دکتر امیر دریانی

پروتز گونه، 1 روش عالی برای برجسته‌سازی گونه

پروتز گونه

آنچه در این مقاله میخوانید:

بسیاری از خانم‌ها تمایل دارند گونه‌های خود را با روشی، بزرگ‌ و برجسته کنند. یکی از روش‌های بسیار تاثیرگذار پروتز گونه است. با عمل پروتز گونه استخوان این قسمت برجسته دیده شده و چهره جوان‌تر و شاداب‌تر می‌شود. این جراحی از سال ۱۹۵۶ رواج پیدا کرد و در میان خانم‌های سراسر جهان محبوب شد.

اگر قصد جراحی پروتز گونه را دارید، حتما به دنبال بهترین فوق تخصص جراح زیبایی باشید. با چند جراح مجرب مشاوره داشته و سوالات و نگرانی‌های خود را با آن‌ها در میان بگذارید. قبل از عمل پروتز در مورد انتظارات خود با پزشک صحبت کنید.

علایم پیری صورت

  • افتادگی، که باعث شل شدن پوست و افتاده به نظر رسیدن آن می شود.
  • کاهش حجم، که برای مثال باعث ایجاد گونه گود افتاده می شود.
  • جمع شدن پوست، که باعث ایجاد تورفتگی در پوست می شود.
  • نور خورشید، که می تواند به کیفیت پوست شما آسیب وارد کند.

پروتز گونه چیست؟

هدف از جراحی پروتز گونه افزایش حجم و لیفت گونه‌ها است. برای برخی خانم‌ها و حتی آقایان از بین رفتن برجستگی گونه‌ها و افتادگی این قسمت از صورت با افزایش سن بسیار آزاردهنده است. با استفاده از عمل گونه، جراح پروتزهایی در گونه‌ها قرار داده و آن‌ها را به شکل طبیعی حجیم می‌کند.

برخی از پروتزها از سیلیکون ساخته شده و می‌توان پس از مدتی آن‌ها را برداشت. اما برخی از آن‌ها از جنس مواد کامپوزیتی است. این مواد با بافت طبیعی استخوان ترکیب شده و جزئی از بافت گونه می‌شود. معمولا پزشکان برای عمل صورت از پروتزهای سیلیکونی طبی استفاده می‌کنند. ایمنی این روش بالا بوده و می‌توان در صورت تمایل آن‌ها را برداشت. علاوه بر پروتز روش‌های دیگری برای برجسته کردن گونه‌ها وجود دارد. روش‌هایی مانند تزریق چربی یا تزریق ژل به بزرگ شدن گونه‌ها کمک می‌کنند.

نحوه انجام پروتز گونه

همانگونه که پیشتر ذکر شد، برای حجیم کردن گونه ها می توان از روش های موقتی از جمله تزریق چربی و تزریق فیلر به گونه و همچنین روش دائمی جراحی پروتز گونه بهره برد. انتخاب روش مناسب در جلسه مشاوره با جراح انتخاب می گردد. جهت انجام پروتز گونه، در ابتدا لازم است که بی حسی موضعی در ناحیه گونه ها انجام شود.

سپس جراح با دقت برش های ظریفی در امتداد گونه ها ایجاد می کند و سپس ایمپلنت را از طریق این برش وارد بافت صورت می کند. جراح پروتز گونه را دو ناحیه فوقانی بیرونی گونه ها (پروتز مالار یا گونه ای) و ناحیه پایینی یا میانی گونه ها (پروتز ساب مالار یا زیر گونه ای) قرار می دهد.

در نهایت زمانی که ایمپلنت ها در جای مناسب خود قرار داده شد، جراح با بخیه زدن ایمپلنت را در جای خود محکم می کند. بخیه های مورد استفاده در جراحی پروتز گونه، از نوع جذبی بوده و سبب عدم جابه جایی ایمپلنت در صورت خواهد شد؛ این جراحی تقریبا تا دو ساعت به طول می انجامد. ماندگاری پروتز همیشگی است و جای بخیه ها قابل مشاهده نیستند.

