دکتر امیر دریانی

جراحی لیفت سینه، 4 نوع برش سینه

بهترین جراح ابدومینوپلاستی در تهران

آنچه در این مقاله میخوانید:

جراحی لیفت سینه

به عمل بالا بردن سینه، جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی گفته می‌شود. این جراحی در بین خانم‌های خواهان زیبایی و جوانی بسیار پر طرفدار است. هدف از این جراحی تغییر ظاهری شکل سینه است. در جراحی لیفت سینه، موقعیت سینه، روی دیواره قفسه سینه با حذف پوست و محکم کردن بافت اطراف سینه، تغییر می‌یابد. در حین انجام جراحی لیفت سینه، برش‌های کوچکی در پوست سینه ایجاد می‌شود. این روش با اعصاب و بافت سینه درگیر نیست و فقط پوست اضافی سینه برداشته می‌شود.

در مرحله بعد سینه بالا کشیده می‌شود. با انجام جراحی لیفت سینه، افتادگی و آویزان بودن سینه‌ها، چین و چروک‌ها و بدفرمی‌های ناشی از شل بودن سینه‌ها نیز برطرف می‌شود. در صورتی که هاله سینه در اثر شیردهی یا به هردلیلی بزرگ شده باشد، می‌توان با استفاده از جراحی لیفت سینه، تغییراتی در هاله اطراف سینه ایجاد کرد و به اندازه متعادل رساند. در واقع جراح سینه با کمک این روش شکل طبیعی و جوان سینه‌ها را برمی‌گرداند.

​توجه کنید که لیفت سینه تنها اهداف زیبایی ندارد. در بعضی موارد افتادگی و شل شدگی سینه‌ها آن‌قدر زیاد می‌شود که به گردن و شانه‌های خانم‌ها فشار می‌آورد. علاوه بر آن، این مورد ممکن است باعث عرق‌سوز شدن یا ایجاد مشکلات پوستی در زیر سینه‌های خانم‌ها شود. با لیفت سینه می‌توان این مشکلات را برطرف کنید.

کاندیدای مناسب برای جراحی لیفت سینه

بهترین متخصص جراحی زیبایی، ماستوپکسی را به کسانی توصیه می‌کند که از سینه‌هایی شل و آویزان رنج میبرند. همچنین جراحی لیفت سینه برای بانوانی که به دلیل نامتقارن بودن نوک پستان‌ها از ظاهر سینه‌های خود ناراضی هستند، مناسب است. به طور کلی جراحی لیفت سینه برای کسانی که به دلایل مختلف از جمله افزایش سن، وراثت، گرانش زمین، کاهش یا افزایش شدید وزن، سینه‌هایی که چروک شده و چربی خود را از دست داده‌اند، توصیه میشود.

البته در موارد خفیف‌تر نیز می‌توان از جراحی لیفت سینه استفاده کرد که تشخیص آن بر عهده بهترین فوق تخصص جراح زیبایی است. چرا که جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی براساس نیاز و شرایط هر فرد انجام می‌شود. این جراحی برای زنانی که از عارضه‌های ذیل رنج می‌برند توصیه نمی‌شود:

سرطان سینه
  • سرطان پستان
  • سلولیت (عفونت بافت نرم پستان)
  • خشکی، ترک خوردگی یا سفت شدن پوست پستان
  • دیابت (کنترل نشده)

مزایای جراحی لیفت سینه

تغییر سایز و فرم سینه در زنان یک اصل طبیعی است. عوامل زیادی وجود دارد که باعث افتادگی و از دست رفتن حجم سینه می‌شود. مهم‌ترین مزایای جراحی لیفت سینه:

  • سینه شکل گردتری پیدا می‌کند و خوش فرم تر بنظر می‌رسد.
  • موجب بالا قرار گرفتن سینه و سفت شدن سینه می‌شود.
  • اندازه هاله اطراف نوک پستان را کاهش می‌دهد.
  • باعث بالا رفتن نوک پستان می‌شود.
  • فرم، برجستگی و تقارن سینه‌های شما بهبود پیدا می‌کند.
  • موجب افزایش اعتماد به نفس در زیباجو می‌شود.

