دکتر امیر دریانی

مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت سینه، 6 اصل مهم

آنچه در این مقاله میخوانید:

لیفت یا بالا کشیدن سینه‌ها یک عمل جراحی زیبایی است که باید توسط بهترین جراح لیفت سینه انجام شود. این جراحی برای بانوانی که سینه‌هایی افتاده و نوک سینه آن‌ها به سمت پایین تمایل دارند، انجام می‌شود. در جراحی لیفت سینه، پوست اضافی سینه برداشته می‌شود. در مرحله بعد سینه بالا کشیده می‌شوند تا سینه‌ها فرم گرد و طبیعی پیدا کنند. لیفت سینه افتادگی و آویزان بودن سینه‌ها را برطرف می‌کند و همچنین هاله سینه نیز به جای اصلی خود برمی‌گردد.

فوق تخصص جراحی زیبایی جراحی لیفت سینه را همراه با جراحی ماموپلاستی و به منظور کوچک کردن سینه‌ها و یا با کمک جراحی پروتز سینه با هدف بزرگ کردن سینه‌ها انجام می‌دهد. انتخاب نوع جراحی به وضعیت سینه‌ها، انتظار و توقعات زیباجو از جراحی لیفت سینه بستگی دارد.

به طور معمول زیباجویان به دلیل بالا رفتن سن، بارداری و یا افزایش و کاهش ناگهانی وزن، الاستین بافت سینه‌هایشان از بین می‌رود و سپس پوست سینه‌ها کشیده شده و سینه‌ و نوک سینه‌ها به سمت پایین تمایل پیدا می‌کند. این دسته از افراد می‌توانند کاندیدای مناسبی برای جراحی لیفت سینه باشند. همچنین بانوانی که به دلیل بزرگ بودن سینه ها و وزن زیاد، پوست سینه‌ها به سمت پایین افتادگی پیدا کرده‌اند و دچار شلی شده‌ است. با کمک جراحی لیفت سینه پوست اضافی و شل شده سینه‌ها برداشته می‌شود و سینه به سمت بالا کشیده می‌شود. در واقع جراحی زیبایی لیفت سینه روشی مطمئن برای برگرداندن شکل طبیعی سینه‌ها است و به روش‌های مختلفی قابل انجام است.

اگر دوست دارید در مورد روش های جراحی زیبایی سینه بیشتر بدانی، بهترین جراح لیفت سینه مطالعه مقاله علت افتادگی سینه و 3 روش جراحی زیبایی را پیشنهاد میدهد.

جراحی لیفت سینه

مراقبت‌های قبل از عمل لیفت سینه

یکی از مهم ترین اقدامات قبل از انجام جراحی لیفت سینه انتخاب یک پزشک خوب و مجرب می باشد. بهتر است برای اطمینان از انتخاب خود، نمونه کارهای جراح خود را مشاهده کنید و میزان رضایت زیباجویان او را بسنجید. قبل از عمل لیفت سینه، بیمار در یک جلسه مشاوره با جراح درباره شرایط و گزینه‌های عمل مشورت می‌کند. فوق تخصص زیبایی گزینه‌های مختلف جراحی را با توجه به سایز و فرم سینه ارزیابی کرده و جراحی را از پیش برنامه ریزی می‌کند.

بعد از معاینه، فوق تخصص جراح زیبایی آزمایشاتی را نسبت به شرایط فردی و سنی بیمار برای قبل از عمل تجویز می‌کند. در صورت نیاز در افرادی که زیر ۴۰ سال سن دارند، سونوگرافی و در افراد بالای ۴۰ سال نیز ماموگرافی انجام می‌شود. بهتر است برای نشان دادن نتایج این آزمایشات به مطب جراح زیبایی خود مراجعه کنید. جراح پس از مشخص شدن جواب آزمایش‌ها و با بررسی انتظارات شما، در مورد روش انجام جراحی لیفت سینه تصمیم‌گیری می‌کند.
در این بین باید به موارد زیر توجه کافی داشته باشید:

