دکتر امیر دریانی

تمرینات ورزشی برای 6 نوع جراحی پلاستیک

آنچه در این مقاله میخوانید:

جراحی پلاستیک، یکی از شاخه‌های جراحی است و برای بر طرف کردن مشکلات ژنتیکی که باعث اختلال در شکل ظاهری و عملکرد بدن می‌شوند استفاده می‌شود. در جراحی پلاستیک هرگونه نقصان در پوست، زیر پوست و استخون‌ها رفع می‌شود و بافت‌های آسیب دیده، با بافت‌های مشابه ترمیم می‌شوند.

ورزش بعد از جراحی پلاستیک

ورزش کردن و انجام دادن فعالیت‌های بدنی در زندگی روزمره هر فرد نقش مهمی ایفا می‌کند. فعالیت‌های بدنی باعث افزایش بنیه و قدرت شما می‌شود و در مواقع سختی و اضطراب توان شما را برای تحمل چنین وضعیت‌هایی افزایش می دهد. ورزش به جز داشتن مزایای فیزیکی برای بدن، از نظر ذهنی و روحی نیز مفید است و نقش مهمی در داشتن یک زندگی شاد و بدون استرس دارد.

در دنیای ماشینی امروز که تحرک و فعالیت کافی اندام‌های بدن کاهش یافته است؛ نیاز به ورزش و نرمش، بیشتر احساس می شود؛ تا عضلات به کار انداخته شوند و توانایی خود را در طول عمر حفظ کنند. یکی از رایج‌ترین سوالاتی که زیباجویان بعد از جراحی پلاستیک از پزشکان می‌پرسند، این است که چه مدت بعد از جراحی پلاستیک می‌توانند دوباره شروع به ورزش کردن کنند و یا می‌توانند به باشگاه برگردند.

جراح قبل از جراحی پلاستیک تمامی مراقبت‌های مربوط بعد از عمل را به طور کامل در اختیار زیباجو قرار میدهد. در صورتی که از انجام دادن بعضی ورزش ها بعد از جراحی پلاستیک تردید دارید، بهتر است قبل از انجام ورزش با جراح پلاستیک خود مشورت کنید.

هرچند توصیه‌های مربوط به فعالیت‌های بعد از جراحی پلاستیک به نوع جراحی انجام شده بستگی دارد، اکثر جراحان به زیباجویان توصیه می‌کنند که ورزش را بعد از جراحی پلاستیک به آهستگی شروع کنند. اغلب زیباجویان باید شش تا هشت هفته بعد از جراحی پلاستیک صبر کنند و سپس ورزش و تمرین را شروع کنند و سپس فعالیت جسمی خود را در روزهای ابتدایی بعد از جراحی پلاستیک به ورزش‌های کم‌برخورد محدود کنند. پیاده‌روی، یوگای سبک و نرمش‌های کششی روش‌هایی عالی برای بهبود گردش خون هستند که هم فرایند التیام را تسریع می‌کند و هم احتمال بروز عوارضی مانند لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.

ورزش بعد از جراحی پلاستیک

عوارض شروع زودهنگام ورزش‌ بعد از عمل ماموپلاستی – جراحی سینه

مقدار زیادی از ورم و کبودی در عرض یک هفته بعد از جراحی پلاستیک از بین می‌روند، انجام کارهای سبک مانند راه رفتن نیز میتواند به حرکت این مایعات میان‌بافتی و از بین رفتن هرچه سریع‌تر تورم کمک کند. اما حرکات و فعالیت‌های خیلی شدید در روزهای اول بعد از جراحی پلاستیک باعث میشود که مایعات بیشتری به سمت محل جراحی پلاستیک حرکت کند و تورم بیشتر شود. اما با گذشت زمان و کمتر شدن تورم، دیگر مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.

اگر ورزش‌های سنگین یا شدید را بعد از جراحی پلاستیک زودتر از توصیه پزشک شروع کنید، در واقع فرایند التیام‌بخشی بدن را مختل کرده‌اید. عجله کردن در شروع ورزش‌های سخت کبودی، ورم، جمع شدن مایع، باز شدن زخم و احتمالاً عفونتی را به دنبال دارد که با اندکی صبر می‌توانید از بروز آنها جلوگیری کنید. البته منظورمان این نیست که شش هفته تمام به خودتان استراحت مطلق بدهید. ورزش‌ سبک به تسهیل فرایند التیام کمک می‌کند. دو یا سه بار پیاده‌روی کوتاه در طول روز برای جلوگیری از لخته شدن خون، ترومبوز وریدهای عمقی و آمبولی ریه مفید است.

زیباجویانی که ورزش‌های نامناسب را بعد از جراحی پلاستیک انجام می‌دهند، نتیجه نهایی جراحی پلاستیک را نیز به خطر می‌اندازند. برای مثال بانوانی که در از سرگیری ورزش بعد از عمل بزرگ کردن سینه عجله می‌کنند، باید انتظار جابجا شدن پروتز را داشته باشند، به ویژه اگر پروتز زیر عضله جای داده شده باشد.

