دکتر امیر دریانی

بلفاروپلاستی برای پلک افتاده

بلفاروپلاستی برای پلک افتاده

آنچه در این مقاله میخوانید:

به طور کلی می‌توان بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک را عملی برای ایجاد تغییرات در فرم چشم دانست. جراحی بلفاروپلاستی معمولا برای پلک‌های افتاده انجام می‌شود. در ادامه بیشتر در مورد بلفاروپلاستی صحبت خواهیم کرد.

بلفاروپلاستی، جز جراحی‌های سرپایی برای اصلاح و انجام انواع تغییرات بر روی پلک به‌حساب می‌آید که معمولا از بی‌حسی موضعی در این جراحی استفاده می‌شود. افتادگی پلک در اثر تجمع توده‌های چربی در زیر پوست به ویژه در ناحیه داخلی پلک فوقانی، گاهی جابه‌جا شده یا بیرون می‌زند و باعث ایجاد پف مداوم در اطراف چشم و پلک می‌شود.

در جراحی بلفاروپلاستی، برش های دقیقی در چین‌های طبیعی پلک ایجاد شده و بافت‌های اضافی برداشته می‌شوند؛ در انتها برش‌ها را بخیه زده می‌شوند. در طول روند جراحی پلک، پوست و چربی اضافی برداشته می‌شود تا پلک‌های افتاده، سفت شده و اصلاح شوند. رفع افتادگی پلک فوقانی و همچنین رفع چین و چروک و پفی در ناحیه تحتانی پلک، از جمله نتایج بلفاروپلاستی است.

علاوه بر موارد گفته شده در نتایج این عمل، چین و چروک‌های اطراف چشم کاهش پیدا کرده و چشمان شما جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد. خوشبختانه این جراحی زیبایی کاملا بی خطر بوده و طول درمان آن بسیار کوتاه است.

پف و افتادگی پلک چیست و چگونه به وجود می آیند؟

افزایش سن یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که شکل و ظاهر چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع، به دلیل نازکی و ظرافت پوست، ایجاد تورم و پف در اطراف چشم با بالا رفتن سن بیشتر شده و علاوه بر زیبایی ممکن است بر بینایی شخص هم تاثیر بگذارد. انجام جراحی پلک بالا و پایین توسط یک متخصص جراحی بلفاروپلاستی مطمئن می تواند این مشکل را به خوبی برطرف نماید.

علاوه بر افزایش سن، موارد دیگری هم در ایجاد پف و یا افتادگی پلک ها نقش ایفا می‌کنند که برخی از مهم ترین آن‌ها عبارت اند از:

  • ژنتیک و وراثت
  • انواع مختلف ناهنجاری ها و اختلالات پزشکی مانند آلرژی
  • ناکارآمدی غده تیروئید
  • بیماری های مرتبط با سینوس
  • کم آب شدن بدن
  • استرس
  • خواب ناکافی در شبانه روز

تغییراتی که در چربی های پلک بالا و پایین ایجاد می شوند نیز می تواند افتادگی یا پف چشم را ایجاد نمایند. در حالت عادی، پدهای چربی به حرکت بهتر ماهیچه های اطراف چشم کمک می کنند؛ اما تغییر مکان این پدها با افزایش سن باعث شل شدن رویه پدهای چربی شده و منجر به ایجاد پف یا پلک افتاده خواهد شد.

تجمع مایعات در کیسه های اطراف چشم نیز حجم پف زیر یا بالای چشم را بیشتر می کند و ظاهر چشم را ناخوشایندتر می سازد.

انواع جراحی برای رفع افتادگی و پف چشم کدام اند و چگونه انجام می شوند؟

یک پلک افتاده و یا پف پلک ها را می توان با روش های جراحی مختلفی درمان کرد. برخی از این تکنیک ها و نحوه انجام آن ها را در ادامه توضیح خواهیم داد. هر کدام از روش های جراحی پلک افتاده مزیت ها و عوارضی دارند که باید بر اساس شرایط بیمار و با نظر پزشک متخصص بهترین آن ها را انتخاب نمود.