  • یک ماه پیش از انجام جراحی باید مصرف هرگونه دخانیات و تنباکو مانند سیگار و قلیان و همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی را باید ترک کنید. در غیر این صورت، بر نتیجه عمل شما اثر منفی خواهد داشت و دوران بهبودی شما را طولانی می‌کند.
  • بسته به نظر جراح پلاستیک، یک یا دو هفته قبل از جراحی سینه از مصرف قرص های آسپرین و داروهای حاوی آن و نیز داروهای ضد التهابی که موجب خونریزی بیشتر می شود خودداری نمائید.
  • به مدت دو هفته قبل از جراحی زیبایی سینه از مصرف الکل و داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید.
  • مدارک مورد نیاز، کارت ملی و نتایج آزمایش‌ها را با خود به همراه داشته باشید چرا که پیش از جراحی یک بار دیگر توسط پزشک بررسی خواهد شد.
  • شب قبل از جراحی حمام کنید و به ویژه سینه‌ها را بشویید. چرا که تا ۴ روز پس از جراحی نباید حمام بروید.
  • بیمار باید از ۸ ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن پرهیز کند زیرا برای انجام جراحی سینه باید ناشتا به بیمارستان مراجعه کند.
  • لباس مناسب، گشاد و دکمه دار همراه داشته باشید که بعد از عمل به سادگی قابل پوشیدن باشد.
  • یک ساعت قبل از شروع جراحی سینه با تمامی آزمایشات خود به همراه یک نفر در بیمارستان حضور داشته باشید.
یک ماه قبل عمل سیگار ممنوع

بروز مقداری تورم بعد از جراحی لیفت سینه طبیعی است. ممکن است دو هفته طول بکشد تا کاملاً فروکش کند. زمان کاهش تورم در هر فرد نسبت به شرایط و وضعیت فرد متفاوت است. در صورتی که میزان تورم بعد از دو هفته بهبود نیافت، جای هیچ نگرانی نیست و بهتر است به جراح لیفت سینه خود اطلاع دهید. فعالیت بیش از حد توان می‌تواند موجب خونریزی شود، بنابراین بسیار مراقب باشید. کارهایی مانند آشپزی کردن، خرید کردن، بیرون رفتن یا بلند کردن بچه‌ها را نباید انجام دهید. در صورت مشاهده علائم غیرعادی و خونریزی‌های غیر طبیعی حتما با جراح خود تماس بگیرید.

دوران نقاهت بعد از لیفت سینه

رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت سینه ضرورت زیادی دارد. جراحی لیفت سینه روشی تهاجمی است که دوران نقاهت آن معمولا دوهفته طول می‌کشد. توجه به این نکته بسیار مهم است که مراقبت‌های سینه بعد از جراحی بمنظور افزایش ماندگاری جراحی باید همیشگی باشد. به منظور بهبود سریع اسکار‌ها و بازگشت به زندگی روتین خود، مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت سینه را جدی بگیرید. در غیر اینصورت ممکن است نتایج نهایی با انتظارات شما تطابق نداشته باشد.

۶ اصل مهم برای مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت سینه

اصل اول: استراحت و خوابیدن به میزان کافی بعد از جراحی لیفت سینه

ممکن است خوابیدن در چند روز ابتدایی پس از جراحی کمی دشوار باشد. ممکن است در هفته‌های اول به راحتی خسته ‌شوید پس بهتر است هرزمانی احساس خستگی کردید، چرت بزنید. استراحت کردن تأثیر بسزایی در بهبود زخم بعد از جراحی دارد. از به پهلو خوابیدن به مدت طولانی اجتناب کنید. به منظور کاهش فشار روی زخم‌ها هنگام استراحت و خواب به طرف پشت دراز بکشید، از چند بالش زیر سر خود استفاده کنید تا سر در زاویه‌ی ۴۵ درجه نسبت به بدن و بالاتر از آن قرار گیرد. این کار به بهبودی تورم سینه‌ها کمک می‌کند.

اصل دوم: حمام کردن بعد از جراحی لیفت سینه

تا ۴ روز بعد از جراحی لیفت سینه استحمام نکنید. بهتر است شب قبل از جراحی حمام کنید. تا بتوانید تا ۴ روز بعد از جراحی حمام نکنید چرا که در این زمان رخم بخیه‌ها بسته نشده‌اند. بهتر است یک دوش ساده بگیرید و محل برش را نیز دستکاری نکنید. بعد از گذشت ۴ روز می‌توانید به کمک همراه خود حمام کنید. ممکن است به دلیل محدودیت حرکتی نتوانید به راحتی سر خود را بشورید پس به بدن خود فشار نیاورید!

جراح بعد از عمل بمنظور تخلیه ترشحات و خون از لو‌له‎هایی استفاده کند. بنابراین تا زمان برداشتن لوله‌ها حمام نکنید. معمولا لوله‌ها ۴۸ ساعت بعد از جراحی برداشته می‌شود. زمان مناسب برای روزهای اول بعد از جراحی سینه، ۱۰ دقیقه است و دمای آب باید زیر ۴۰ درجه باشد. از آنجایی که آب داغ موجب افزایش گردش خون در ناحیه جراحی و در نتیجه خونریزی شود، به هنگام حمام کردن از برخورد آب داغ با فشار زیاد به اسکار جدا خودداری کنید.