نکته بسیار مهم در دوره نقاهت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که زیباجویان باید در دوران نقاهت بعد از جراحی پلاستیک به آن توجه کنید، این است که اگر دچار درد و ناراحتی شدند، بلافاصله ورزش را متوقف کنید. اگر هنگام انجام دادن تمرین‌هایی که قبل از عمل برایتان آسان بود، دچار خستگی شدید، کلافه و ناامید نشوید. مطمئن باشید که شرایط بعد از بهبودی کامل بهتر خواهد شد.

ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

بعد از عمل‌های جراحی سینه مانند بزرگ یا کوچک کردن سینه یا لیفت سینه (ماستوپکسی) انجام دادن هر گونه ورزش بالاتنه‌ای که سینه‌ها را درگیر کند، تا زمان التیام یافتن زخم‌ها و بدون اجازه جراح ممنوع است؛ این مدت معمولاً  ۶ ـ ۴ هفته طول می‌کشد. بنابراین حرکت پلانک، برپی یا بارفیکس را بعد از عمل سینه فراموش کنید. به علاوه ورزش‌های درگیر کننده سینه مانند دو یا پرش نیز باید تا زمان اجازه دادن پزشک متوقف شود.

این که بدن چه شدتی از فعالیت‌های بدنی را در دوران بهبود بعد از عمل‌های زیبایی سینه می‌تواند تحمل کند، به عامل‌های متعددی مانند میزان تهاجمی بودن عمل انجام شده و فرایند التیام‌بخشی داخلی بدن بستگی دارد. بنابراین رعایت دستورات جراح پلاستیک مربوط به شیوه مراقبت بعد از عمل بسیار مهم است.

تمرین‌های ورزشی سبک بعد از جراحی پلاستیک

پزشکان معمولا بیمارانشان را ۳ تا ۷ روز بعد از عمل ماموپلاستی به پیاده‌روی‌های سبک تشویق میکنند. تحرک مداوم و طولانی ‌مدت به بهبود جریان خون کمک میکند که میتواند باعث از بین رفتن کبودی و تورم بعد از عمل شود. معمولا توصیه میشود بعد از عمل زیبایی سینه کاری انجام ندهید، بجز پیاده‌روی آرام و سبک در هفته اول به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز.

بالا بردن دست ها بر روی دیوار

روبروی دیوار ایستاده و پاها را کمی از هم باز نموده و پنجه ها را کاملا نزدیک کرده و آرنج ها را کمی خم کنید و کف دست ها را در سطح شانه روی دیوار بگذارید. با خم و راست کردن پی در پی انگشتانتان دست ها را روی دیوار بالا ببرید تا اینکه بازوها کاملا از آرنج صاف می شوند سپس دوباره به نقطه شروع برگردید و این تمرین را تکرار کنید.

بلند کردن میله

یک میله را با دست خود بگیرید و فاصله دست های شما در روی میله باید حدود ۶۰ سانتی متر باشد. بازوهای خود را صاف نگه دارید (بدون خم شدن آرنج) میله را بلند نموده و به بالای سر ببرید بعد از مدت کمی آرنج ها را خم کرده و میله را به طرف پشت سر متمایل سازید سپس حرکات معکوس را انجام دهید، یعنی میله را از پشت سر دوباره به بالای سر بیاورید و آن‌را به محل اول برگردانید.

کشیدن دو جانبه طناب

یک تکه طناب سبک را از روی دوش حمام یا چوب پرده رد کنید. در نزدیکترین فاصله ممکن از طناب سر پا بایستید. دو اتنهای طناب را در دو دست خود نگه دارید. هر دو بازوی خود را صاف کرده و از بدن دور کنید. بازوی راست را به طرف بالا و بازوی چپ را به طرف پایین حرکت دهید و سپس عکس این کار را انجام دهید.

بهترین جراح ترمیمی بینی

ورزش بعد از رینوپلاستی(عمل بینی)

رگ‌های بینی بعد از رینوپلاستی بسیار حساس می‌شود، بنابراین اگر در ورزش بعد از عمل بینی عجله کنید، ممکن است دچار خونریزی بینی بشوید و نتیجه نهایی نیز تغییر کند. ورزش کردن را می‌توانید یک روز بعد از عمل بینی با پیاده‌روی سبک شروع کنید، اما دویدن، پیاده‌روی سریع یا خم شدن به مدت حداقل یک هفته ممنوع است. در شش هفته نخست بعد از جراحی بینی باید هنگام ورزش کردن کاملاً مراقب بینی باشید. جوش خوردن و التیام یافتن استخوان‌های بینی شش هفته طول می‌کشد و کمترین کبودی شکل بینی را تغییر می‌دهد و جراحی ترمیمی را ضروری می‌سازد.

فعالیت و ورزش بعد از اتوپلاستی(عمل زیبایی گوش)

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش عملی سرپایی است که معمولاً فقط نیم ساعت طول می‌کشد، با این حال باز هم عمل مهمی است. در عمل اتوپلاستی برش‌هایی ایجاد می‌شود، غضروف گوش تغییرشکل و تغییرموقعیت داده می‌شود و غضروف و بافت‌های نرم بخیه زده می‌شود تا در جای جدید ثابت باقی بماند. ورم و ناراحتی گوش بعد از عمل زیبایی گوش طبیعی است.

