دکتر امیر دریانی

جراحی گوش برجسته کودکان، 1روش برای حفظ اعتماد به نفس

گوش برجسته

آنچه در این مقاله میخوانید:

جراحی گوش برجسته یا اتوپلاستی یکی از جراحی‌های زیبایی که فقط برای تغییر اندازه، موقعیت یا شکل گوش استفاده می‌شود. زیباجویان برای اصلاح ناهنجاری ساختاری گوش که ممکن است در اثر آسیب ‎دیدگی یا نقص مادرزادی به‌وجود آید و یا گوش‌های بیرون زده، بیش از حد بزرگ اتوپلاستی را انتخاب می‎کنند. جراحی گوش برجسته را می‌توان پس از ۶ سالگی انجام داد چرا که پس از ۶ سالگی گوش‌ها به اندازه کافی و به‌طور کامل رشد کردند.

علائم گوش برجسته

گوش‌ برجسته از طریق چشم قابل تشخیص است و نسبت به گوش‌هایی که به حالت عادی در کنار جمجمه قرار دارند، ظاهر متفاوتی دارند. اگر گوش‌های زیباجو بیش‌تر از 2 سانتی متر بیرون زده باشد، شما گوش برجسته دارید. از نظر آناتومی، در همه سنین چه در نوزادان، چه کودکان و بزرگسالان سه ویژگی باعث ایجاد گوش برجسته می‌شود:

زاویه‌ی گوش در کنار سر

اگر فاصله بین لاله گوش و سر زیاد و یا کم باشد یعنی از حالت نرمال بیشتر یا کمتر باشد گوش برجسته‌تر دیده می‌شود.

شکل و اندازه‌ی قسمت بالایی گوش

غضروف اصلی گوش که همان قسمت بالایی و گرد گوش است اگر بزرگتر از حد معمول باشد گوش برجسته‌تر به نظر می‌رسد و بیشتر بیرون می‌زند.

چین خوردگی بالای گوش

چین خوردگی‌های بالای گوش نزدیک لبه‌ی خارجی، اگر این چین خوردگی‌ها کم باشند، می‌توانند باعث بیرون زدگی گوش شود.

گوش برجسته در کودکان

علت ایجاد گوش برجسته

عمده‌ترین دلیل برجستگی گوش می‌تواند به دلیل رشد ناقص چین خوردگی در قسمت بالا یا میانی گوش باشد. زمانی که چین خوردگی‌ها به درستی تشکیل نشوند باعث بیرون آمدن لبه خارجی گوش می‌شود. دلیل اصلی رشد ناقص چین خوردگی‌ها عوامل ژنتیکی و وراثت است. گوش برجسته از دوران کودکی قابل تشخیص و درمان است.

گوش برجسته به دلایل ژنتیک، نقص مادرزادی و ضربه می‌تواند ایجاد می‌شوند. چین خوردگی‌های رشد نیافته گوش، گوش‌ها را به سمت جلو خم کرده و باعث فاصله گرفتن گوش از جمجمه می‌شود. برای اصلاح بیرون زدگی و دور شدن گوش از سر، بافت تشکیل دهنده لاله گوش را برمی‌دارند.

گاهی برجستگی گوش در اثر ترکیب این ۲ عامل ایجاد می‌شود. انتخاب روش جراحی در نتیجه جراحی بسیار تاثیر گذار بوده و حتما باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

انواع جراحی زیبایی گوش

ساختار گوش از غضروف است ک با پوست پوشانده شدند. این ساختار قبل از تولد شروع به رشد می‌کند و تا ۶ سالگی به تکامل خود ادامه می‌دهد. حال اگر رشد گوش دچار مشکل شود می‌توان از اتوپلاستی گوش برای اصلاح ناهنجاری‌های گوش کمک گرفت.

جراحی بزرگ کردن گوش

جراحی بزرگ کردن گوش یا ایجاد گوش برجسته برای کودکانی توصیه می‌شود که گوش به طور کامل رشد نکرده و در این مورد می‌توان از جراحی برای افزایش سایز بخش خارجی گوش بهره برد.

