دکتر امیر دریانی

2 روش جراحی پروتز سینه

جراحی لیفت سینه

آنچه در این مقاله میخوانید:

جراحی پروتز سینه یا همان ماموپلاستی افزایشی یک روش برای افزایش حجم و برجسته کردن سینه‌های کوچک بانوانی است که کوچک بودن سینه‎‌های آ‌ن‌ها باعث کاهش اعتماد به نفسشان شده است، زنانی که ساختار و ظاهر سینه‌هایشان به دلایلی از جمله شیردهی و بارداری تغییر کرده است و یا زنانی که نسبت به شرایطشان سینه‌های نامتقارنی دارند، انجام می‌شود. جراحی پروتز سینه شامل قرار دادن ایمپلنت سینه در زیر بافت سینه یا عضلات قفسه سینه است. برای برخی خانم‌ها، این نوع از جراحی، راهی برای بالا بردن اعتماد به نفس و برای برخی دیگر می‌تواند بخشی از ترمیم سینه در جراحی بازسازی سینه در شرایط مختلف( مثلا سرطان) ‌باشد.

بهترین جراح پروتز سینه

جراحی پروتز سینه برای خانم‌های مبتلا به سرطان که امکان جایگزین کردن بافت سینه پس از بهبودی وجود ندارد، چیزی شبیه به معجزه است. پروتز سینه روشی مناسب برای پر کردن فضای تخلیه شده سینه برای خانم‌های که مبتلا به سرطان سینه است. در مواقعی نیز، خانم‌ها برای بهبود شکل و فرم سینه‌ها، از جراحی پروتز سینه استفاده می‌کنند. در تعریفی دیگر، پروتز سینه به بافت اسفنجی و حجیمی که داخل کاپ سوتین قرارداده می‌شود نیز، گفته می‌شود. در واقع جراحی پروتز سینه یکی از روش‌های رایج جراحی زیبایی، فرم دهی و بازسازی سینه‌ها از طریق افزایش حجم آن است.

دکتر دریانی از بهترین پروتز هایی که در حال حاضر در کشورهای آمریکا ،انگلیس و آلمان تولید می شوند و دارای تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA ) هستند، استفاده می کند. زیرا این پروتزها علاوه بر داشتن نتایج زیبا از ماندگار بالایی نیز برخوردارند. انتخاب نوع و اندازه و شکل پروتز به ساختار بدنی هر فرد بستگی دارد. از اینکه در ابتدا بعد از جراحی پروتز سینه احساس خوشایندی نسبت به سینه‌های خود ندارید، نگران نباشید!

بسیاری از زیباجویان بعد از جراحی پروتز سینه احساس می‌کنند که سینه‌های آن‌ها بسیار بالا و مصنوعی است و حس خوبی به آن‌ها ندارد. اما این امر کاملا طبیعی است و پس از ۶-۳ ماه از جراحی پروتز سینه برطرف می‌شود و کم کم متوجه می‌شوید که سینه‌های شما شکل و اندازه و موقعیت طبیعی خود را پیدا کرده است.

مراجعه به مطب بهترین جراح پروتز سینه

معمولاً زیباجویان برای انجام جراحی پروتز سینه به بهترین جراح پروتز سینه مراجعه می‌کنند و طی جلسات معاینه، بهترین جراح پروتز سینه موقعیت بدن زیباجو را ارزیابی می‌کند و متناسب با موقعیت بدنی زیباجو و توانی که برای افزایش سایز سینه دارند بهترین و مناسب‌ترین مورد و اندازه را برای جراحی پروتز سینه به زیباجو پیشنهاد می‌کند و فقط این موضوع با انجام معاینات امکان پذیر است و نمی‌شود تا هر اندازه که دوست داریم این کار را انجام دهیم و حد و مرز مشخصی دارد. در جلسات معاینه و بررسی زیباجو عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند تعیین کننده حجم و اندازه پروتز سینه مورد استفاده برای زیباجو می‌باشد.

