز سینه استفاده کنید، احتمالا جراح فوق تخصص زیبایی این تکنیک را به کار ببرد. اسکار‌ها در این روش تا حدودی قابل مشاهده است.

نکات مهم قبل از لیفت پروتز سینه

پیش از انجام لیفت سینه باید با جراح زیبایی جلسه مشاوره‌ای داشته و در مورد نکات مهم قبل و بعد از لیفتینگ صحبت کرد. پزشک در مورد سوابق پزشکی و انتظارات شما سوالاتی پرسیده و با توجه به شرایط بهترین روش لیفت سینه را پیشنهاد می‌دهد. در این جلسه احتمالا موارد زیر انجام خواهد شد.

  • سابقه پزشکی: آماده پاسخ‌گویی به سوالات مربوط به سوابق پزشکی گذشته و حال حاضر خود باشید. مصرف هر نوع دارو که باعث رقیق شدن خون شود و جراحی‌های گذشته را به پزشک اطلاع دهید. در صورتی که در خانواده خود سابقه سرطان سینه دارید، پزشک را مطلع کنید. نتایج ماموگرافی یا بیوپسی سینه را همراه داشته باشید.
  • معاینه پزشکی: برای انتخاب بهترین روش درمان پزشک سینه‌های شما را معاینه می‌کند. موقعیت نوک سینه‌ها و رنگ سینه باید بررسی شود. ممکن است، پزشک برای تکمیل پرونده پزشکی از سینه‌ها عکس بگیرد.
  • انتظارات شما از لیفت: انتظارات خود را مطرح کنید و در مورد نتیجه بعد از عمل صحبت کنید.

قبل از انجام جراحی لیفت سینه ممکن است، جراح از شما بخواهد ماموگرافی انجام دهید. انجام چند ماموگرافی تغییرات در بافت سینه را مشخص می‌کند. پیش از جراحی باید از مصرف سیگار، داروهایی مثل آسپرین، داروهای ضدالتهاب و مکمل‌های گیاهی خودداری کنید.

مراقبت‌های بعد از لیفت پروتز سینه

در روش‌های غیرجراحی لیفتینگ نیاز به مراقبت‌های زیادی نیست. تنها باید در چند روز اول از فشار بر سینه‌ها خودداری کرد. اما انجام کارهای روزانه بلامانع است. در رابطه با جراحی لیفت سینه مراقبت‌ها متفاوت بوده و نیاز به اقدامات بیشتری است. پس از انجام جراحی به احتمال زیاد سینه‌ها با گاز و سوتین مخصوص جراحی بسته می‌شود. ممکن است، لوله کوچکی در ناحیه برش قرار داده شود، تا خون و مایعات اضافی تخلیه شود.

سینه‌ها تا دو هفته متورم و کبود است. احساس درد در اطراف برش‌ها طبیعی است. قرمزی در این ناحیه برای چند ماه باقی می‌ماند.

  • در چند روز اول طبق نظر پزشک باید از داروهای مسکن استفاده کنید.
  • به پشت بخوابید، تا فشاری روی سینه‌ها احساس نکنید.
  • از کشیدن و بلند کردن اجسام خودداری کنید.
  • اصلاح سبک غذایی و تغذیه درست و مناسب به روند بهبودی و ماندگاری جراحی تاثیر بسیاری دارد.
تغذیه سالم
  • در مورد فعالیت‌های روزانه مثل حمام کردن نظر پزشک را بپرسید.
  • استفاده از سوتین مخصوص جراحی را باید ۳ تا ۴ روز بعد از عمل به صورت شبانه روزی ادامه دهید.
  • در روند بهبودی بهتر است سینه‌ها را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید.

تفاوت لیفت سینه با پروتز سینه

در جراحی لیفت سینه برش در ناحیه‌ای خاص از سینه ایجاد شده و با کشیدن پوست و حذف پوست و بافت اضافی ظاهر و فرم سینه مطلوب می‌شود. این روش برای بالا کشیدن سینه‌ها کاربرد دارد. اما در روش جراحی پروتز سینه پس از ایجاد برش در سینه‌ها، پروتز‌های مخصوص در سینه قرار می‌گیرند. این پروتزها باعث افزایش سایز سینه و ایجاد فرم حجیم در سینه‌ها می‌شوند.

کاندیدای لیفت پروتز سینه

لیفت سینه به ایجاد شکل و فرم مناسب در سینه‌ها کمک می‌کند. معمولا خانم‌هایی با سینه‌های کوچک‌تر نتیجه بهتری از لیفت می‌گیرند و ماندگاری لیفت برای آن‌ها طولانی‌تر است. سینه‌های بزرگ سنگین بوده و پس از انجام لیفت احتمالا دوباره به سمت پایین کشیده می‌شوند. افراد با مشکلات زیر می‌توانند لیفتینگ سینه انجام داده و تا حدودی این موارد را برطرف کنند.

  • سینه‌هایی که دچار افتادگی شده و شکل و حجم خود را از دست داده است.
  • به دلیل سینه افتاده، نوک سینه‌ها در زیر چین سینه قرار گرفته است.
  • نوک سینه به سمت پایین است.
  • یکی از سینه‌ها پایین‌تر از سینه دیگر قرار دارد.

روش‌های مختلف لیفت پروتز سینه برای افزایش سایز سینه‌ها کاربردی ندارند. همچنین اگر انتظار دارید، با لیفتینگ ظاهر سینه‌ها گردتر شود، باید گفت احتمالا انجام لیفت شما را ناامید می‌کند. برای بزرگ شدن سینه و ایجاد فرم مناسب می‌توانید جراحی لیفت و بزرگ کردن سینه را ترکیبی انجام دهید. همچنین افرادی که می‌خواهند، سینه‌های کوچکتری داشته باشند، ترکیب جراحی لیفت سینه و جراحی کاهش سایز سینه را پیشنهاد می‌کنیم.

اگر قصد بارداری دارید، بهتر است لیفتینگ را به تعویق بیاندازید. در دوران بارداری سینه‌ها دچار افتادگی شده و تاثیر لیفت از بین می‌رود. حتما پیش از هر اقدامی با جراح زیبایی مشاوره‌ای داشته باشید. در جلسه مشاوره در مورد انتظارات خود و نتیجه دلخواه با پزشک صحبت کنید. ممکن است، لیفت سینه برای شما گزینه مناسبی نباشد.