دکتر امیر دریانی

جراحی رینوپلاستی، 2 روش جراحی

جراحی رینوپلاستی

آنچه در این مقاله میخوانید:

جراحی رینوپلاستی با ایجاد تناسب بینی با اجزای صورت و بهبود شکل و اندازه باعث بهبود عملکرد و ظاهر بینی می‌شود. جراحی رینوپلاستی نیاز به مهارت و تکنیک بالا دارد و روش جراحی نسبت به فرم صورت شما و با تشخیص پزشک انجام می‌گیرد. جراحی بینی بسته به نوع بینی و نظر پزشک به ۲ روش باز و بسته انجام می‌شود.

در ادامه این مقاله بیشتر درمورد روش‌های جراحی صحبت خواهیم کرد.

جراحی رینوپلاستی به روش باز

با پیشرفت تکنولوژی و علم بیشتر جراحان روش باز را برای جراحی رینوپلاستی توصیه می‌کنند. در جراحی رینوپلاستی به روش باز جراح با ایجاد برشی زیگزال در قسمت کلوملا، پوست بینی را به راحتی بلند کرده و می‌تواند به ساختار بینی و اسکلت بینی دسترسی کامل داشته باشد. برخی از بینی‌هایی که نیاز به اصلاح نافرمی‌ها یا کجی کلوملا در جراحی رینوپلاستی برای لب‌های شکاف خورده یا بینی‌های پیچ خورده حتما باید در جراحی رینوپلاستی از روش جراحی رینوپلاستی باز استفاده کنند. از مزیت های این روش جراحی رینوپلاستی می‌توان به دسترسی آسان جراح به اسکلت و ساختار بینی و قدرت مانور بالای جراح اشاره کرد.

جراحی رینوپلاستی به روش بسته

تمامی برش‌های بینی از داخل ایجاد می‌شود و قابل دیدن نیست. با توجه به اینکه کل جراحی از سوراخ‌های بینی انجم می‌شود، باعث کاهش دید و تسلط جراح می‌شود در نتیجه جابجایی پوست مشکل خواهد بود. به دلیل محدودیت بالا، جراحی رینوپلاستی بسته اولویت دوم جراحان رینوپلاستی است.

جراحی رینوپلاستی بسته، مدت زمان کمی نسبت به جراحی رینوپلاستی باز دارد همچنین ورم بینی نیز در این جراحی کم و روند بهبودی سریع است.

جراحی رینوپلاستی ترمیمی

جراحی رینوپلاستی ترمیمی بینی به دلایل مختلفی انجام می گیرد. در صورتی که مشکل بینی خفیفی دارید جراح رینوپلاستی بی‌حسی را توصیه می‌کند و اگر جراحی رینوپلاستی شما سنگین باشد و زمان زیادی طلب کند بیهوشی بهترین است.

چرا که در زمان بیهوشی جراح رینوپلاستی راحت تر وبا تسلط بیشتر بر روی محل جراحی تغییراتی مانند برطرف کردن برجستگی های کوچک و یا جمع کردن پره های بینی و … را اعمال می‌کند. در عمل بینی های ترمیمی فراینده جراحی بینی نسبت به عمل بینی بسیار ساده تر خواهد بود.با جراحی بینی به روش باز، جراح فضای بازتری برای بررسی و دستکاری ساختار بینی از جمله بافت اسکار (جای زخم) و موانع دیگر که ممکن است وجود داشته باشد، دارد و جراح قدرت مانور بیشتری خواهد داشت.

جراحی رینوپلاستی ترمیمی

انواع جراحی رینوپلاستی:

جراحی رینوپلاستی به فرم طبیعی

بینی جز یکی از مهمترین اندام‌های بدن در تعاملات اجتماعی است و به همین دلیل بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل اختلال در بینی گاهی باعث مشکلات تنفسی و کاهش اعتماد به نفس می‌شود.

هدف جراحی بینی اصلاح نافرمی‌ها، تناسب اجزای صورت و دادن جلوه بیشتر به زیبایی چهره شماست. جراحی رینوپلاستی به فرم طبیعی مورد توجه و استقبال زیباجویان قرار گرفته. در جراحی رینوپلاستی به فرم طبیعی باید به نکات زیر توجه کرد:

  • انتخاب درست و آگاهانه جراح رینوپلاستی
  • ارزیابی ساختار صورت و تنظیم اندازه بینی توسط جراح رینوپلاستی
  • از براشتن بیش از حد بافت بینی اجتناب کنید
  • استفاده از مواد مرغوب
  • اجتناب از شکل دهی بیش از حد غضروف و استخوان بینی

اگر شکل و آناتومی بینی، بیش از اندازه تغییر کند بازگرداندن و اصلاح دوباره فرم بینی ناممکن است. اخترام به آناتومی بینی مهمترین فاکتور برای بینی با فرم طبیعی است.