پروتز گونه

انواع روش بزرگ کردن گونه

همانطور که گفتیم برای بزرگ و برجسته کردن گونه علاوه بر روش عمل پروتز دو روش دیگر نیز وجود دارد. جراح پلاستیک با توجه به انتظارات شخص و نوع آناتومی صورت یکی از روش‌ها را پیشنهاد می‌دهد. این سه روش به صورت زیر انجام می‌شوند.

تزریق فیلر

ساده‌ترین و غیرتهاجمی‌ترین روش بزرگ کردن گونه تزریق فیلر است. برای تزریق ژل از یک لوله نازک به نام کانولا استفاده می‌شود. معمولا حدود یک میلی‌لیتر ژل با استفاده از کانولا در وسط گونه تزریق می‌شود.

محل تزریق دقیقا بالای استخوان گونه است. رگ‌های خونی در این ناحیه کمتر بوده و احتمال کبودی پایین می‌آید. معمولا تزریق فیلر حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. قبل آن از کرم بی‌حسی استفاده می‌شود. ماندگاری ژل معمولا ۶ ماه تا یک سال است

تزریق چربی

یکی از بهترین روش‌ها برای بزرگ کردن گونه تزریق چربی است. چربی از ران یا شکم شخص برداشته می‌شود و با استفاده از میکروکانول به وسط گونه تزریق می‌شود. انجام این روش حدود یک ساعت طول می‌کشد. قبل از آن از بی‌حسی استفاده می‌شود. از آن‌جایی که چربی از بدن خود شخص گرفته می‌شود، مدت زمان بیشتری ماندگاری دارد.

پروتز گونه

پروتزها طی عمل جراحی از طریق برش در دهان یا پلک پایین در گونه‌ها قرار می‌گیرند. زمان این عمل بین ۱ تا ۲ ساعت است. عمل طی بی‌حسی موضعی یا بیهوشی انجام می‌شود.

انواع مدل پروتز گونه

پروتزهای گونه مدل‌های مختلفی داشته و می‌توانند، در موقعیت‌های متفاوتی قرار بگیرند. طی دهه‌ گذشته اصلاحات قابل توجهی در شکل و نحوه قراردهی پروتزها ایجاد شده است. پروتزها می‌توانند پیش‌ساخته باشند و یا برای مطابقت با آناتومی صورت سفارشی طراحی شوند.

جراح با توجه به استخوان‌بندی و اندازه گونه‌های بیمار بهترین مدل پروتز گونه را پیشنهاد می‌دهد. در جلسه مشاوره حتما این مورد را از پزشک خود سوال کنید. جراحان با تجربه با توجه به آناتومی صورت بیمار پروتز را انتخاب کرده و بهترین نتیجه را ارائه می‌دهند.

  • پروتز گونه مالار: این نوع پروتزها دقیقا روی استخوان گونه قرار می‌گیرند. با این روش گونه‌ها مشخص‌تر دیده شده و صورت جوان‌تر می‌شود.
  • پروتز گونه ساب مالر: این نوع پروتزها در زیر گونه قرار می‌گیرند. باعث ایجاد حجم در گونه‌ها و لیفت صورت می‌شوند. با افزایش سن فرورفتگی در گونه ‌ها ایجاد می‌شود. این نوع پروتز فرورفتگی‌ها را کاهش می‌دهد.
  • پروتز گونه ترکیبی: همانطور که از اسم آن مشخص است، از ترکیب دو مدل پروتز ایجاد شده است و هم گونه و هم زیر گونه‌ها را برجسته می‌کند.
پروتز گونه

دلایل انجام پروتز گونه

استخوان‌های صورت با افزایش سن کوچک می‌شوند و ظاهری غمگین و صاف به گونه می‌دهند که با پایین آمدن بافت‌های نرم گونه تشدید می‌شود. این می‌تواند خط خنده را عمیق‌تر کند و باعث ایجاد ژول‌ها شود.

