دکتر امیر دریانی

اهمیت نوع پوست در جراحی بینی، 2 نوع پوست

جراحی زیبایی بینی

آنچه در این مقاله میخوانید:

جراحی بینی یکی از پیچیده‌ترین و در عین حال موثرترین نوع جراحی در بین جراحی‌های زیبایی صورت است. جراحی بینی تأثیر بسزایی در فرم و ساختار بینی فرد دارد. درجراحی زیبایی بینی تغییری بر روی پوست بینی انجام نمی‌شود و تغییرات اصلی در جراحی بینی بر روی اسکلت بینی انجام می‌شود با این حال نوع پوست در نتیجه جراحی بینی بی‌تاثیر نیست.

با توجه به اینکه اسکلت بینی از پوست و بافت نرم زیرین که از عضله و چربی است تشکیل شده، آنچه در ظاهر بینی میبینید با اسکلت بینی متفاوت است همچنین رابطه مستقیم درجه تفاوت با ضخامت پوست، لایه پوششی اهمیت بالایی دارد و پیش‌بینی اثرات لایه پوششی در نتیجه حاصل از جراحی بینی مشکل است.

بخش عمده‌ای از شکل بینی را استخوان تشکیل می‌دهد که به وسیله پوست و بافت‌های زیر پوستی پوشیده می‌شود. نوع پوست در افراد متفاوت بوده و همچنین ضخامت پوست در قسمت‌های مختلف بدن متفاوت است. ضخیم‌ترین قسمت پوست مربوط به کف دست و پا است و نازک‌ترین قسمت آن در صورت قرار دارد این در حالیست که پوست صورت برخی افراد، ضخیم بوده و تأثیر بسزایی در نتایج حاصل از عمل دارد.

مهم‌ترین مشخصه پوست در جراحی بینی، ضخامت آن است. مناسب‌ترین پوست برای جراحی زیبایی بینی پوستی با ضخامت متوسط، رنگ سالم و هموار است. پوست در تغییر شکل اسکلت و پنهان کردن بینی اهمیت زیادی دارد. بنابراین جراحان زیبایی بمنظور بازسازی و از بین بردن عیوبی همچون قوز بینی و در نتیجه رسیدن به نتایج حاصل از عمل، بیشتر برروی استخوان بندی بینی کار می‌کنند.

پوست بینی در زمان جراحی به ندرت مورد جراحی قرار می‌گیرد بنابراین نوع پوست می‌تواند به عنوان یکی از موثرترین عوامل اصلی در تشکیل فرم جدید بینی عمل کند. علاوه بر ضخامت پوست، بد زخم بودن و حالت ارتجاعی نیز از موارد مهم و تاثیرگذار در جراحی زیبایی بینی می‌باشد. پوست بینی مانند پوست همه نواحی بدن دارای مشخصات منحصر به فرد است. پوست با ضخامت متوسط و رنگ سالم و هموار، بهترین نوع پوست برای جراحی بینی است.

جراحی بینی جز جراحی‌های پیچیده، سنگین و سخت محسوب می‌شود و در ساختار و فرم بینی تغییر اساسی ایجاد می‌کند. البته استخوان بینی، شکل کلی بینی را پس از جراحی تعیین می‌کند به همین دلیل جراحان پلاستیک برای اصلاح فرم بینی، شکستگی و ترمیم بینی، انحراف بینی و یا رفع قوز بینی، تمرکز زیادی را روی قسمت استخوانی بینی می‌گذارند با این وجود شکل بینی فقط به شکل استخوان بینی بستگی ندارد. بافت پوست و ماهیچه‌ها نیز در فرم نهایی بینی تاثیر چشمگیری دارند.

در طول جراحی بینی، پوست به ندرت دستخوش تغییر می‌شود. به عبارتی نوع پوست مانند گلوگاه برای فرم جدید بینی عمل می‌کند. منظور از نوع پوست در جراحی بینی، ضخامت آن است. البته در طول دوران نقاهت خشک یا مرطوب بودن پوست بر چگونگی فرم بینی تاثیر دارد. نوع پوست را می‌توان به دو دسته نازک و ضخیم دسته بندی کرد.

