دکتر امیر دریانی

لیفت شقیقه، ماندگاری و 3 تاثیر آن بر زیبای چهره

آنچه در این مقاله میخوانید:

لیفت شقیقه یک تکنیک زیبایی برای رفع افتادگی ابروها، کشیده به‌نظر رسیدن چشم‌ها و برطرف کردن چین‌وچروک ریز گوشه چشم است.

اگر با نگاه کردن به خود در آینه احساس می‌کنید بالا کشیدن ابروها یا کشیدگی گوشه چشم‌ها باعث جوانی و شادابی بیشتر صورت‌تان می‌شود، لیفت شقیقه گزینه مناسبی برای این تغییر است. این متد زیبایی امروزه برای زنان و مردان قابل اجراست که به‌دلیل رفع همزمان چین‌وچروک، پیشانی و افتادگی ابروها طرفداران زیادی دارد. این عمل می‌تواند ظاهر خسته یا اخمو شما را به یک چهره شاداب و پرانرژی تبدیل کند.

شقیقه

شقیقه‌های شما در کنار صورت و درست پشت چشم‌هایتان، بین پیشانی و گوش قرار دارند. آنها به شکل دادن ظاهر و جوانی و شادابی کمک می‌کنند. با بالا رفتن سن، ناحیه شقیقه حجم بافتی خود را از دست می‌دهد و حالت توخالی به خود می‌گیرد. به همین دلیل بعضی افراد به روش‌های کشیدن پوست شقیقه روی می‌آورند.

لیفت شقیقه

لیفتینگ شقیقه نوعی عمل زیبایی است که به بالا کشیدن ابروها، گوشه چشم و رفع چین‌وچروک آن ناحیه کمک می‌کند. در این روش چشم‌ها بزرگتر به‌نظر می‌رسند و تناسب متعادلی بین آن‌ها با ابرو برقرار خواهد شد. از همین‌رو متخصصین این تکنیک را یک روش موثر برای خوش‌فرم شدن چشم و ابروها معرفی می‌کنند. شقیقه به ناحیه پشت چشم‌ها مابین پیشانی و گوش گفته می‌شود. کشیدگی این ناحیه در جوانتر دیده شدن صورت و شادابی آن نقش به‌سزایی دارد.

انواع روش های لیفت شقیقه

لیفت شقیقه در ابتدا تنها از طریق جراحی ممکن بود. بسیاری از افراد به دلیل طولانی بودن دوره نقاهت و هزینه زیاد آن از انجام عمل منصرف می‌شدند. اما امروزه کشیدن شقیقه و ابرو بدون جراحی از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. متخصص زیبایی با توجه به میزان افتادگی پوست و انتظارات مراجعه‌کننده بهترین روش لیفت شقیقه را پیشنهاد می‌دهد.

لیفت شقیقه با تزریق ژل

لیفت شقیقه با تزریق ژل یک روش ایمن در عمل زیبایی محسوب می‌شود. اما به دلیل میزان عروق و رگ‌ها در قسمت شقیقه یکی از سخت‌ترین ناحیه‌ها برای تزریق ژل است. به همین دلیل انتخاب پزشک متخصص در این روش بسیار مهم است. حتما سوابق و میزان تجربه پزشک در تزریق ژل را بررسی کنید.

در این روش عموما از ژل‌های حاوی اسید هیالورونیک استفاده می‌شود. اسید هیالورونیک به طور طبیعی در بدن وجود دارد و بدون هیچ‌گونه عوارض پس از مدتی در بدن جذب می‌شود. با افزایش سن ناحیه اطراف شقیقه چربی خود را از دست می‌دهد. با تزریق ژل می‌توان به پر کردن این ناحیه و حجم دادن به شقیقه و ابروها کمک کرد. بعد از کشیده شدن پوست چین و چروک در اطراف شقیقه و چشم‌ها کاهش پیدا می‌کند. برای تزریق فیلر در ناحیه شقیقه باید از ژل‌هایی با مجوز FDA استفاده شود.

در این روش از ژل‌های اسید هیالورونیک استفاده می‌کنند تا چربی از بین رفته ناحیه شقیقه جبران شود. لیفت شقیقه با ژل یکی از پرطرفدارترین روش‌های این تکنیک و در عین حال بسیار حساس است. زیرا شقیقه شامل مقدار زیادی عروق خونی می‌شود از همین‌رو این عمل باید زیر نظر جراح پلاستیک با پزشک متخصص زیبایی انجام شود.