جراحی لیفت سینه

جراحی لیفت سینه (ماستوپکسی) تحت بیهوشی عمومی و یا بیهوشی موضعی همراه با تزریق آرام ‌بخش انجام می‌شود. این جراحی در یک بیمارستان و یا مرکز جراحی مجهز باید انجام شود. برای برداشتن پوست اضافه سینه و لیفت دادن بافت‌های سینه، تکنیک‌های مختلفی وجود دارد و بسته به نوع تکنیک مورد استفاده، برش‌های ایجاد شده در سینه نیز متفاوت است. جراح شما بر اساس سایز سینه‌های شما، فرم آن‌ها، موقعیت قرارگیری نوک سینه و اندازه ی‌هاله‌ی دور آن، کیفیت و قابلیت ارتجاعی پوست و درجه‌ی افتادگی سینه‌ها، تکنیک جراحی را انتخاب می‌کند.

بعد از ایجاد برش‌های جراحی، پوست اضافه سینه‌ها برداشته می‌شود. در نهایت برای فیکس کردن موقعیت جدید بافت سینه‌ها، فوق تخصص جراحی زیبایی بخیه‌هایی در بافت عمقی سینه ایجاد می‌کند. سپس برش‌های ایجاد شده روی سینه‌ها بخیه زده می‌شود.

انواع روش‌های بالابردن سینه

جراحی لیفت سینه انواع مختلفی دارد. انواع مختلف لیفت، موجب ایجاد اسکارهای مختلف روی سینه‌ها می‌شود. در متداول ترین نوع ماستوپکسی، برش در اطراف آئولا و عمودی زیر پستان انجام می‌شود. گاهی نیز برش در زیر سینه ایجاد می‌شود تا شکل لنگر ایجاد شود. نگران جای اسکار بعد از جراحی نباشید چرا که جراح با تجربه، اسکارها را به نحوی برش می‌زند تا به هنگام پوشیدن سینه بند و بیکینی قابل رویت نباشد.

۱-لیفت سینه با برش هلالی

یکی از رایج‌ترین روش‌های بالا بردن سینه، جراحی لیفت سینه با برش هلالی است. در این نوع لیفت، یک برش کوچک هلالی شکل دور هاله سینه زده می‌شود و سپس به محل موردنظر مجدداً بخیه زده می‌شود. این روش برای افراد با افتادگی سینه بسیار کم کاربرد دارد. لیفت هلالی اکثرا به دلیل برش محدود، به همراه پروتز سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بهترین نتیجه از عمل حاصل گردد.

۲-جراحی لیفت سینه با برش دوناتی (برش دایره‌ای به دور هاله سینه)

جراحی لیفت سینه دوناتی، همان‌طور که از اسمش پیداست، شکلی مشابه با دونات در سینه ایجاد می‌کند. برش این روش در ناحیه تیره‌تر هاله دور نوک سینه انجام می‌شود مانند روش برش هلالی، اما به بزرگی کل قسمت هاله سینه انجام می‌شود. این روش برای بانوانی مناسب است که افتادگی سینه در درجه خفیف تا متوسط باشد و افتادگی سینه بسیار کم باشد. همچنین از این روش برای اصلاح اندازه هاله دور سینه نیز استفاده می‌شود. درصورتی که این جراحی توسط بهترین جراح سینه انجام شود می‌تواند با ایجاد کمترین جای برش، نتیجه رضایت بخشی را برای فرد به ارمغان آورد.

۳-جراحی لیفت سینه با برش آبنباتی (برش به صورت کلید)

لیفت سینه با برش آبنباتی یکی از بهترین روش‌های لیفت سینه برای افتادگی سینه حاد است. در این روش یک برش گرد دور هاله بزرگ سینه ایجاد می‌شود و یک برشی عمودی نیز، از هاله تا پایین زیر سینه کشیده می‌شود. در این روش جراح سینه به راحتی می‌تواند لیفت پستان به صورت کامل را انجام دهد. از مزایای این روش لیفت می‌توان به سفت شدن کامل سینه اشاره کرد. درصورتی که بخواهید استایل سینه خود رابه طور کامل تغییر دهید و یک لیفت سینه اساسی داشته باشید، لیفت سینه با برش آبنباتی بهترین نوع لیفت برای رسیدن به نتیجه دلخواه شما خواهد بود. در این روش برش عمودی با استفاده از پمادهای ترمیم کننده بهبود پیدا می‌کند.