در اینجا وظیفه‌ای که بهترین جراح پروتز سینه دارد این است که همه اصول را رعایت کند و تمام توضیحات را به زیباجو در مورد نوع پروتز سینه و سایز پروتز سینه و نحوه انجام جراحی پروتز سینه بدهد و تمام تلاشش را برای خلق نتیجه دلخواه زیباجو انجام بدهد. به شما این اطمینان داده میشود که با انتخاب بهترین جراح پروتز سینه، استرس و نگرانی نتیجه حاصل از جراحی از بین می‌رود و همین موضوع به بهتر شدن نتیجه‌ی عمل و در صدد آن بهبود شرایط زیباجو کمک شایانی ایفا می‌کند.

جراحی پروتز سینه

تعیین اندازه پروتز سینه در جراحی زیبایی سینه

انتخاب اندازه پروتز سینه یک تصمیم کاملا شخصی است که توسط زیباجو و با راهنمایی جراح پروتز سینه گرفته می‌شود. در جلسه مشاوره، بهترین جراح پروتز سینه با توجه به خواسته‌های زیباجو، اندازه‌گیری آناتومیکی سینه را انجام می‌دهد و سپس سایز مناسب را برای زیباجو پیشنهاد می‌دهد اما در نهایت این زیباجو است که باید انتخاب کند. برای اینکه زیباجو به راحتی در مورد جراحی پروتز سینه تصمیم بگیرد توصیه می‌شود عکس‌هایی از قبل و بعد جراحی پروتز سینه خانم‌هایی که توسط بهترین جراح پروتز سینه انجام شده اند را مشاهده و آن‌ها را بررسی کند.

شرایط لازم جهت انجام جراحی زیبایی سینه

  • دارا بودن زیباجو از سلامت عمومی: قبل از جراحی پروتز سینه، سلامت زیباجو توسط بهترین جراح پروتز سینه ارزیابی میشود.
  • نوشیدن الکل و سیگار را باید ۲ هفته قبل از عمل جراحی پروتر سینه ترک کنید.
  • جراحی پروتز سینه برای بانوانی که شیردهی دارند، باید تا زمانی که اندازه واقعی سینه‌شان مشخص می‌شود صبر کنند. که معمولا این مدت بین ۴ تا ۸ هفته بعد از پایان شیردهی است.
  • واقع بین بودن زیباجو در مورد نتیجه جراحی پروتز سینه

انواع مدل پروتز سینه در جراحی پروتز سینه

پروتزهای سینه به دو مدل کلی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از :

۱) پروتز سینه گرد برای جراحی پروتز سینه

شکل پروتز سینه‌های گرد در نمای رخ و نیم رخ پروتز متقارن و شبیه نیمکره است. معمولا بهترین جراح پروتز سینه از این مدل برای برآمدگی و برجستگی بیشتر سینه پیشنهاد میکند. (این پروتز مناسب بانوانی می‌باشد که دوست دارند سینه آن‌ها برجسته باشد)؛ از مزایای این نوع پروتز می توان به جراحی اصلاحی، چرخش تکرار شونده پروتز و غیره اشاره کرد.

۲) پروتز سینه مدل اشکی در جراحی پروتز سینه

در شکل قطره اشکی، قسمت بالای پروتز سینه کم ضخامت‌تر از قسمت پایین آن است. این پروتز به گونه‌ای ساخته شده‌اند که سینه بانوان نمای طبیعی‌تری نسبت به پروتز سینه گرد دارند. درواقع قسمت بالا خالی‌تر از قسمت پایین است. معمولا بهترین جراح پروتز سینه این نوع از پروتز را به زیباجویانی توصیه میکند که بافت سینه آن‌ها بسیار کم است و تقریبا دارای سینه‌های تخت و صاف می‌باشند.

انواع پروتز

انواع پروتز سینه از نظر ماده تشکیل دهنده(جنس پروتز)

جنس غشای بیرونی تمامی پروتزهای سینه از جنس سیلیکون می‌باشد ولی مواد پرکننده آن‌ها با یکدیگر متفاوت است که بر این اساس، پروتزهای سینه به دو گروه پروتز سینه سالینی و پروتز سینه سیلیکونی دسته بندی می‌شوند.