۱. بلفاروپلاستی یا جراحی پلک بالا و پایین

برای انجام جراحی پلک بالا و پایین، قبل از هر چیزی باید ناحیه تحت جراحی بی حس شود. البته نحوه بیهوشی بر اساس تشخیص پزشک انتخاب می گردد. پس از تزریق بی حسی موضعی و استفاده از آرامبخش، جراح با یک برش خیلی ظریف موازی چین پلک بالا، در امتداد خط مژه و یا در داخل پلک پایین جراحی را آغاز می کند.

در ادامه بافت های چربی اضافی که تجمع آن ها منجر به افتادگی پلک شده اند استخراج می شوند. حذف این چربی ها ماهیچه ها را سفت کرده و پوست را صاف تر می کند. در واقع، با حذف چربی های اضافی چین و چروک از بین خواهد رفت و پف کاهش می یابد.

بلفاروپلاستی

2. جراحی بلفاروپلاستی به روش کانتوپکسی

گاهی مشکل پلک پایین برگشتن آن به سمت بیرون است که در اثر کهولت سن به وجود می آید. مواردی چون بروز عفونت چشم و یا سوزش آن نیز می توانند منجر به برگشتن لبه پلک پایین شود. جراحی به روش کانتوپکسی یکی از تکنیک های جراحی زیبایی پلک است که برای این شرایط مناسب به نظر می رسد. هر چند گاهی برای دریافت بهترین نتیجه از این نوع درمان، بهتر است بلفاروپلاستی را به همراه کانتوپکسی انجام دهند.

طی این روش جراحی، متخصص جراح از بخیه استفاده کرده و عضله حلقوی چشم و تاندون کانتال خارجی چشم را سفت و ثابت می کند. به این ترتیب، وضعیت پلک پایین اصلاح شده و با سفت شدن این ناحیه، در نهایت در جای خود ثابت نگه داشته می شود.

3. رفع مشکل پلک افتاده با جراحی کانتوپلاستی پلک ها

در مواردی که پلک پایین دچار مشکلات خیلی حادتر از حالت قبل باشد از روش جراحی کانتوپلاستی استفاده می شود. در واقع، اگر برگشتن پلک پایین خیلی شدید باشد، به منظور سفت کردن پلک پایین و جلوگیری از برگشتن آن، از این تکنیک جراحی پلک استفاده خواهد شد.

تصمیم گیری درباره نحوه انجام عمل کانتوپلاستی به وضعیت چشم ها بستگی دارد. در بسیاری از موارد، گرفتن نتیجه بهتر از این عمل زیبایی در صورتی ممکن می شود که با بلفاروپلاستی همراه گردد. طی عمل کانتوپلاستی، جراح باید ابتدا عضله حلقوی چشم را برش دهد. در مرحله بعدی باید بخش کوچکی از تاندون کانتال خارجی بریده شود. برای این کار لازم است ابتدا این تاندون از کنار حدقه چشم جدا گردد.

پس از این مرحله، از قسمتی که تاندون برش خورده به قسمت داخلی پلک پایین اتصال برقرار خواهد شد. این کار به حذف چین ها، سفت شدن پلک پایین و تثبیت آن کمک خواهد کرد.

4 .جراحی پتوز و بهبود پلک افتاده

وقتی پلک بالا دچار افتادگی می شود، انجام جراحی با روش پتوز می تواند آن را به سمت بالا ببرد. به این ترتیب، با رفع افتادگی پلک، هم وضعیت ظاهری چشم و هم مشکل بینایی فرد برطرف خواهد شد.

افزایش سن منجر به افتادگی پلک بالا می شود. این مساله در اثر ضعیف شدن عضلات اطراف چشم به وجود می آید. جراحی پتوز معمولا بدون ایجاد برش و با هدف حذف چربی و پوست های اضافی در ناحیه پلک انجام می گیرد.

۵. جراحی لیفت ابرو برای بالا بردن پلک افتاده

گاهی افتادگی پلک بالا به دلیل افتادگی بیش از اندازه ابروها به چشم می خورد. افرادی که فاصله بین پلک بالا و ابروهایشان خیلی کم است و افتادگی بیش از اندازه ابرو دارند، می توانند به عمل لیفت ابرو روی آورند. بالا بردن ابروها با کمک لیفت ابرو، هم شکل زیباتری به ابروها می دهد و هم افتادگی پلک بالا را از بین می برد.