۴-جراحی لیفت سینه با برش لنگری یا T شکل

از قدیمی‌ترین روش‌های جراحی لیفت، لیفت سینه با برش لنگری است. معمولا در شرایطی که سینه دچار افتادگی بسیار زیادی باشد و برای اعمال تغییر در آن نیاز به جدا کردن مقدار زیادی از پوست این ناحیه باشد، از لیفت سینه با برش T شکل استفاده می‌شود.

این روش با بیشترین مقدار برش جراحی همراه است. در این تکنیک لیفت سینه، از سه برش استفاده می‌شود. یک برش در ناحیه اطراف هاله ایجاد می‌شود و مانند لیفت آبنباتی، یک برش عمودی تا پایین و زیر سینه کشیده می‌شود. برش سوم معمولا در یک سوم پایینی دور سینه زده می‌شود تا حداکثر لیفت سینه از آن حاصل شود. این روش معمولا برای انجام همزمان لیفت سینه با کوچک کردن آن انجام می‌شود.

انجام همزمان جراحی لیفت سینه با سایر جراحی‌های سینه

توجه کنید که لیفت سینه به تنهایی نمی‌تواند برای تغییر سایز سینه‌ها استفاده شود. برخی بانوان به اشتباه فکر می‌کنند که پس از جراحی لیفت سینه شکل و فرم سینه برجسته می‌شود و ابعاد سینه‌های آنها تغییر می‌کند. اما باید بدانید که در این جراحی فقط پوست‌ اضافی سینه‌ها که باعث افتادگی شده بود، از بدن جدا شده و بافت سینه هیچ تغییری نمی‌کند بنابراین درصورتی ‌که قصد دارید سینه‌های شما بعد از جراحی لیفت سینه، بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شوند باید از روش‌های ترکیبی و همزمان برای تغییر سایز سینه‌ها استفاده کنید.

نکته مهمی که در خصوص لیفت سینه وجود دارد، نگرانی‌هایی است که بانوان قبل از انجام آن دارند. به عنوان مثال برخی تصور می‌کنند که با انجام لیفت سینه ممکن است سینه‌هایشان نامتقارن و یا بد شکل شود. یا عده‌ای دیگر نیز از عوارض ناشی از لیفت سینه هراس دارند و یا نگران برگشت سینه‌ها به حالت قبل و بدتر شدن شرایط پس از لیفت سینه هستند.

این نگرانی‌ها بیشتر به دلیل ناآگاهی افراد از شیوه انجام لیفت سینه و نتایج آن است. اکیداً توصیه می‌شود جراحی زیبایی سینه را توسط بهترین دکتر جراح سینه انجام دهید.

پروتز سینه

جراحی ترکیبی جراحی پروتز سینه با لیفت سینه

هدف از ماستوپکسی بزرگ کردن سینه نیست بلکه بالا کشیدن سینه و نوک سینه، گردتر کردن سینه و کاهش اندازه آرئول(هاله اطراف نوک سینه) که به مرور زمان رشد می‌کند، است. اگر سینه‌هایتان کوچک است و یا پس از زایمان و در دوران شیردهی حجمی از آن کاهش یافته است، انجام عمل بزرگ کردن سینه( پروتز سینه) همراه با ماستوپکسی( که به این روش جراحی پروتزپکسی گفته می‌شود) می‌تواند به طور همزمان، سفتی و سایز آن‌ها را افزایش دهد.

تفاوت لیفت سینه و پروتز سینه

همانطور که در بالا گفته شد در لیفت سینه، کشیدن پوست سینه به سمت بالا، باعث سفت‌تر و جوان‌تر شدن فرم سینه می‌شود. این نوع از جراحی سینه هیچ تغییری در سایز سینه ایجاد نمی‌کند و یا موجب گرد و پرتر شدن سینه نمی‌شود. در صورتی که میخواهید سایز سینه‌های خود را بزرگ کنید می‌توانید همزمان با لیفت سینه از پروتز سینه استفاده کنید.