۱) پروتزهای سالینی برای جراحی پروتز سینه

مواد تشکیل دهنده این نوع از پروتزها، از آب و نمک استریل شده و دارای جدار سیلیکونی غیر قابل نفود می‌باشد که به اصطلاح، به این نوع از پروتزها، نمکی گفته می‌شود. این مواد به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارند. بنابراین در صورت پارگی و نشت مواد داخلی این نوع از پروتزها، جای نگران نیست، چرا که این مایع از پوسته بیرون آمده و به راحتی جذب بدن می‌شود و در نتیجه برای زیباجو عوارض و مشکلی به وجود نخواهند آورد.

مزایای پروتز سینه سالینی در جراحی پروتز سینه

  • هزینه این نوع از پروتز ، نسبت به پروتزهای سیلیکونی کمتر می‌باشد.
  • برای جاگذاری این پروتزها، نیاز به برش‌های کمتری می‌باشد.

معایب پروتز سینه سالینی

  • در هنگام لمس غیرطبیعی به نظر می رسند.
  • احتمال خالی شدن آن‌ها به صورت خود به خود وجود دارد.
  • احتمال چین خوردگی در این نوع از پروتزها زیاد می‌باشد.
  • یکی از نکات لازم به ذکر در رابطه با پروتز های سینه آب نمکی این است که افراد زیر ۱۸ سال نمی توانند از آن استفاده کنند.

۱) پروتزهای سیلیکونی برای جراحی پروتز سینه

این نوع از پروتزها همان طور که از اسمشان پیداست از ژل‌های سیلیکون ساخته شده‌اند و ترکیبات مختلفی از سیلیکون با ویژگی‌های متفاوت در آن به کاربرده شده است که در حالت طبیعی در بدن انسان یافت می‌شود و از این رو هیچ گونه ضرری به بدن نمی‌رساند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پروتزها، شبیه بودن آنها به بافت سینه است. در صورتی که لایه این نوع از پروتزها آسیب بیبند ژل های درون آن یا در داخل لایه قرار می گیرند و یا به فضای اطراف سینه وارد می‌شوند .این پروتزها برای بانوانی پیشنهاد میشود که سن آن‌ها بیشتر از ۲۲ سال باشد.

مزایای پروتز سینه سیلیکونی

  • احتمال خالی شدن خود به خود آن بسیار کم است.
  • احتمال چین خوردگی در پروتز سینه سیلیکونی، کمتر است.
  • در زمان لمس، طبیعی به نظر می‌رسند.

معایب پروتز سینه سیلیکونی

  • هزینه این نوع از پروتز نسبت به پروتز سینه سالینی بیشتر می باشد.
  • برای جاگذاری این پروتزها در جراحی پروتز سینه برش‌ها بر روی سطح خارجی پوست ایجاد می‌شوند.
پروتز سیلیکونی و سالینی

نکته مهم

اخیرا انواع مخلوطی از پروتز سینه‌ها وجود دارد که مواد داخلی آن‌ها هم از سرم نمکی و هم ژل سیلیکونی ساخته شده است که کاربردهای خاص خود را دارند. ایمپلنت سینه یا پروتز سینه به دو روش یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای صورت می‌گیرد:

روش یک مرحله‌ای

از این روش در جراحی پروتز سینه صورتی که فرد پوست کافی برای پوشاندن سینه بزرگ شده به وسیله پروتز را داشته باشد، استفاده می‌شود.

روش دومرحله‌ای

روش دومرحله‌ای جراحی پروتز سینه بیشتر جنبه درمانی دارد. این روش برای کسانی مناسب است که دچار سوختگی شده‌اند یا به دلایل مختلف مانند سرطان سینه، جایی برای پروتز سینه وجود نداشته باشد. در واقع برای زیباجویانی استفاده می‎‌شود که پوست سینه کافی برای پوشاندن پروتز سینه ندارند.