عمل ریویژن یا دوباره بینی

جراحی رینوپلاستی ترمیمی، یکی از انواع جراحی بینی است که برای ترمیم شکل و عملکرد بینی در زیباجویانی که قبلا تحت جراحی بینی قرار گرفتند و نتیجه جراحی اولیه رضایت بخش نیست پیشنهاد می‌شود. جراحی رینوپلاستی ترمیمی، روند پیچیده دارد و برای داشتن نتیجه بهتر در گرو انتخاب بهترین جراح رینوپلاستی ترمیمی است که دارای مهارت و تجربه بالا باشد.

جراحان رینوپلاستی ترمیمی برای حفظ آناتومی بینی و جلوگیری از آسیب دیدگی بافت بینی و حذف اسکار از روش بسته استفاده می‌کنند. همانطور که قبلا اشاره شده در روش بسته جراح دید کاملی به بخش برش داده شده و آناتومی بینی ندارد به همین دلیل تجربه جراح، امکانات و تجهیزات پزشکی بسیار مهم‌اند.

جراحی رینوپلاستی به فرم فانتزی

همه مردم جهان دوست داند بینی زیبا و خوش‌فرم داشته باشند برخی افراد سعی می‌کنند با وسایل آرایشی و با ایجاد سایه به بینی خود زاویه بیشتری داده و یا نوک بینی را تیز تر نشان دهند. با انتخاب مدل بینی فانتزی دیگر نیازی به وسایل آرایشی ندارید و لازم نیست ساعت‌ها وقت خود را جلوی آینه صرف کنید. در واقع جراحی بینی راحت ترین و تضمینی ترین روش برای داشتن بینی به فرم فانتزی است.

جراحی رینوپلاستی

یکی از ویژگی‌های بینی فانتزی داشتن ارتفاع استاندارد است. ویژگی‌های دیگری مانند داشتن هارمونی و ایجاد خطوط صاف از پیشانی تا بینی و فاصله بینی از لب و چانه دلیلی بر منحصر بودن این جراحی است. برای زاویه سازی در این مدل از ایمپلنت استفاده می‌شود.

جراحی رینوپلاستی بینی کج

انحراف بینی نه تنها بر زیبایی چهره شما تاثیر دارد بلکه در مواقعی باعث مشکلات تنفسی در زیباجو می‌شود. در کل کجی بینی، ۲ نوع است. و با رینوپلاستی یا سپتوپلاستی درمان می‌شود.

نوع اول: مشکل کجی بینی از شکستگی، پیچیده بودن چهارچوب غضروف، وجود استخوان یا بافت در بینی ممکن است به وجود بیاید که در اثر جراحی‌های قبلی دماغ، مشکلات ژنتیکی یا نواقص مادرزادی، شکستگی یا عفونت به وجود می‌آید.

نوع دوم: یکی از عوامل بینی کج، متمایل شدن دیواره بینی به یک سمت است. که باعث خون دماغ، تنگی نفس و آپنه خواب می‌شود.

رینوپلاستی بااین وجود که مشکلات عملکردی بینی را رفع می‌کند ولی بیشتر بر جنبه زیبایی تمرکز دارد. در این جراحی انحراف بینی رفع شده و تیغه بینی صاف خواهد شد و زیبایی ظاهری بینی شما دوچندان خواهد بود.

سپتوپلاستی با شکل دهی مجدد به دیواره های بینی، بینی را صاف می‌کند. اگر علت انحراف بینی شما، سپتوم کج باشد، پزشک انجام عمل سپتوپلاستی را برایتان تجویز خواهد کرد.

سن مناسب برای جراحی رینوپلاستی

بینی مرکز رشد صورت است و دستور رشد در زمان بلوغ توسط صفحات رشد استخوانی بینی داده می‌شود. جراحی بینی قبل از بلوغ می‌تواند سبب ایجاد نقصان در رشد صورت و بینی شود و شکل ظاهری و تناسب آن آسیب دیده و تغییر کند.

زیباجویان بالای ۱۷ سال می‌توانند جراحی بینی انجام دهند البته توصیه ما برای انجام جراحی بینی، برای زیباجویان در رده سنی ۲۰-۳۳ سال است.