انواع جراحی‌های زیبایی سینه که توسط جراح سینه انجام می‌شود:

  • بزرگ کردن سینه‌ها با پروتز (ماموپلاستی افزایشی)
  • کوچک کردن سایز سینه‌ها (ماموپلاستی کاهشی)
  • ماستوپکسی و یا لیفت سینه‌ها
  • تزریق ژل در سینه‌ها
  • تزریق چربی در سینه‌ها
  • بازسازی سینه بیماران مبتلا به سرطان

هر کدام از این جراحی‌ها بعد از معاینه و با صلاح دید فوق تخصص جراح زیبایی سینه، برای شما تجویز می‌شود. در برخی از موارد، فوق تخصص جراحی سینه ممکن است از دو روش ترکیبی برای هرچه بهتر شدن نتیجه جراحی استفاده کند.

مراقبت‌های قبل از جراحی لیفت سینه

  • در جلسات مشاوره قبل از جراحی انتظارات خود را با جراح سینه خود در میان بگذارید. چرا که جراح بعد از معاینه کامل، براساس هدف و شرایط فردی شما، بهترین روش را برای لیفت سینه را پیشنهاد می‌کند.
  • در صورت داشتن هرگونه بیماری یا مصرف داروی خاصی قبل از جراحی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • هرگز در دوران بارداری یا شیردهی برای لیفت سینه‌ها اقدام نکنید. چراکه در این دوران فرم سینه‌ها تغییر کرده و اثرات لیفت سینه به طور کامل از بین می‌رود.
  • در صورتی‌ که قبلا جراحی سینه مانند لیفت سینه یا پروتز سینه انجام داده‌اید، حتما به پزشک خود بگویید.
  • حداقل از دو هفته قبل از لیفت مصرف دخانیات و الکل را قطع کنید.
  • دو هفته قبل از لیفت سینه از مصرف مواد غذایی یا داروهای رقیق‌کننده خون خودداری کنید.
  • حتما قبل از لیفت سینه ماموگرافی و دیگر آزمایش‌های تجویز شده توسط فوق تخصص جراحی زیبایی را انجام دهید. با این کار جراح روش مناسب‌تری را برای لیفت سینه انتخاب می‌کند.

مراقبت بعد از لیفت سینه

هر جراحی دوره نقاهت خاص خود را تا زمان بهبود دارد. رعایت توصیه‌های فوق تخصص جراحی زیبایی سینه بعد و قبل از جراحی تأثیر بسزایی در روند بهبود بیمار دارد. مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت سینه را جدی بگیرید و تلاش کنید که به موقع انجام دهید. بعد از لیفت سینه رعایت نکات زیر الزامی است!

  • برای کاهش درد و تورم می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • حتما تا یه هفته از ساپورت مخصوص عمل لیفت سینه استفاده کنید.
  • مدت زمان تقریبی کاهش تورم و کبودی بعد از عمل، حدودا ۲ الی ۱۲ هفته است.
  • مصرف نمک را به حداقل برسانید چرا که به کاهش تورم و درد کمک زیادی می‌کند.
  • از فشار دادن یا ماساژ سینه‌ها خودداری کنید.
  • تا مدتی انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی را کنار بگذارید.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را سر موقع مصرف کنید.
داروهای تجویزی
  • رژیم غذایی و سبک زندگی خود را سالم‌تر کنید.
  • از تماس با آفتاب و آفتاب گرفتن خودداری کنید. آب داغ باعث افزایش گردش خون در ناحیۀ آسیب‌دیده شده و ممکن است باعث ایجاد خونریزی شود.
  • تا ۲ روز بعد از جراحی لیفت سینه از حمام کردن خودداری کنید.
  • ممکن است در هفته‌های اول به راحتی خسته ‌شوید پس بهتر است هرزمانی این احساس خستگی کردید، چرت بزنید.
  • هنگام استراحت و خواب به پشت دراز بکشید، از چند بالش زیر سر خود استفاده کنید تا سر در زاویه‌ی ۴۵ درجه نسبت به بدن و بالاتر از آن قرار گیرد. این امر به بهبودی تورم سینه‌ها کمک می‌کند.
  • استفاده از استخر های عمومی و وان تا ۲ ماه ممنوع است .
  • مراقبت زخم‌هایتان باشید و از دستکاری کردن آن‌ خودداری کنید. به صورت مداوم محل جراحی شده را ضد عفونی کنید. برای اینکار می توانید از دستمال تمیز استفاده کنید.
  • تا چند روز پس از لیفت سینه از سوتین استفاده نکنید. استفاده از سوتین‌های فنردار یا سیم‌دار ممنوع است و تا ۲ ماه بعد از جراحی از سوتین طبی تجویزی استفاده کنید.