به اینصورت که، بادکنکی سیلیکونی در سینه قرار داده می‌شود و هر هفته به آن مقداری آب نمک تزریق می‌شود. بادکنک سیلیکونی، صرفا بمنظور افزایش حجم پوستی استفاده می‌شود. این تزریقات از یک تا شش هفته بنا به سایز سینه‌ی مورد نظر فرد به طول خواهد انجامید. در این روند، پوست کم‌کم کش خواهد آمد و ناحیه سینه را خواهد پوشاند. در مرحله آخر، بادکنک برداشته شده و پروتز سینه در جای خود قرار داده خواهد شد.

جاگذاری پروتزها

جراحی کاشت پروتز سینه در ناحیه پستان، روش‌های مختلفی دارد که براساس شرایط و فرم بدنی فرد، توسط بهترین جراح پروتز سینه مشخص می‌شود.

۱- جراحی پروتز سینه روی عضله

با قرار دادن پروتز در بالای عضله سینه‌ای و زیر بافت چربی سینه و غده‌ی پستانی بمنظور ایجاد برجستگی بیشتری قرار می‌گیرد. این تکنیک اغلب برای زنانی که دارای مقدار کافی از بافت طبیعی سینه هستند، استفاده می‌شود. در این روش، در صورت حرکت بازوها، پروتز در ناحیه سینه جا‌به‌جا نمی‌شود.

۲- پروتز سینه زیر عضله

در صورتی که زیباجو مقدار کافی از بافت طبیعی سینه نداشته باشد، برای قرار دادن پروتز از تکنیک زیر عضله‌ای استفاده می‌شود. پروتز سینه، ایمپلنتی اضافی و غیرطبیعی است که برای خوش‌فرم کردن سینه، در این ناحیه قرار می‌گیرد. معمولاً، برای جلوگیری از مشخص شدن حالات غیرطبیعی پروتز سینه، آن را زیر عضلات این ناحیه قرار‌ می‌دهند. در این روش، با جا‌به‌جایی بازوها، امکان حرکت پروتز سینه وجود دارد. پروتز در عضلات زیری پستان دارای نتیجه بهتر و در هنگام شیردهی در مادران کمترین تاثیر را خواهد گذاشت. روش جایگذاری زیر عضله‌ای همچنین موجب بهبود تصویربرداری ماموگرافی شده و کاهش خطر انقباض کپسولی می‌گردد.

برش سینه برای جراحی پروتز

محل برش جهت تعبیه پروتز سینه بهترین جراح پروتز سینه

خط چین سینه

برشی در زیر سینه و در خط چین طبیعی خود آن ایجاد می‌شود. در این روش با مهیا شدن امکان کنترل بیشتر برای قرار دادن پروتز چه در بالا و چه در پایین عضله، ایجاد جای زخم به حداقل می‌رسد زیرا برش در محل چین سینه پنهان می‌شود. در این روش به دلیل کاهش آسیب به چند مجرای شیری در هنگام برش معمولا برای زنانی که می‌خواهند توانایی شیردهی خود را از دست ندهند، استفاده می‌شود. شایعترین برش به خصوص در دختران جوان برش در چین زیر است چرا که دسترسی آسان به بافت سینه را امکانپذیر میکند و در دید هم نیست.

زیر بغل

با استفاده از برش زیر بغل با قرار گرفتن پروتز از این ناحیه، جای زخم پنهان می‌شود.

اطراف نوک سینه

برش در اطراف نوک سینه اغلب برای زنانی که چندین عمل سینه را انجام می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با قرار گرفتن پروتز از طریق نیمه‌ی پایین نوک سینه، هر گونه جای زخم مخفی می‌گردد. اما گاهی برش هلالی اطراف دور نوک سینه، خطر بروز مشکل در شیردهی را افزایش می ‌دهد. لازم است پزشک حاذق و باتجربه‌ای را، برای انجام عمل پروتز سینه انتخاب کنید تا بدون آسیب‌رساندن عصب‌های ناحیه سینه‌ها، جراحی سینه را انجام دهد.

بهترین سن پروتز سینه، چه سنی است؟

دانستن سن مناسب پروتز سینه برای علاقه مندان این جراحی اهمیت بسیاری دارد. طبق تحقیقات انجام شده و براساس اعلامیه FDA سازمان غذا و داروی آمریکا، رشد سینه زنان معمولا از ۱۸ سال شروع می‌شود و تا ۲۰ سال ادامه دارد. برای انجام پروتز سینه سالین حداقل سن بالای ۱۸ سال است و حداقل سن برای استفاده از پروتز سینه سیلیکونی ۲۰ سال است. بنابراین درصورتی که مشکل و بیماری خاصی نداشته باشید، می‌توانید در هر سنی از داشتن سینه‌های خوش فرم لذت ببرید.