تغذیه مناسب

اصل سوم: تغذیه مناسب بعد از جراحی لیفت سینه

در چند روز اول بعد از جراحی فقط سوپ‌ها و غذاهای له‌شده‌ای که هضمشان در معده‌تان آسان است بخورید. کم‌کم شروع به خوردن غذا کنید. نوشیدن آب کافی بعد از جراحی به کاهش زمان رفع تورم و کبودی کمک می‌کند.

نوشیدن مایعات اعم از آب آناناس، آب کرفس، آب پرتقال و به طور کلی ویتامین ث  تا ۴۸ ساعت پس از عمل اکیدا توصیه می‌شود و پس از آن، افراد می توانند رژیم غذایی معمولی خود را در پیش بگیرند. تا مدتی پس از عمل لیفت سینه، باید از خوردن غذاها و مایعات نفاخ همچون شیر و همچنین غذاهای پرچرب خودداری کرده و بیشتر غذاهای حاوی ویتامین و پروتئین را مصرف نمایید.

اصل چهارم: استفاده از سوتین طبی بعد از جراحی لیفت سینه

برای افزایش سرعت روند بهبودی بهترین گزینه استفاده از سوتین طبی بعد از جراحی لیفت سینه است. استفاده از سوتین طبی به منظور کاهش ورم، بهبود جریان خون و حفاظت از سینه‌ها و در نهایت رسیدن به یک نتیجه مطلوب ضروری است. این سوتین جهت استفاده بعد از انواع جراحی زیبایی سینه (پروتز سینه، لیفت سینه، ماموپلاستی) توسط جراح معرفی می‌شود.

استفاده از سوتین طبی بعد از عمل لیفت سینه به مثابه یک پانسمان بوده، بطوری که سینه‌ها و پروتزها را در بهترین وضعیت نگاه می‌دارد. بنابراین استفاده از سوتین بعد از عمل جراحی حداقل برای مدت ۸ هفته بصورت تمام وقت (۲۴ ساعته) الزامی است. با توجه به شرایط افراد، تنها مرجع اصلی جهت تشخیص و تجویز سوتین‌های طبی، پزشک متخصص می‌باشد.

اصل پنجم: انجام کارهای روزمره و بازگشت به محل کار

عمل جراحی لیفت سینه، عملی است که نیاز به استراحت دو تا سه هفته‌ای بعد از آن دارد. البته این مدت زمان بستگی به نوع عمل و شدت آن نیز دارد. در این مدت از انجام ورزش‌های سخت، بلند کردن اجسام سنگین، کش و قوس زیاد بدن و درگیری فیزیکی اجتناب کنید. پس از جراحی سینه نباید فعالیت‌های سنگین انجام داد و انجام فعالیت‌های سنگین می‌تواند برروی فرم سینه‌های شما تأثیرگذار باشد. تلاش کنید تا فعالیت‌های روزانه خود را به تعویق بیاندازید.

اصل ششم: پیاده‌روی کوتاه‌مدت

از انجام دادن کارهای غیرضروری اجتناب نمایید. انجام پیاده روی کوتاه مدت بعد از جراحی لیفت سینه از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است. پیاده‌روی ملایم می‌تواند باعث کاهش احتمال بروز لخته در خون شود. از انجام هرگونه فعالیت بالاتنه‌ای که سینه‌ها را درگیر کند، خودداری کنید. در این بازه بهتر است اجسام سنگین را بلند نکنید. بیمارانی که ورزش‌های نامناسب را بعد از عمل زیبایی انجام می‌دهند، نتیجه نهایی عمل را به خطر می‌اندازند.

سایر مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت سینه

ممکن است که بعد از جراحی لیفت سینه، احساس حالت تهوع داشته باشید، این اتفاق امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما در صورت تکرار این حالت، حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید.

  • معمولاً درد و ناراحتی خفیف تا متوسط بلافاصله پس از انجام عمل بزرگ کردن پستان تجربه می شود. جراح برای کاهش درد و تورم، داروهای مسکن برای بیمار تجویز می‌کند.
  • از رانندگی تا زمانی که دست ها و بازوهای خود را به سختی تکان می دهید، خودداری کنید.
  • زمانی که به طور کامل به هوش آمدند می بایست رژیم غدایی خود را با نوشیدن مایعات به میزان فراوان آغاز نمایند.
  • تا چند مدت پس از عمل لیفت سینه، استفاده از داروهایی که انعقاد خون را دچار اختلال می‌کنند نظیر ایبوپروفن، وارفارین، آسپرین خودداری کنید.
  • از آفتاب گرفتن و قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت یکسال جلوگیری فرمایید .
  • هر روز محل جراحی را بررسی کرده. برای جلوگیری از عفونت، زخم‌ها را با دستمال بهداشتی و استریل شده تمیز کنید.