لیفت شقیقه

لیفت شقیقه با بوتاکس

بوتاکس یکی از متداول‌ترین روش انجام لیفت شقیقه است که میزان اثرگذاری آن نسبت به سایر روش‌ها کمتر خواهد بود. در این روش متخصص زیبایی تلاش می‌کند با کشیدگی قسمت انتهایی ابروها به لیفت پلک و اطراف شقیقه کمک کند. در این صورت یک سوم ابتدایی پیشانی به همراه دم ابروها، بخشی از پلک‌ها و قسمت اصلی شقیقه بالا کشیده می‌شود.

لیفت شقیقه با هایفو

هایفوتراپی یک روش مدرن و جدید است که با تمرکز بر روی ناحیه مورد نظر به تحریک کلاژن‌سازی پوست کمک می‌کند. لیفت‌شقیقه با هایفو استفاده از امواج متمرکز با شدت بالا در ناحیه شقیقه است که شامل درد و جای بخیه نمی‌شود. بهترین زمان استفاده از هایفوتراپی برای شقیقه سن 30 سالگی به بعد است که روند پیر شدن صورت با شدت بیشتری پیش می‌رود.

لیفت‌شقیقه با نخ

این روش برای افرادی که کاهش وزن شدید داشتند یا با افزایش سن دچار افتادگی پوست در ناحیه شقیقه، ابرو و گونه شده‌اند بسیار موثر است. همچنین آن‌هایی که به چشم‌های کشیده علاقه‌مندند می‌توانند با لیفت شقیقه چشم گربه‌ ای به نتیجه دلخواه‌شان دست یابند. 

نحوه لیفت شقیقه با نخ بدین صورت است که لایه‌های زیرین پوست شقیقه توسط نخ مخصوص لیفتینگ کشیده و سفت می‌شود. این عمل حدود 2 ساعت طول می‌کشد و به‌دلیل بی‌حسی موضعی دردی احساس نمی‌کنید.

لیفت‌شقیقه با پلاسما

دستگاه پلاسماجت بسیار کم‌تهاجمی است و انرژی حاصل از آن با تحریک کلاژن‌سازی پوست به شادابی و جوان‌تر دیده‌شدن صورت کمک می‌کند. در این روش شما هیچ جای زخم، برش یا بخیه نخواهید داشت. از همین‌رو دستگاه مدرن و جدید پلاسماجت را برای نواحی پرچروک مانند شقیقه و پیشانی گزینه مناسبی می‌دانند.

لیفت شقیقه با جراحی

در این روش لیفت شقیقه با بی حسی موضعی انجام می‌شود و حدود یک یا ۲ ساعت طول می‌کشد. نحوه عمل لیفت شقیقه بدین شکل است که یک برش ۲ تا سه سانتی‌متری در خط رویش موی بالای گوش ایجاد می‌کنند. به کمک این برش بافت زیرین پوست کشیده می‌شود تا پوست اضافی اطراف شقیقه و چین‌وچروک ریز گوشه چشم با سفت شدن بافت برطرف شود. سپس پوست اضافی برداشته و محل برش بخیه زده خواهد شد. اگر به دنبال یک روش لیفت شقیقه طبیعی و دائمی هستید، می‌توانید از روش های جراحی لیفت شقیقه استفاده کنید.

لیفت‌شقیقه با اندوتاین

لیفت شقیقه به روش اندوتاین شامل پروتز نواری باریک و دندانه‌داری است که زیر پوست در قسمت شقیقه کار می‌گذارند. خارها و دندانه‌های این پروتز با فرو رفتن درون بافت و چربی ناحیه مورد نظر توسط فشاری که جراح پلاستیک بر آن وارد می‌کند، عمل لیفتینگ را انجام می‌دهند.

عمل جراحی لیفت شقیقه،تمپروپلاستی

برای انجام لیفت شقیقه با جراحی (تمپروپلاستی) یا عمل کشیدن شقیقه، در ناحیه رویش مو (قسمت بالای گوش) برش کوچکی حدود ۳ سانتی‌متر ایجاد می‌کنند. بافت زیرین پوست به سمت بالا کشیده شده و سفت می‌شود. در این حالت خطوط پنچه کلاغی نیز صاف شده و از بین می‌رود. پوست اضافی برداشته شده و محل برش بخیه زده می‌شود. از آن‌جایی که محل برش داخل مو قرار دارد، جای آن پس از جراحی دیده نمی‌شود. بخیه‌ها ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی برداشته می‌شوند.

جراحی لیفتینگ شقیقه در بیشتر مواقع با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. گاهی بیماران از جراح پلاستیک زیبایی و ترمیمی می‌خواهند، در کنار لیفتینگ شقیقه از روش‌های ترکیبی مثل لیفت گونه و لیفت گردن هم استفاده کند. این روش لیفتینگ دائمی است و نیازی به تمدید آن نیست. اگرچه بدن روند طبیعی پیری را طی می‌کند، اما ناحیه لیفت شده به دلیل استفاده از روش های جوانسازی پوست، ظاهر شاداب‌تری دارد.