پروتز سینه ورزشکاران

سینه ورزشکاران به علت انجام کارها و تمرینات قدرتی مانند وزنه زدن دارای عضلاتی قوی هستند. داشتن فعالیت‌های ورزشی و مقدار چربی سوزی در ورزشکاران باعث می‌شود تا بافت چربی پستان آن‌ها کاهش پیدا کرده و سینه‌ها دچار افتادگی شود. بهترین جراح پروتز سینه می‌تواند در این زمینه به زنان کمک کند تا اختلافات بین بدن و اهداف ورزشی یا زیبایی خود را مرتفع کند. کاشت پروتز در ناحیه پستان، روش‌های مختلفی دارد که براساس شرایط و فرم بدنی فرد، توسط بهترین جراح پروتز سینه مشخص می‌شود.

پروتز سینه ورزشکاران

پروتز سینه و شیردهی

در صورتیکه پروتز سینه انجام داده‌اید می‌توانید به راحتی به نوزادتان شیر بدهید. هرچند این امکان با نوع جراحی شما در ارتباط است اما اکثر روش‌های جراحی تأثیری بر شیردهی افراد ندارند. اگرچه  برش‌های ایجادشده زیر خط پایین سینه یا در زیر بغل معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما گاهی برش هلالی اطراف دور نوک سینه، خطر بروز مشکل در شیردهی را افزایش می‌دهد.

بهتر است قبل از انجام پروتز سینه، با بهترین جراح پروتز سینه خود در مورد اینکه قصد دارید در آینده به کودک خود شیر دهید، صحبت کنید. در این صورت بهترین جراح پروتز سینهمی‌تواند برای جلوگیری از مشکلات آتی، بهترین روش جراحی را به شما پیشنهاد دهد. حتی ممکن است جراحی پروتز سینه را تا اتمام بارداری و شیردهی به تعویق بیندازید. به طور کلی اطلاع دادن به جراح، می‌تواند نتایج غیر منتظره را تا حد فراوانی کاهش دهد.

عوارض نامتناسب بودن سایز پروتز

زمانی که میزان آمادگی و پذیرش سینه برای پروتزگذاری سنجیده نشود، عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت که این عوارض عبارت است از:

ایجاد چین و چروک یا موج دار شدن روی بافت سینه

بزرگی پروتز سبب ایجاد چین های روی بافت سینه می شود که این چین ها روی سینه نمایان و قابل لمس خواهند بود که احتمال این عارضه در پروتز‌های سالینی بیشتر اتفاق می‌افتد اما در پروتزهای سیلیکونی کمتر دیده می‌شود.

افتادگی سینه

استفاده از پروتز بزرگ در یک پوست شل به معنای ایجاد یک پتوز و افتادگی در بافت سینه می باشد.

البته شما با انتخاب بهترین جراح پروتز سینه و با راهنمایی درست بهترین جراح فوق تخصص زیبایی میزان عوارض جراحی را به صفر کاهش میدهید.

پروتز سینه در چه شرایطی کاربرد ندارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که پروتز سینه در مواقعی که فرد دچار افتادگی سینه شدید باشد، اصلا کاربرد مناسبی ندارد. معمولا افراد با سابقه کاهش وزن شدید یا وراثت، دچار کشیدگی پوست سینه می‌شوند. در این شرایط پوست سینه قابلیت الاستیته خود را ازدست داده است. بر همین اساس، باید فرد نسبت به درمان این مشکل که استفاده از روش‌های لیفت سینه که همراه با پروتز یا بدون پروتز است، استفاده کند.