نکاتی که در صورت وقوع حتما باید به جراح پلاستیک خود اطلاع دهید.

اطلاع و آگاهی از شرایط خاص در دوران نقاهت به زیباجو کمک می‌کند تا در صورت بروز اتفاق و مشکلات پیش بینی نشده، به راحتی از رخداد مشکل بعدی پیشگیری کند. در ادامه به برخی از این علائم می‌پردازیم تا با شناخت همین موضوع از بروز عوارض پیشگیری کنید. بعد از عمل لیفت سینه در صورتی که علائمی مانند تنگی نفس، درد در قفسه سینه و بالا رفتن ضربان قلب را احساس کردید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

  • اگر دچار تنگی نفس و درد قفسه سینه هستید فورا به مرکز درمانی مجهز مراجعه کنید.
  • درصورتی که بعد از جراحی سینه دچار تب بیش از ۳۸ درجه هستید به مرکز درمانی مراجعه کنید و با جراح خود تماس حاصل فرمایید.
  • درصورتی‌که متوجه احساس تغییر رنگ در محل زخم شدید فورا با پزشک تماس بگیرید.
  • درصورتی‌که متوجه قرمزی و گرمای غیرطبیعی در ناحیه سینه شدید به پزشک مراجعه کنید.
  • درصورت مشاهده خروج عفونت از محل زخم،‌ حتما به پزشک مراجعه کنید.

ماندگاری لیفت سینه

بعد از جراحی لیفت سینه، ماندگاری لیفت سینه به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد.

  • انتخاب جراح مناسب و با تجربه
  • آگاهی از تکینیک‌های نوین جراحی و بروز بودن علم و اطلاعات جراح
  • نوسانات وزنی، در صورتی که وزن شما به صورت پیوسته کم یا زیاد شود باعث کاهش ماندگاری لیفت سینه می‌شود .
  • در صورتی که باردار نشوید ماندگاری لیفت سینه افزایش پیدا خواهد کرد.
  • استفاده از سوتین طبی و مناسب در دو ماه اول می‌تواند در ماندگاری لیفت سینه تاثیر گذار باشد.
جراحی لیفت سینه قبل شیردهی

لیفت سینه در دوران شیردهی

طبق تحقیقات انجام شده در زمینه جراحی پلاستیک و زیبایی، جراحی لیفت سینه هیچ خطری برای شیردهی نخواهد داشت. بانوانی که قبل از لیفت سینه توانایی شیردهی داشتند، بعد از جراحی نیز می‌توانند شیردهی داشته باشند.

البته درصورتی که این عمل توسط جراح حاذق و باتجربه انجام شود هیچ خطری شیردهی فرد را تهدید نخواهد کرد. پس تمام تلاش خود را در انتخاب بهترین جراح لیفت سینه انجام دهید تا با استفاده از تکنیک‌های نوین جراحی، هیچ آسیبی به بافت و غدد شیری و عصب‌های سینه (خصوصا در ناحیه نوک پستان) وارد نکند.

تاثیر لیفت سینه در بارداری

در دوران بارداری هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شود که موجب شل شدن رحم و باز شدن لگن می‌شود، در واقع هورمون‌ها همان تاثیر را نیز روی پستان‌ها می‌گذارند و سینه‌های فرد را از فرم طبیعی خارج می‌کند. در این دوران به دلیل بزرگ‌تر شدن پستان‌ها، پوست سینه کشیده شده و سینه‌ها شل‌‌تر می‌شود. بنابراین اگر قبل از بارداری لیفت سینه را انجام داده باشید، سینه‌های شما دچار تغییر فرم می‌شوند. به همین دلیل جراحان پلاستیک توصیه می‌کنند که این عمل را زمانی انجام دهید که دیگر قصد بارداری و شیردهی ندارید.