انواع پوست در جراحی بینی

هر نوع پوستی مزایا و معایبی را در جراحی زیبایی بینی دارد. همانطور که در بینی‌هایی با پوست نازک، احتمال نمایان شدن هر ایراد و ناهنجاری به راحتی وجود دارد، ممکن است در بینی‌هایی با پوست ضخیم، تمام زحمات پزشک و تیم جراحی پس از عمل در زیر لایه‌ای از پوست و بافت و بافت زیرپوستی پنهان شود! بنابراین، قیاس این دو مورد شاید چندان منطقی به نظر نرسد.

پوست نازک در جراحی بینی

در این نوع از پوست، فشاری برروی غضروف وارد نمی‌شود و حالت پوششی این پوست در حد یک دستمال کاغذی است. این مدل پوست بیش از مدل ضخیم در معرض قرمز شدن و تشکیل رگ‌های عنکبوتی شکل قرار دارد هرچند درمان‌های لیزری اغلب در از بین بردن این نوع مشکلات بعد از عمل موثر خواهد بود. تشکیل رگ‌های عنکوبوتی ممکن است قبل از جراحی نیز برروی پوست باشد و ارتباطی با جراحی بینی ندارد.

در زیباجویانی با پوست نازک معمولا برش‌ جراحی با کمترین اسکار و علامتی ترمیم می‌شود و تورم سریع‌تر از بین می‌رود. یکی از اصلی‌ترین عیوب بینی‌هایی که پوست نازکی دارند، این است که کوچکترین بدفرمی در اسکلت بینی به آسانی قابل مشاهده است همچنین، درطول جراحی، پوست بینی تمایل به انقباض دارد که باعث شود بینی حالت طبیعی خود را از دست بدهد و در نتیجه ناهنجاری به وجود آید.

در زیباجویانی که دارای بینی‌هایی با پوست نازک هستند، هنر و تجربه جراح بسیار تاثیرگذار است؛ چرا که تمام تلاش جراح و تیمش، به طور کامل نمایان است. یکی از اساسی‌ترین چالش‌های تیم جراحی، دست یافتن به اسکلت بینی صاف و محکم است.

مزیت پوست نازک در جراحی بینی

  • امکان انجام جراحی بینی به روش بسته بمنظور دسترسی به ساختار درونی بینی وجود دارد.
  • دوره نقاهت در این مدل از پوست بسیار کوتاه است.
  • ورم بعد از جراحی به سرعت التیام پیدا می‌کند.

پیامد های ناشی از پوست نازک در عمل جراحی بینی

زیباجویانی با پوست بینی بسیار نازک زخم های ناشی از جراحی بینی میزان اسکار ( جای زخم ) کمی از خود به جای گذاشته و تورم و التهاب ناشی از جراحی سریع و کامل بهبود می یابد اما این نوع از پوست در پوشانیدن عیوب و نامنظمی های بینی بسیار ضعیف عمل میکند.در این نوع پوست بینی حتی کوچک ترین عیوب اسکلت بینی به آسانی قابل مشاهده هستند.عیوب دیگر این نوع پوست تمایل به منقبض شدن یا همان جمع شدن پس از جراحی می باشد.

پروسه اسکار پس از جراحی ، بینی را از حالت طبیعی خود خارج می کند و در نهایت به ناهنجاری های ناخوشایند منتهی می شود. به همین جهت بزرگترین معضل در افراد با پوست خیلی نازک ایجاد یک اسکلت زیرین صاف و یکدست و هموار بوده در مواردی که این کار محقق نشود به طور مصنوعی ضخامت پوست را افزایش می دهند تا عیوب بینی بهتر پوشیده شود.