جراحی سنجاق کردن گوش

این نوع از جراحی گوش برجسته برای نزدیک‌تر کردن و کم‌تر کردن فاصله گوش از سر انجام می‎شود این جراحی مناسب کودکانی است که گوش‌هایشان به طور برجسته از دو طرف سرشان بیرون زده است.

جراحی کوچک کردن گوش

رشد بیش از اندازه نرمال لاله گوش یا همان ماکروشیا باعث بزرگتر دیده شدن سایز گوش می‎شود. کودکان مبتلا به ماکروشیا می‌توانند برای کاهش سایز گوش خود جراحی گوش برجسته انجام دهند.

گوش برجسته

مراقبت‎های بعد از جراحی گوش برجسته

  • پس از جراحی گوش برجسته، گوش کودک شما برای مراقبت بیشتر بانداژ خواهد شد.
  • پانسمان خود را تمیز و خشک نگه‌دارید.
  • مصرف به موقع داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌هایی که جراح فوق تخصص زیبایی توصیه کرده.
  • زمان خوابیدن حتما به پشت بخوابید تا از وارد شدن فشار به گوش‌ها و محل جراحی جلوگیری شود.
  • از پیراهن‌های دگمه دار استفاده کنید کمترین برخورد را به محل جراحی داشته باشند.
  • یک هفته پس از جراحی، بانداژ گوش شما برداشته می‌شود نتیجه جراحی پس از باز کردن بانداژ نمایان خواهد شد.
  • تا دو ماه پس از برداشتن بانداژ حتما از هدبند الاستیک استفاده کنید.
  • با توجه به روند بهبودی و توصیه جراح می‌توانید فعالیت‌های خود را از سر بگیرید.

کاندیدای مناسب جراحی گوش برجسته

اتوپلاستی معمولا بر روی گوش‎هایی انجام می‎شود که:

  • حالت برجسته داشته باشند و فاصله آن‎ها از سر طبیعی و نرمال نباشد.
  • بیش از اندازه بزرگ و یا کوچک باشند.
  • در اثر ضربه، آسیب دیدگی یا یک مشکل ساختاری از بدو تولد شکل غیرطبیعی داشته باشند.
  • سن بالای ۶ سال دارند، زیرا مطما ساختار گوش به طور کامل تکامل پیدا کرده است.
  • بیماری زمینه‌ای نداشته باشند
  • دخانیات مصرف نکنند چرا که دخانیات روند بهبودی را کند می‌کند

جراحی گوش برجسته معمولا برای بهبود و ایجاد تقارن یا اندازه هر دو گوش انجام می‌شود و هیچ تاثیری بر شنوایی کودک شما نخواهد داشت.

عمل اتوپلاستی گوش برای کودکان

کودکان زیر ۶ سال نمی‌توانند جراحی انجام دهند چرا که تکامل گوش تا ۶ سالگی ادامه دارد و همچنین نمی‌توانند در رابطه با مراقبت‌های پس از جراحی همکاری لازم را داشته باشند. یکی دیگر از دلایلی که جراحان توصیه می‌کنند که جراحی بعد از ۶ سالگی انجام شود این است که رشد کامل نشده و به واسطه شرایط جسمی که دارد نتیجه و تاثیر لازم را نخواهد داشت.

اتوپلاستی کودکان

1. رشد بدنی

با توجه به این که گوش انسان نسبت به سایر اندام‌ها سریع‌تر رشد می‌کند، در یک کودک ۶ ساله ۸۰ درصد رشد کرده و اندازه گوش‌ها مشخص شده. حال با توجه به این نکته می‌توان اطمینان داشت که پس از جراحی مشکلی پیش نمی‌آید و گوش‌ها بیشتر از این رشد نخواهند کرد و نتیجه جراحی را حفظ می‌کند.

2. رشد روانشناختی

مطالعات نشان داده کودکان پس از ۶ سالگی نسبت به ظاهر خود آگاه هستند یعنی متوجه جرئیات ظاهری می‌شوند مثلا متوجه نامتقارنی یا بزرگی غیر معمول گوش خود می‌شوند و آن را درک میکنند و درنتیجه آن شروع به مقایسه خود با دیگران می‌کنند به همین دلیل توصیه می‌شود جراحی و ترمیم گوش برجسته قبل از آنکه کودک بیشتر به ظاهر خود حساس و آگاه شود انجام بگیرد.

