دکتر امیر دریانی

اتوپلاستی، 1 روش جراحی برای داشتن گوش‌های زیبا

اتوپلاستی گوش

آنچه در این مقاله میخوانید:

جراحی زیبایی گوش که با عنوان اتوپلاستی نیز می‌شناسیم، جز شناخته شده‌ترین جراحی‌ها برای تغییر و اصلاح فرم، شکل، اندازه و ساختار گوش است.

لاله گوش از چین‌های غضروفی تشکیل شده که این چین ها به وسیله پوست پوشانده شدند. شکل گیری گوش بیرونی از زمان تولد آغاز می‌شود و تکامل کامل آن تا 6 سالگی ادامه دارد. در صورتی که گوش شما به‌طور متناسب و مناسبی رشد نکرده باشد میتوانید با جراحی اتوپلاستی اندازه، نحوه قرارگیری و شکل گوش را اصلاح کنید.

اتوپلاستی جنبه‌های مختلفی دارد. معمولا برای اصلاح مشکلات ژنتیکی در گوش انجام می‌شود، البته زیباجویان ممکن است صرفا جهت زیبا‌تر شدن چهره نیز جراحی اتوپلاستی انجام دهند.

انواع اتوپلاستی گوش

برجسته سازی گوش

گاهی زیباجویان ممکن است گوش کوچکی داشته باشند که به اندازه کافی رشد نکرده در چنین مواردی از جراحی اتوپلاستی برای بزرگ‌تر کردن و نرمال‌سازی و متناسب کردن اندازه گوش انجام می‌شود.

سنجاق کردن گوش

گاهی نحوه خوابیدن و یا مراقبت نادرست در دوران نوزادی و کودکی باعث دفورمه شدن گوش‌ها و ایجاد فاصله گوش‌ها می‌شود. جراح فوق تخصص زیبایی از تکنیک سنجاق کردن برای کم کردن فاصله و چسباندن گوش به سر استفاده می‌کند.

کاهش اندازه گوش

زیباجویانی که گوش بزرگ‌تری دارند به اختلال ماکروتیا دچار هستند برای اصلاح این اختلال از اتوپلاستی به منظور کاهش سایز گوش استفاده می‌شود.

نحوه انجام جراحی اتوپلاستی

روش‌های جراحی بر اساس نوع و فرم گوش انتخاب می‌شود. جراح فوق تخصص زیبایی پس از برش غضروف و پوست اضافی را برمی‌دارد و غضروف را در موقعیت جدید شکل می‌دهد پس از شکل‌دهی، غضروف‌ها را در موقعیت مناسب قرار داده و از قسمت داخلی گوش، آن را بخیه می‌زند.

جراحی اتوپلاستی گوش

اتوپلاستی را می‎توان در یک بیمارستان یا یک مرکز جراحی مجهز انجام داد. بسته به مهارت جراح و پیچیدگی روش جراحی، مدت زمان جراحی ممکن است بین ۱ الی ۳ ساعت طول بکشد.

اتوپلاستی جز جراحی‌های سرپایی محسوب می‌شود. برای زیباجویان در طول جراحی از بی‌حسی موضعی و یا آرام‌بخش استفاده خواهد شد. برای کودکان زیر 10 سال ممکن است طبق نظر فوق تخصص جراحی از بیهوشی عمومی استفاده شود.

امروزه جراحی زیبایی گوش با لیزر نیز انجام می‌شود. در واقع جراح به جای چاقو جراحی از دستگاه لیزر برای ایجاد برش استفاده می‎کند. این مساله در ایجاد برش‎های ظریف‎تر و کاهش احتمال ماندن جای زخم یا اسکار بسیار موثر است.

اقدامات قبل از جراحی

بهتر است ابتدا یک دکتر جراحی زیبایی گوش یا یک جراح پلاستیک حرفه‎ای و باتجربه انتخاب کنید. قبل از انجام عمل اتوپلاستی، باید با جراح خود مشورت کنید.