سرطان سینه

پروتز سینه و سرطان

افرادی هستند که به دلیل احتمال سرطان از انجام پروتز سینه وحشت دارند. اما به گفته متخصصان رابطه‌ای بین سرطان سینه و پروتز سینه به هر نوعی وجود ندارد و اینکه با انجام پروتز سینه ریسک و خطر سرطان بالا میرود به هیچ وجه درست نیست. با پیشرفت تکنیک‌های ماموگرافی در سال‌های اخیر رادیولوژیست‌ها این امکان را پیدا کرده‌اند تا ریزترین بافت‌های سرطانی را تشخیص دهند.

ماموگرافی

دانستن این نکته قبل از جراحی پروتز سینه بسیار مهم است که انجام ماموگرافی پس از پروتز سینه( چه در زیر عضلات و چه در روی عضلات) بسیار مشکل و پیچیده خواهد شد. عموماً پروتز سینه‌هایی که در زیر عضلات قرار گرفته‌اند تداخل کمتری در ماموگرافی نسبت به پروتزهایی که روی بافت عضلانی قرار گرفته‌اند، ایجاد می کنند. همچنین بافت سیلیکونی پروتز سینه نیز موجب اختلال در ماموگرافی می‌شود. گاهی مشکلاتی مثل  بروز کیست یا بافت سرطانی قابل تشخیص نیست و برای بررسی دقیق‌تر، ممکن است مجبور به انجام آزمایش بر روی بافت سینه شوید. البته برای بررسی دقیق‌تر هم می‌توان از تکنیک‌های جایگزین مانند MRI استفاده کنید.

شکل و فرم سینه بعد از جراحی پروتز سینه همیشگی نیست!

عده زیادی از بانوان تصور می‌کنند که بعد از جراحی پروتز سینه، شکل و فرم سینه آن‌ها همیشه به همین شکل باقی می‌ماند. اما واقعیت چنین نیست. ظاهر سینه به دلایل مختلف و به مرور زمان گاهی دچار تغییر می‌شود و ممکن است، شکل و فرم نوک سینه و پروتز تغییراتی داشته باشد که از آن راضی نباشید.

شکل و فرم سینه با کاهش وزن، افزایش وزن، حاملگی، شیردهی، افزایش سن و پارامترهای مختلف دیگری، دچار تغییر می‌شود. پذیرش این واقعیت پیش از انجام جراحی پروتز سینه، اهمیت زیادی دارد. رعایت مراقبت‌های بعد از پروتز سینه به ماندگاری آن مانند روز اول کمک زیادی خواهد کرد و حتی ممکن است بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۲ سال هم نیاز به تعویض نداشته باشد. در نتیجه مراقبت‌های بعد از پروتز سینه که توسط بهترین جراح پروتز سینه توصیه می‌شود را جدی بگیرید.

مراقبت‌های بعد از پروتز سینه که باید رعایت شوند:

سازمان غذا و داروی آمریکا طی مقاله‌ای اعلام کرده‌است که انجام پروتز سینه برای بسیاری از خانم‌ها اهمیت زیادی دارد. پس نمی‌توان انجام آن را محدود کرد و شواهدی نیز برای این‌کار وجود ندارد. اما توجه به مراقبت‌های بعد از عمل، به خانم‌ها کمک می‌کند تا از ریسک ابتلا به عوارض عمل پیشگیری کنند.

  • حتما فعالیت‌های سنگین را تا دو ماه کنار بگذارید.
  • از ایجاد فشار و ضربه به سینه پرهیز کنید.
  • از حضور در محل نامناسب و غیربهداشتی پرهیز کنید.
  • از لباس نخی مناسب استفاده کنید.
  • تا دو الی سه روز بعد از عمل، استحمام نکنید.
  • نسبت به بررسی سینه و غربالگری تست‌های سینه با جدیت عمل کنید.
  • ماموگرافی سالانه را مرتب انجام دهید تا دچار پارگی پروتز سینه نشوید.
  • انجام سونوگرافی یا MRI در مواقعی که توسط پزشک توصیه شود، ضروری است.
  • درد قفسه سینه و تنگی نفس را جدی بگیرید و فورا به بیمارستان مراجعه کنید.

امیدواریم این مطلب به انتخاب بهترین جراح پروتز سینه به شما کمک کرده باشد.