گوش‌ها روز اول بعد از عمل با باند نرمی پانسمان می‌شوند؛ پس از آن باید به مدت تقریباً یک هفته از هدبند استفاده شود. بستن هدبند ضروری است و گوش‌ها را در محل جدید نگه می‌دارد؛ هدبند به گونه‌ای طراحی شده است که اجازه نمی‌دهد فشار یا تنش بیش از حدی به گوش یا گوش‌های عمل شده وارد شود.

مراقبت‌های بعد از عمل اتوپلاستی به شرح زیر است:

  • فعالیت خود را در هفته اول بعد از جراحی به شدت کاهش دهید.
  • راه رفتن در خانه اشکالی ندارد، اما نباید از کمر خم شوید، اشیاء سنگین بلند کنید یا به خودتان فشار بیاورید و زور بزنید.
  • دو یا سه بالش را هنگام خوابیدن یا استراحت کردن زیر سرتان بگذارید و به پهلو نخوابید. اگر به این توصیه‌ها عمل نکنید و به گوش فشار بیاورید، با خونریزی و ورم طولانی مدت روبرو خواهید شد.
  • از خم شدن، بلند کردن اشیاء، فشار دادن، هل دادن، زور زدن و تمرین‌های ایروبیک به مدت سه هفته خودداری کنید.
  • تمرین‌های معمول را می‌توانید سه هفته بعد از جراحی گوش شروع کنید. ورزش‌های تماسی یا ورزش‌های با شدت متوسط به مدت حداقل شش هفته ممنوع است.
  • راه رفتن در اطراف خانه در روز جراحی و پس از آن مفید است و از لخته شدن خون در پاها جلوگیری می‌کند.
  • همان طور که دراز کشیده‌اید، پاها را حرکت بدهید تا خون در پاهایتان لخته نشود.
  • پس از ترخیص از بیمارستان و بازگشت به خانه مرتب تا ۲۴ ساعت نفس‌های عمیق بکشید. این کار به باز شدن قاعده ریه‌ها کمک می‌کند.

ورزش بعد از جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی)

در جراحی زیبایی شکم، ابدومینوپلاستی یا تامی تاک بهبودی کامل بسیاری از زیباجویان و بازگشت آنها به برنامه‌های ورزشی قبل از عمل ۱۰ ـ ۸ هفته زمان می‌برد. چون عضلات شکم نقش مهمی را در تقریباً تمام حرکات بدن ایفا می‌کنند، بیماران بعد از جراحی ابدومینوپلاستی باید ورزش کردن را به پیاده‌روی آهسته و حرکات کششی ملایم تقلیل دهند و نسبت به التیام یافتن عضلات شکم، شدت ورزش‌ها را به تدریج و با احتیاط زیر نظر جراح افزایش دهند.

ورزش بعد از لیپوساکشن

چربی‌های اضافی موضعی در عمل لیپوساکشن تخلیه می‌شود، اما احتمال برگشت وزن بعد از جراحی وجود دارد. خوشبختانه ورزش و فعالیت بدنی منظم مانع اضافه وزن دوباره می‌شود. بعد از عمل لیپوساکشن به محض آن که احساس کردید، حالتان مناسب است، ورزش را با پیاده‌روی‌های کوتاه شروع کنید. تمرین‌های سبک از برنامه ورزشی معمول خود را می‌توانید با گذشت یک هفته آغاز کنید، اما ورزش‌های سنگین و شدیدی مانند دو یا ایروبیک را باید سه هفته به تعویق بیاندازید. شدت ورزش‌ها را می‌توانید شش هفته بعد از جراحی افزایش دهید و به تدریج به برنامه ورزشی معمول خود برگردید.

به طور کلی برنامه ورزشی در چند هفته نخست بعد از جراحی به شرح زیر است:

  • هفته اول: سه بار در روز به مدت پنج دقیقه پیاده‌روی کنید.
  • هفته دوم: سه بار در روز به مدت ده دقیقه پیاده‌روی کنید.
  • هفته سوم: سه بار در روز به مدت پانزده دقیقه پیاده‌روی کنید.
  • هفته چهارم: چهار بار در روز به مدت پانزده دقیقه پیاده‌روی کنید؛ از پزشک معالج خود سوال کنید که آیا می‌توانید برنامه ورزشی معمول خود را با شدت کمتر انجام دهید یا خیر.
  • هفته پنجم: برنامه ورزشی روزانه خود را به آرامی و با احتیاط ازسربگیرید.
  • هفته ششم: شدت تمرین‌ها را افزایش دهید.

برای شروع ورزش بعد از عمل های جراحی زیبایی صورت و بدن حتما با بهترین جراح پلاستیک مشورت کنید تا از ایجاد عوارض احتمالی پیشگیری شود.