لیفت شقیقه به روش اندوسکوپیک

این تکنیک از روش‌های انجام لیفت شقیقه با جراحی است که پزشک برشی در محل خط رویش مو ایجاد می‌کند. سپس لوله دستگاه آندوسکوپ وارد زیر پوست خواهد شد تا جراحی لیفت‌شقیقه با کمترین میزان آسیب انجام شود. در لیفت‌شقیقه به روش اندوسکوپیک جراح پلاستیک بخشی از بافت و عضلات ناحیه مورد نظر را ترمیم می‌کند.

ماندگاری لیفت شقیقه

کاندیدای مناسب لیفت شقیقه

لیفتینگ برای افرادی مناسب است، که با افزایش سن دچار افتادگی ابرو یا پلک شده باشند، اما از بقیه نواحی پیشانی خود راضی هستند. افرادی که به دنبال جوانسازی صورت خود هستند، می‌توانند با لیفت شقیقه و حداقل تهاجم به نتیجه دلخواه خود برسند. به طور کلی این روش در موارد زیر کاربرد دارد:

  • افراد دارای افتادگی ابروی شدید که باعث فاصله کم بین چشم‌ها و ابرو می‌شود.
  • اگر قسمت انتهایی ابروی شما دارای افتادگی است و به پلک‌ها فشار می‌آورد.
  • افرادی که دارای خطوط و چین‌وچروک ریز در گوشه چشم هستند.
  • آن‌هایی که  به‌طور وراثتی افتادگی و چین‌و‌چروک در پوست اطراف شقیقه دارند.
  • افرادی که علاقه‌مند به ایجاد حالت زیبا در ابرو و چشمان خود هستند.
  • رفع چین و چروک و افتادگی در اطراف ابرو
  • بالا بردن یک سوم انتهای ابرو
  • ایجاد کشش در گونه‌های افتاده
  • کاهش افتادگی در پلک بالا
  • از بین بردن خطوط پنجه کلاغی
  • کمک به باز شدن چشم‌ها و رفع حالت خسته در چهره

آمادگی و اقدامات پیش از لیفت شقیقه

پیش از انجام لیفتینگ شقیقه در جلسه مشاوره با متخصص زیبایی باید سوابق پزشکی و کلیه داروهای مصرفی را به پزشک اطلاع داد. داروهای رقیق‌کننده خون و مکمل‌ها در تمامی روش‌های لیفت مشکل ایجاد می‌کنند. همچنین وجود بیماری‌هایی مثل فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی، عفونت‌های پوستی، کم خونی و دیابت در عمل زیبایی تاثیرگذار هستند.

لیفت شقیقه

بسیاری از روش‌های لیفتینگ برای خانم‌های باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود. همچنین ممکن است، در افراد دارای پوست خیلی نازک پزشک پس از معاینه بیمار را از روش‌هایی مثل لیفت با نخ یا جراحی لیفت شقیقه منع کند.

روند بهبود پس از لیفت شقیقه

در میان روش‌های مختلف لیفت روند بهبود در جراحی کشیدن پوست شقیقه طولانی‌تر است. حدود ۷ تا ۱۰ روز بعد از کشیدن بخیه لیفت شقیقه انجام می‌شود. البته از آن‌جایی که بخیه‌ها داخل مو است، دیده نمی‌شود و می‌توان به کارهای روزمره رسیدگی کرد. در چند روز اول کبودی و تورم در این ناحیه طبیعی است و درمان ورم لیفت شقیقه توصیه می‌شود.

پزشک برای کاهش این علائم به بیمار کمپرس سرد را پیشنهاد می‌دهد. هنگام خواب باید به پشت خوابید. خوابیدن به پهلو می‌تواند به بخیه‌ها فشار وارد کند. در روش‌های غیرجراحی لیفتینگ شقیقه روند بهبودی بسیار سریع است. شخص می‌تواند پس از انجام لیفت به راحتی فعالیت‌های روزانه را انجام دهد. اما در این روش‌ها نیز پزشک متخصص زیبایی توصیه می‌کند، تا ۴۸ ساعت فعالیت‌های شدید مثل ورزش نداشته باشید. همچنین بهتر است، در چند شب اول به پشت خوابیده و به شقیقه‌ها فشار وارد نکنید.