پوست بینی با پیوند غشا میانی پوست می تواند به طور مصنوعی ضخیم تر شود اما دوام این پیوند نیاز به یک منبع خون رسانی سالم در پوست دارد .علاوه بر اینها  پوست نازک  همچنین مستعد قرمزی  ونیز ایجاد حالت  عنکبوتی در وریدهای سطحی آن میباشدهر چند درمان های لیزری اغلب در از بین بردن این مشکلات بعد از عمل جراحی موثر خواهد بود.

پوست ضخیم و پنهان کردن مختصات بینی در جراحی بینی

بینی‌هایی با پوست ضخیم، چارچوب غضروفی پایدار و محکم دارند چرا که فشار زیادی به ساختار و چارچوب بینی وارد می‌شود. ضخامت پوست خود به تنهایی ویژگی بسیار خوبی است چرا که ضخامت پوست می‌تواند عیوب اسکلتی بینی را مثل قوز بینی را تا حد زیادی پوشش دهد. بااین حال پوست ضخیم بینی چالشی جدی برای جراح محسوب می‌شود.

یکی از دلایلی که پوست ضخیم، دغدغه ای اساسی برای جراح و زیباجو ایجاد میکند حجم ظاهری بالای ایجاد شده بوسیله آن است. پوست حجیم و ضخیم باعث پنهان شدن ساختارهای زیرین بینی می‌شود و این باعث کاهش ظرافت بینی می‌شود. در کل جراحی بینی ضخیم بسیار چالشی‌تر از بینی با پوست نازک است.

در زیباجویان دارای پوستی ضخیم و بینی غضروفی، بینی نمیتواند حجم زیادی را تحمل کند و ممکن است نوک بینی حالتی افتاده داشته باشد. برای جلوگیری از این مشکلدر حین جراحی باید غضروف بنین تقویت شود.

دکتر امیر دریانی

در جلسه مشاوره با دکتر امیر دریانی، فوق تخصص جراحی پلاستیک در مورد چگونگی تاثیر کیفیت پوست‌ بر نتیجه عمل صحبت کنید و اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کنید.

معایب و مزایای پوست نازک و ضخیم در عمل بینی

نوع پوست در جراحی بینی نقش بسیاری در فرم نهایی بینی دارد و هرکدام از انواع پوست مزایا و معایبی دارند و در نوع خود چالشی هستند. نتیجه جراحی بینی نسبی است و بسته به ساختار بینی زیباجو دارد.

مزایا و معایب پوست نازک در جراحی بینی

پوست نازک در حد یک دستمال کاغذی سطح پوست را پوشش می‌دهد به همین دلیل احتمال مشخص بودن جای اسکار در پوست نازک بینی بیشتر است و انحراف یا ناهنجاری در ساختار بینی را پنهان نمی‌کند. با استفاده از پیوند غشا میانی پوست می‌توان ضخامت پوست بینی را بیشتر کرد البته برای دوام این پیوند به یک منبع خون رسانی نیاز است.

امکان دسترسی به ساختار بینی در پوست‌های نازک بیشتر و راحت‌تر است و همچنین دوران نقاهت کوتاه‌تر و بهبود سریع ورم از مزیت‌های پوست نازک بینی به حساب می‌آید.

معایب و مزایای پوست ضخیم در جراحی بینی

پوست ضخیم تمام ظرافتی که در جراحی بر روی اسکلت بینی پیاده شده را پوشش می‌دهد. معمولا در این مدل پوست چارچوب غضروفی بسیار ضعیف است و باعث می‌شود که برجستگی‌های بینی پنهان شوند

همچنین، پوست ضخیم باعث می‌شود در طول جراحی، پزشک برداشت کمتری از فرم نهایی داشته و احتیاط بیشتری را در تراش استخوان بینی به خرج دهد. خوب است بدانید در افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اند، به طور میانگین بین 12 تا 18 ماه زمان نیاز است تا بهبود کافی صورت بگیرد. این زمان برای بیمارانی که پوست ضخیم دارند، ممکن است بیشتر باشد.