برای بالا بردن ابروها بر اساس ساختار صورت فرد از روش های مختلفی استفاده می شود. برای مثال گاهی ممکن است لیفت ابرو از گوشه انتهای ابرو، مشکل افتادگی ابرو و چشم ها را برطرف نماید. در حالی که در موارد خیلی حادتر تمامی قسمت های ابرو باید به سمت بالا کشیده شود. در چنین شرایطی عمل جراحی کمی پیچیده تر شده و باید از خط رویش مو و یا در ناحیه سر برشی بزرگ ایجاد گردد.

به این ترتیب، جراح زیبایی قادر است تمامی قسمت های ابرو را بالا کشیده و حالت زیباتری برای آن ها ایجاد نماید. در هر حال، انتخاب بهترین روش برای لیفت ابرو به انتظارات بیمار از عمل و تشخیص متخصص زیبایی بستگی خواهد داشت.

معرفی انواع عمل بلفاروپلاستی

در کلینیک‌های زیبایی عمل بلفاروپلاستی نسبت به شرایط فرد متقاضی، ممکن است به یکی از 3 متد زیر انجام شود.

  • جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا.
  • جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین.
  • هردو به صورت همزمان.

جراحی پلک بالا با بی حسی موضعی توسط فوق تخصص جراحی زیبایی، درکلینیک‌های مجهز انجام می‌شود؛ اما جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین به دلیل نیاز به بی هوشی، در بیمارستان انجام می‌شود.

جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا

گاهی افراد در پلک بالا احساس سنگینی می‌کنند و برای ایجاد حس راحتی مجبور هستند، ابروهایشان را بالا ببرند؛ این عارضه حتی ممکن است برخی اوقات دید افراد را دچار مشکل کند. پفی، چین و چروک و افتادگی پلک از جمله مواردی است که مشکلات ذکر شده را ایجاد می کند. در عمل بلفاروپلاستی بالا، جراح یک شکاف کوچک در پلک بالایی (جایی که پوست به شکل طبیعی چین خورده است) ایجاد می‌کند تا جای زخم را به حداقل برساند.

سپس قبل از بستن شکاف با استفاده از بخیه‌های کوچک، بافت‌های اضافه‌ای که سبب سنگین شدن پلک‌ها شده است را برمی‌دارد (این بافت ممکن است چربی، ماهیچه یا پوست اضافه باشد). این بخیه‌ها برای جذب شدن یا افتادن پس از سپری شدن دو هفته بعد از جراحی، طراحی شده‌اند. جراحی زیبایی پلک فوقانی سبب می‌شود حالت چشم زیباتر و برای افراد مسن، جوان تر به نظر برسد.

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین

جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین، جهت حذف چربی‌های اضافی و رفع پفی زیر چشم‌ها انجام می‌شود. در بیشتر موارد، این مشکلات به دلیل از بین رفتن استحکام پوست و عضلات صورت است. افتادگی پلک پایین به بیمار، ظاهری خسته می‎دهد و در نتیجه دلیلی برای نارضایتی بسیاری از افراد است. در این جراحی، چربی انباشته شده در زیر چشم‌ها برداشته و بافت محافظ پلک پایین کشیده و محکم می‌شود. به طور کلی جراجی زیبایی پلک تحتانی، ظاهری شاداب‎تر و جوان‌تر به فرد می‌بخشد.

بلفاروپلاستی

کاندیدای جراحی بلفاروپلاستی

  • افرادی که چشمانشان خسته به نظر می‌رسد.
  • زیباجویانی که دچار افتادگی پلک بالا هستند.
  • افرادی که در زیر چشم خود، چربی و پوست اضافی دارند.
  • کسانی که زیر چشم خود، حالت پفی دارند.
  • افرادی که چین و چروک‌های زیادی روی پلک خود دارند.

جراحی پلک چگونه انجام می شود؟

حال که بلفارو آشنا شدید، جهت کسب اطلاعات تکمیلی، قصد داریم نحوه انجام این عمل زیبایی را شرح دهیم. نحوه اجرای این عمل زیبایی که به 3 روش انجام می شود به شرح زیر است:

عمل بلفاروپلاستی فوقانی: در این جراحی، جراح معمولاً برشی در امتداد خطوط طبیعی پلک ایجاد می کند. جراح از طریق این برش‌ها، پوست را از بافت زیری آن جدا کرده و چربی‌های اضافی و در صورت لزوم عضله را برمی‌دارد. در پایان کار، پزشک برش‌ها را با بخیه‌های بسیار کوچکی می‌دوزد؛ این بخیه‌ها 3 تا 7 روز باقی می‌ماند. لازم به ذکر است در این عمل، داروی بی‌حسی در اطراف چشم تزریق می‌شود و متقاضی آرام‌بخش خوراکی دریافت می‌کند.