3. رشد اجتماعی

رشد اجتماعی مهمترین موردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. در این سن معمولا کودکان وارد اجتماعی بزرگتر از خانواده و محیط‌های جمعی مانند مهد کودک و پیش‌دبستانی می‌شوند. طبیعی است که در این سن کودکان شیطنت کنند، شروع به دست انداختن یکدیگر کنند و یا ناخودآگاه حرف‌هایی بزنند که تاثیر منفی بر اعتماد به نفس کودک شما بگذارد. این خود ممکن است روی رشد و پیشرفت اجتماعی کودک هم تاثیر بگذارد و در نتیجه تمایلی به حضور در جمع‌ها و یا جامعه نداشته باشد و به مرور منزوی شود.

به همین دلیل فوق تخصص جراح زیبایی به والدین توصیه می‌کند قبل از ورود کودک به جامعه این جراحی را انجام دهند تا از آسیب‌ها و تمسخر‌های احتمالی جلوگیری شود.

4. بلوغ عاطفی

در دوران نقاهت عمل اتوپلاستی نیاز است گوش‌های فرد تا دو ماه پس از انجام جراحی بسته باشد. دو ماه به مدت 24 ساعته و دو ماه شب‌ها، گوش‌ها باید با هدبند مخصوص اتوپلاستی بسته شوند.

باتوجه به این نکته، افرادی که جراحی انجام می‌دهند نباید به گوش‌های خود دست بزنند. معمولا کودکان در این سن درک نسبتا خوبی به اطرافشان پیدا کرده‌اند و متوجه می‌شوند چه کاری را باید انجام دهند و چه کاری را نباید انجام دهند. به همین دلیل آگاهی بیشتری نسبت به شرایط خود و همچنین روند بهبودی دارند و می‌توانند بایدها و نبایدهایی که برایشان در این زمینه تعریف می‌شود را متوجه شوند.

تاثیر نتیجه جراحی گوش برجسته بر اعتماد به نفس کودک

کودکان، نسبت به بزرگسالان، حساس‌تر هستند و زودتر تحت تاثیر نظرات دیگران قرار می‌گیرند. به همین دلیل، ترس از تمسخر در کودکان، یک مشکل شایع است. کودکانی که به دلیل گوش‌های برجسته و بزرگ خود نگران تمسخر دیگران هستند، ممکن است رفتارهای زیر را از خود نشان دهند:

  • اجتناب از حضور در جمع
  • خودداری از صحبت کردن
  • کنجکاوی و پرس و جوی بیش از حد
  • ابراز احساسات منفی

تمسخر بابت مشکلات ظاهری در کودکان تاثیر بسیار عمیقی دارد و قادر است تمام آینده آن‌ها را با خطرات جدی مواجه کند. بنابراین تاثیر عمل زیبایی گوش بر اعتماد به نفس و حل مشکلات این کودکان بسیار زیاد است.

هزینه اتوپلاستی گوش

هزینه نهایی معمولا بسته به عواملی مانند شرایط بالینی بیمار، نوع روش زیبایی که استفاده می‌شود، میزان تغییرات اعمال شده و مهارت جراح متغیر است. البته علاوه‎ بر هزینه‌‎های عمل، لازم است برای آزمایشات، بیهوشی و داروهای تجویزی بودجه جداگانه در نظر بگیرید.

جراحی اتوپلاستی معمولا تحت پوشش بیمه قرار نمی‎گیرد، زیرا اغلب به‎عنوان یک جراحی زیبایی در نظر گرفته می‎شود. یعنی ممکن است مجبور شوید کل هزینه‎ها را از جیب خود بپردازید.

جمع بندی و نتیجه گیری

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ما در این مقاله به ذکر یک‌سری از تحقیقات و بدیهیات پرداختیم. شما برای اینکه ببینید کودک­تان آمادگی این را دارد که عمل زیبایی گوش را انجام دهد یا نه، نیاز به مشاوره با یک پزشک متخصص دارید. برای این کار می‌توانید با مراجعه به ما و انجام مشاوره رایگان توسط متخصصان جراح پلاستیک، به این نتیجه برسید که کودک شما توانایی انجام عمل اتوپلاستی را دارد یا خیر.