معمولا در طی جلسه مشاوره از شما سوالاتی در مورد سابقه پزشکی، داروهای مصرفی و سابقه جراحی‎های قبلی پرسیده می‎شود. جراح گوش شکل، اندازه و محل قرارگیری گوش‎های شما را ارزیابی می‎کند و در مورد نحوه انجام روش، خطرات مرتبط و هزینه جراحی زیبایی گوش با شما بحث می‎کند. توصیه می‎کنیم از این فرصت استفاده کنید و از پزشک خود درخواست کنید نمونه‎کارهای قبلی خود را به شما نشان دهد.

احتمالا باید از یک هفته قبل از جراحی از مصرف آسپرین، داروهای ضدالتهابی و مکمل‎های گیاهی خودداری کنید. چراکه می‎توانند خونریزی را افزایش دهند. اگر سیگار می‎کشید، پزشک به شما توصیه می‎کند که قبل از جراحی و در دوران نقاهت سیگار را ترک کنید. هم‌چنین باید برنامه‌ریزی کنید تا کسی شما را بعد از جراحی به خانه برساند و شب اول در کنار شما بماند.

مراقبت‎های بعد از اتوپلاستی گوش

پس از جراحی اتوپلاستی، گوش‎های شما برای محافظت و پشتیبانی بیشتر به‎خوبی با بانداژ پوشانده می‎شوند. به‎همین‎دلیل، احتمالا کمی احساس ناراحتی و خارش خواهید داشت. حتما پانسمان خود را تمیز و خشک نگه‌دارید. داروهای مسکن و آنتی‎بیوتیک را طبق توصیه پزشک مصرف کنید. اگر از داروهای ضددرد استفاده می‎کنید و با این وجود ناراحتی شما مدام افزایش می‎یابد، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

برای جلوگیری از فشار روی گوش، از خوابیدن به سمت پهلو خودداری کنید. هم‎چنین سعی کنید محل برش را مالش ندهید یا نیروی زیادی به آن وارد نکنید. بهتر است تا چند مدت به پوشیدن پیراهن‎های دکمه‎دار یا پیراهن‎هایی با یقه‎های گشاد فکر کنید.

بعد از گذشت یک هفته از جراحی اتوپلاستی، پزشک بانداژهای شما را برمی‎دارد. گوش‎های شما احتمالا متورم و قرمز خواهند بود و ممکن است لازم باشد برای چند هفته از یک هدبند الاستیک استفاده کنید تا در شب گوش‎های شما را بپوشاند. این کار به شما کمک می‎کند تا هنگام غلت زدن در رختخواب گوش‎های خود را مدام به اطراف حرکت ندهید.

اگر بخیه‎های شما از نوع جذبی نیستند، لازم است برای کشیدن آن‎ها به مطب پزشک مراجعه کنید. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی برای از سرگیری فعالیت‎های روزانه مانند حمام کردن و فعالیت بدنی مناسب است.

پس از برداشتن بانداژها، متوجه تغییر فوری در ظاهر گوش خود خواهید شد. این تغییرات دائمی هستند. اگر از نتایج خود راضی نیستید، با جراح خود در مورد امکان جراحی مجدد مشورت کنید.

هزینه اتوپلاستی گوش چقدر است؟

هزینه نهایی معمولا بسته به عواملی مانند شرایط بالینی بیمار، نوع روش زیبایی که استفاده می‌شود، میزان تغییرات اعمال شده و مهارت جراح متغیر است. البته علاوه‎بر هزینه‎های عمل، لازم است برای آزمایشات، بیهوشی و داروهای تجویزی بودجه جداگانه در نظر بگیرید.

جراحی اتوپلاستی معمولا تحت پوشش بیمه قرار نمی‎گیرد، زیرا اغلب به‎عنوان یک جراحی زیبایی در نظر گرفته می‎شود. یعنی ممکن است مجبور شوید کل هزینه‎ها را از جیب خود بپردازید.

به اشتراک بگذارید