عمل بلفاروپلاستی تحتانی: روش‌های مختلفی برای جراحی پلک تحتانی وجود دارد. در یکی از این روش‌ها، جراح برشی در داخل پلک پایین ایجاد می‌کند تا بتواند چربی اضافه را خارج کند. جراح ممکن است خطوط ظریف روی پوست را با استفاده از لیزر co2 یا اربیوم صاف کند.

در روش دیگر، برش در امتداد مژگان ایجاد می‌شود. در این روش جراح، پوست و چربی‌های اضافی و عضله‌های شل شده را از طریق این برش خارج می‌کند.
جراح هنگام عمل تصمیم می‌گیرد که چه مقداری از بافت نیاز است که برداشته شود. معمولا این روش نیاز به بخیه ندارد و خطوط برش زده شده در این روش‌ها، بعد از مدت خیلی کوتاهی محو می‌شوند. لازم به ذکر است، معمولا بلفاروپلاستی پایین، نیازمند بی هوشی است.

عمل بلفاروپلاستی فوقانی و تحتانی به صورت همزمان: در این شرایط، جراح عمل را از پلک بالا شروع می کند. مدت زمان این عمل، به طور معمول حدود 2 ساعت است.

مزایا عمل بلفاروپلاستی

از فواید بلفاروپلاستی می‌توان به بهبود برخی از مشکلات بینایی اشاره کرد. این عمل با از بین بردن هرگونه چربی یا مشکل روی پلک، باعث می‌شود تا دید شما بهتر گردد. خط دید را خیلی بهتر می‌کند و زیبایی خوبی به صورت شما هدیه می‌دهد. این عمل باعث تصحیح اختلال دید می‌شود و میدان دید را بهتر می‌نماید. از مزایای جراحی پلک افتاده ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با انجام بلفاروپلاستی، صورت شما شاداب و جذاب می‌شود.
  • رفع افتادگی پلک.
  • جراحی پلک، چربی و پوست اضافی و چین و چروک‌ها را از بین می‌برد.
  • زیباسازی چشم، این عمل حالت چشم را زیبا می‌کند و باعث جوانسازی آن می‌شود.
  • کیسه‌های زیر چشم را می‌توان با بلفاروپلاستی اصلاح کرد.
  • در حین عمل، دردی را حس نمی‌کنید و دوره نقاهت بسیار کوتاهی خواهید داشت.
  • این عمل اعتماد‌به‌نفس شما را افزایش می‌دهد.

اقدامات و مراقبت های قبل از جراحی پلک

اقدامات و مراقبت های قبل از جراحی پلک بر نتیجه نهایی تاثیر بسزایی دارد.

  • دریافت مشاوره با پزشک: پیش از اینکه برای جراحی پلک تصمیم نهایی را بگیرید، مشورت و ملاقات با یک متخصص را جدی بگیرید. در جلسه مشاوره تمام نیازهای شما متناسب با شرایط بدن توسط پزشک تایید یا رد می شود.
  • داروها و مکمل ها: پیش از عمل جراحی پلک لیستی از تمام داروها اعم از درمانی، ویتامین و مکمل هایی که به صورت روزانه مصرف می کنید و یا اخیرا مصرف کردید را به پزشک خود ارائه دهید. در صورت نیاز برخی از داروها باید قطع شود.
  • آزمایشات قبل از جراحی: قبل از هر نوع جراحی سری آزمایشاتی به درخواست پزشک باید انجام دهید. جراح متخصص حتما باید از سابقه پزشکی شما آگاهی داشته باشد.
  • سیگار ممنوع: سیگار عامل افزایش خون ریزی است. به همین دلیل لطفا 1 هفته پیش از عمل جراحی پلک سیگار را به طور کامل قطع کنید.
غذای سالم
  • تغذیه سالم: حتما قبل و بعد از عمل جراحی تغذیه سالم داشته باشید چراکه باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. قبل از جراحی باعث کاهش عارضه ها و پس از جراحی باعث افزایش سرعت بهبود می شود.