ماندگاری لیفت شقیقه

روش‌های مختلف کشیدن پوست شقیقه ماندگاری متفاوتی دارند. پزشک با توجه به میزان افتادگی و انتظارات شما بهترین روش کشیدن شقیقه و چشم را پیشنهاد می‌دهد. لیفت با تزریق ژل با توجه به برند ژل استفاده شده بین ۶ ماه تا یک سال دوام دارد. روش لیفت با نخ ماندگاری بیشتری دارد. اما به طور کلی روش‌های غیرجراحی لیفتینگ حدودا هر سال باید تمدید شوند.

جراحی لیفت شقیقه روشی دائمی بوده و نیاز به تمدید آن نیست. البته در هیچ یک از روش‌های لیفتینگ نمی‌توان جلوی روند پیری را گرفت. بنابراین پس از چندین سال امکان افتادگی پوست در این ناحیه وجود دارد. می‌توان با استفاده از روش‌های ترکیبی لیفتینگ شقیقه و چشم یا لیفت شقیقه و ابرو دوباره به نتایج مطلوبی رسید.

لیفت‌شقیقه یک روش کم‌تهاجمی‌ است که ماندگاری انواع مختلف آن می‌تواند از 6 تا 12 ماه و در برخی افراد تا 2 سال باشد. البته بخش زیادی از ماندگاری این روش به سن شما بستگی دارد. مثلا سن زیر 23 سالگی برای انجام لیفت شقیقه گزینه مناسبی نیست. 

زیرا صورت همچنان در حال رشد و تغییرات مختلف است که می‌تواند بر ماندگاری این تکنیک اثرگذار باشد. اما به‌طور کلی می‌توان گفت لیفت‌شقیقه در دسته جراحی‌های زیبایی با ماندگاری بالا قرار می‌گیرد. به عنوان مثال جراحی لیفت‌شقیقه یک روش دائمی است و نیازی به ترمیم ندارد.

هزینه لیفت شقیقه

هزینه لیفت شقیقه در روش‌های مختلف یکسان نیست. بدون شک جراحی شقیقه هزینه بیشتری دارد. در لیفت با تزریق ژل برند ژل و میزان حجم ژل استفاده شده در قیمت‌گذاری موثر است. همچنین تجربه پزشک متخصص زیبایی و موقعیت کلینیک می‌تواند قیمت لیفت شقیقه را افزایش دهد.

از آن‌جایی که لیفتینگ یک روش زیبایی محسوب می‌شود، بیمه درمانی هزینه‌های آن را پوشش نمی‌دهد. بیمه درمانی در رابطه با اقدامات حیاتی طبق توصیه پزشک کاربرد دارد. انجام لیفت درنواحی مختلف توسط هیچ پزشکی برای درمان توصیه نمی‌شود. قیمت لیفت شقیقه بین ۱۲ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان است. بستگی به روش لیفت شقیقه دارد.

آیا لیفت شقیقه درد دارد؟

جراحی شقیقه همانند هر جراحی دوره نقاهت چند روزه‌ای داشته و مقداری درد در ناحیه شقیقه طبیعی است. جراح زیبایی در این حالت داروهای تسکین‌دهنده درد تجویز می‌کند. اما سایر روش‌های کشیدن شقیقه بدون جراحی درد بسیار جزئی داشته و می‌توان پس از لیفتینگ به راحتی فعالیت‌های روزانه را انجام داد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

برای انتخاب بهترین پزشک متخصص زیبایی در امر لیفت شقیقه باید مجوز‌های پزشکی را بررسی کنید. علاوه بر مجوز فعالیت پزشکی داشتن تجربه کافی در لیفتینگ شقیقه بسیار مهم است. در جلسه مشاوره از پزشک خود بخواهید، نمونه کارهای قبلی و عکس قبل و بعد بیماران را نشان دهد. در مورد انتظارات خود و نتیجه عمل زیبایی با پزشک صحبت کنید. مطمئن شوید، عمل زیبایی توسط پزشک انجام می‌شود و آن را به شخص دیگری نمی‌سپارد.

جراحی لیفتینگ شقیقه توسط جراح زیبایی انجام می‌شود. جراح زیبایی باید مجوزهای لازم برای جراحی را داشته باشد. اگر قرار است، لیفتینگ در مطب جراح یا کلینیک انجام شود، امکانات قبل و بعد از جراحی بسیار مهم است. می‌توانید با پرس‌وجو از بیماران قبلی امکانات کلینیک را بررسی کنید. برای انتخاب بهترین متخصص زیبایی یا بهترین جراح پلاستیک می‌توانید لیست پزشکان متخصص در سایت دکترتو را بررسی کنید. در دکترتو امکان مشاوره تلفنی با پزشکان نیز وجود دارد.