افرادی که نوع پوست آن‌ها ضخیم تشخیص داده می‌شود، ممکن است پس از جراحی به بافت‌های زائد زیرپوستی مبتلا شوند. هر چند تزریق استروئیدهای زیرپوستی می‌توانند باعث کاهش این بافت‌ها شوند و یا از تولید آن‌ها جلوگیری کنند. این درمان باید تا زمانیکه تمامی زخم‌ها و بافت‌های اضافه وجود دارند، ادامه پیدا کند که ممکن است تا چند ماه به طول بینجامد.

به طور کلی، داشتن یک بینی باثبات و متناسب در افرادی با پوست ضخیم که جراحی بینی انجام داده‌اند، تقریبا سخت به دست می‌آید؛ چرا که وزن پوست و بافت‌های زیرپوستی و نیز فشاری که به غضروف بینی وارد می‌شود ممکن است باعث تغییر فرم بینی شود.

عمل ترمیمی بینی در پوست ضخیم

از آنجایی که پوست های ضخیم علاوه بر پوشانیدن ساختمان اسکلتی بینی ، فشار زیادی بر روی غضروف بینی وارد می کنند ، عمل ترمیمی بینی در این نوع پوست های بینی به چند دلیل پر از چالش‌ است.یکی از چالش ها تورم و التهاب بعد از جراحی بینی است. اغلب افردای که دارای بینی با پوست ضخیم تورم بعد عمل بینی به یک دوره تقریبا ۱۲ الی ۱۸ ماهه برای بهبودی کامل نیاز دارد.گاهی برخی از بیمارانی که عمل جراحی ترمیمی انجام می دهند این مدت زمان کمی طولانی تر خواهد بود.یک پزشک با تجربه و متبحر سعی خود را میکند تا اسکارهای اضافی بوجود نیاید و تغییری در بهبود بینی بیمار حاصل نشود.

کاهش ضخامت پوست بینی

عمل جراحی بینی تماما در زیر پوست رخ می‌دهد. در صورتیکه بیمار دارای پوست ضخیم باشد، ممکن است خروجی کار پزشک چندان نمود نداشته باشد. در برخی شرایط که پوست بینی بیمار بسیار ضخیم بوده به نحوی که بر خروجی و فرم نهایی بینی پس از جراحی تاثیرگذار باشد، ممکن است پزشک از روش کاهش ضخامت پوست بینی استفاده کند. عمدتا این‌کار را با برداشتن لایک چربی از پوست بیمار انجام می‌دهند.

هر چند این کار باید با احتیاط فراوان انجام شود؛ چرا که زیاده‌روی در برداشت از بافت چربی سبب می‌شود تا خون‌رسانی به پوست دچار اختلال شده و فشارهای پس از جراحی (مانند آتل‌گذاری و…) باعث سیاه شدن و از بین رفتن بافت پوست شود.

خوب است بدانید لایه چربی تنها لایه‌ای از پوست است که می‌توان از آن برداشت کرد. لایه‌های دیگر غیرقابل اصلاح بوده و در صورت برداشت ممکن است به پوست آسیب جدی وارد شود. اگرچه، باید اشاره کرد برداشت چربی از پوست بینی صرفا مختصری نتیجه جراحی را بهبود خواهد بخشید؛ چرا که میزان برداشت از این نوع پوست‌ها چندان زیاد نیست.

نتیجه جراحی زیبایی بینی

موفقیت عمل در کدام نوع از پوست بیشتر است؟

باید با این واقعیت روبه‌رو شد که سالهاست جراحی زیبایی بینی در کشور ما و سرتاسر جهان در حال انجام است و متخصصان و جراحان تاکنون تجربه‌های بی‌نظیری را درباره این موضوع به دست آورده‌اند. میزان موفقیت در جراحی‌های زیبایی بینی، تا حد بسیار زیادی به دانش و تخصص تیم پزشکی، محل جراحی، رعایت نکات توصیه‌شده پزشک در دوران نقاهت و… بستگی دارد. در کنار این موارد، نوع پوست نیز در نتیجه جراحی زیبایی بینی بی‌تاثیر نیست.