نقاهت و طول درمان جراحی پلک چقدر است؟

برای اینکه مسیر درمانی را شروع کنید، ابتدا شما را نسبت به طول درمان جراحی پلک آگاه می کنیم. حداقل طول درمان 3 تا 4 هفته طول می کشد. در نظر داشته باشید از زمانی که عمل جراحی انجام می شود تا بهبودی کامل پس از گذران دوره نقاهت 1 ماه تا حداکثر 2 ماه طول می کشد.

مراقبت های پس از عمل بلفاروپلاستی

یکی از نکات مهم در هر نوع جراحی، توجه و دقت به مراقبت های پس از عمل است، این امر از در مورد عمل جراحی پلک افتاده هم صدق می کند. بنابراین، برای اینکه مراقبت های بلفاروپلاستی را به خوبی انجام بدهید، اقدامات زیر را انجام دهید.

  • به طور متوسط ​​یک تا دو هفته طول می‌کشد
  • از پمادهایی که جراح تجویز کرده است، استفاده کنید.
  • از آرایش چشم خودداری کنید.
  • برای کاهش تورم، کمپرس سرد روی چشم‌ها قرار دهید.
  • همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید تا جای زخم تیره نشود.
  • هنگام خروج از خانه از عینک آفتابی استفاده کنید تا از دور چشم در برابر نور خورشید محافظت کنید.
  • به پشت بخوابید و یک بالش روی گردن و نیم تنه قرار دهید و سر خود را بالاتر از آن قرار دهید.

هزینه جراحی

عوامل مختلفی در تعیین هزینه جراحی پلک نقش دارد. برای مثال یکی از موارد مهم، نوع جراحی است. به این معنی که جراحی بر روی پلک فوقانی انجام می‌گیرد یا پلک تحتانی. از دیگر عوامل مهم و تعیین کننده در هزینه جراحی، هدف از انجام آن است. عنوان مثال، این جراحی به منظور برطرف کردن افتادگی پلک انجام می‌شود یا هدف از بین بردن پف پلک می‌باشد.

عوامل موثر دیگری که در ادامه به شرح آن ها می‌پردازیم شامل دستمزد جراح، هزینه‌های مربوط به کلینیک یا بیمارستان، موقعیت جغرافیایی و غیره هستند.

  • نوع جراحی

همانطور که پیشتر اشاره شد، جراحی پلک انواع متفاوتی دارد و بسته به ناحیه مورد نظر یعنی پلک بالا یا پایین، هزینه‌های متفاوتی را در پی خواهد داشت. همچنین برای هر فرد نیز نوع عمل ممکن است متفاوت باشد. برای مثال، در یک فرد نیاز به اصلاحات اضافی دیگری در حین عمل یا خارج کردن مقدار بافت چربی یا پوست بیشتری است که خود این مورد، جراحی را سنگین‌تر و سخت‌تر خواهد کرد.

  • دستمزد جراح

دستمزد یک جراح زیبایی ممکن است بسته به مهارت، تجربه و شناخت او در زمینه عمل جراحی پلک متفاوت باشد. یک جراح چیره‌دست می‌تواند سلامت و پیشرفت شما را در راه زیبایی تضمین کند. یک پزشک با تجربه و مسلط به روند درمان، احتمال ایجاد آسیب و ناراحتی به ناحیه تحت عمل را به حداقل می‌رساند که این خود منجر به بهبودی سریع‌تر و التهاب و ناراحتی کم‌تر پش از عمل می‌شود.

  • هزینه های مربوط کلینیک یا بیمارستان

جراحی پلک معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام نمی‌شود. اما در صورتی که جراح شما دستور بیهوشی بدهد، هزینه‌های آن هم اضافه خواهد شد. در غیر این صورت، تنها بی‌حسی موضعی برای جراحی پلک انجام می‌شود. اتاق عمل بیمارستان، کلینیک یا درمانگاه نیز بسته به فناوری و تجهیزات، مهارت و تخصص کارکنان و خدمات ارائه شده در یک مرکز جراحی متفاوت است.

  • هزینه های جانبی

هزینه‌های جانبی جراحی پلک مانند آزمایشات پزشکی، داروها،ویزیت‌های پس از عمل و مراجعه به پزشک را نیز می بایست در نظر گرفت. این موارد به ظاهر جزئی، ممکن است در نهایت به مبلغ قابل توجهی تبدیل شود.