آن‌چه که مشخص است، هر نوع پوستی مزایا و معایبی را در جراحی زیبایی بینی دارد. همانطور که در بینی‌هایی با پوست نازک، احتمالا نمایان شدن هر ایراد و ناهنجاری به راحتی وجود دارد، ممکن است در بینی‌هایی با پوست ضخیم، تمام زحمات پزشک و تیم جراحی پس از عمل در زیر لایه‌ای از پوست و بافت و بافت زیرپوستی پنهان شود! بنابراین، قیاس این دو مورد شاید چندان منطقی به نظر نرسد.

در بینی‌هایی با پوست ضخیم، این نکته آشکار است که چارچوب غضروفی پایدار و محکم بسیار مهم است. چرا که فشار وارده به ساختار و چارچوب بینی می‌تواند پس از جراحی، موجب تغییر شکل و ایجاد ناهنجاری در بینی شود.

به همین سبب جراح ممکن است برای رهایی از این موضوع اقدام به کم کردن ضخامت پوست بینی کند تا فشار از روی بافت غضروفی و استخوانی برداشته شود. با تمام این تفاسیر می‌توان گفت، شرط اولیه برای موفقیت در جراحی بینی‌های گوشتی، داشتن اسکلت پشتیبان محکم از جنس غضروف با ساختاری قوی است. این شاید اصلی‌ترین دلیل موفقیت جراحی‌های زیبایی بینی برای بیمارانی است که بینی آن‌ها دارای پوست ضخیم است.

در بیمارانی با بینی‌هایی با پوست نازک باید بپذیریم که هنر و تجربه جراح بسیار تاثیرگذار است؛ چرا که تمام خروجی تلاش جراح و تیمش، به طور کامل نمایان است. در این نوع بینی‌ها اگر برش بیرونی زده شود، نیاز است تا با ظرافت کامل باشد؛ چرا که پوست حساس بیمار، ممکن است اسکارهای ناخوشایند ایجاد کند. همچنین، ترمیم ساختار غضروفی بینی بیمار باید با دقت بسیار زیادی انجام شود؛ چرا که پوست نازک بیمار، کوچک‌ترین تغییر ناخوشایند و یا ناهنجاری باقی‌مانده از حالت اولیه بینی را به طور کامل نشان خواهد داد

بدون شک، دست یافتن به اسکلتی صاف و محکم در این نوع بینی، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های تیم جراح بینی است. با این حال، می‌توان تخصص جراح را از اصلی‌ترین دلایل موفقیت این نوع جراحی دانست.

در این مقاله سعی کردیم عمده تفاوت بین پوست نازک و ضخیم را خدمت شما شرح دهیم تا بدین شکل با نحوه جراحی بینی این دو نوع پوست بیشتر آشنا شوید.

فراموش نکنید، جراحی زیبایی بینی، جزو جراحی‌های پلاستیک و زیبایی بوده و در زمره جراحی‌های اختیاری قرار دارد. بدین معنا که بیمار به میل خود به این جراحی تن می‌دهد. به همین سبب، نیاز است تا پیش از اقدام به جراحی، با تحقیق کامل، از چگونگی جراحی و خروجی آن به اطلاعات نسبی دست پیدا کنید.

بهترین مشاور شما در زمینه جراحی‌ بینی، پزشک معالج شماست. خوب است بدانید، کسب اطلاعات کافی از نحوه جراحی و برگزاری جلسه مشاوره با پزشک معالج، دید شما را نسبت به فرم نهایی بینی پس از جراحی باز کرده و باعث می‌شود تا واقع‌بینانه به نتیجه جراحی عمل زیبایی بینی نگاه کنید.