پروتز گونه می تواند ناحیه زیر چشم را برجسته کند و تناسب را در یک سوم بالایی صورت ابجاد کند. این امر به چهره ظاهری شادتر و جذاب‌تر می‌دهد. افزودن پروتز گونه در طول عمل لیفت صورت نیز می تواند با برجسته کردن نقاط برجسته گونه، ظاهر وسط صورت را تا حد زیادی بهبود بخشد.

بهترین جراح پلاستک  استفاده از ایمپلنت های سیلیکونی را به سایر محصولات ترجیح می دهد. ایمپلنت ها سفت، انعطاف پذیر و بادوام هستند. آنها روی استخوان می‌نشینند و معمولاً از طریق برش‌های کوچک در دهان یا زیر چانه وارد می‌شوند و با رشد بافتی یا گاهی اوقات با یک پیچ کوچک به اسکلت زیرین ثابت می‌شوند.

لبه های پروتز را نمی توان حس کرد زیرا در عمق زیر بافت نرم و ماهیچه روی استخوان قرار دارند. عفونت‌ها نادر هستند و بیشتر افراد می‌توانند در عرض یک هفته فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند. با این حال، تورم ممکن است چندین هفته طول بکشد تا به طور کامل برطرف شود.

مزایای پروتز گونه

 استخوان‌های گونه به نگه داشتن صورت کمک می‌کنند، و با افزایش سن، کاهش حجم در این نواحی، همراه با کاهش کیفیت پوست و زیبایی عضلانی، باعث می‌شود که استخوان‌های فک و چین‌ها رشد کنند. پروتز یک جایگزین مدرن یا دائمی برای فیلر یا لیفت صورت ارائه می دهد. هنگامی که ناحیه گونه را پر می کنید، منظره صورت و تلاش برای ضد پیری می تواند به طور قابل توجهی مفید باشد.

پروتز می‌تواند به کاهش چین‌های نازولبیال، کاهش توخالی‌های چشم و کاهش افتادگی دهان کمک کند و طراوت کلی مطلوبی به ظاهر صورت بدهد. پرکننده ها هنوز یک گزینه محبوب هستند، با این حال، افراد بیشتری پروتز را به عنوان راه حل دائمی تر برای ساختار رویایی صورت خود انتخاب می کنند.

در حالت کلی پروتز یک روش جراحی قوی تر و قابل پیش بینی تر از تزریق است که دائمی است. پروتز گونه می تواند با استفاده از سیلیکون یا پلی اتیلن متخلخل، یک راه حل دائمی با ظاهری طبیعی و مناسب ارائه دهد.

هر دوی این گزینه در لمس بسیار طبیعی هستند. این روش که به صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی خفیف کار می‌کند، کمترین خطر را در مورد عفونت یا آسیب عصبی ارائه می‌کند و تنها به حدود دو هفته بهبودی نیاز دارد.

مراقبت های بعد از عمل پروتز گونه

جراح پس از عمل بلافاصله پانسمانی روی صورت شما می‌گذارد. این پانسمان باید ۲ تا ۳ روز در محل جراحی باقی بماند. تا چند روز بعد از عمل پروتز گونه مقداری تورم و کبودی در این ناحیه مشاهده می‌شود. جراح پلاستیک برای تسکین درد داروهای مسکن تجویز می‌کند. بهتر است برای چند هفته از فعالیت‌های شدید خودداری کنید.

اگر برش در پلک پایین ایجاد شده باشد، ۲ تا ۳ روز خونریزی خیلی کم طبیعی است. پزشک قطره مخصوص چشم برای شما تجویز می‌کند.

در برش داخل دهان باید ۱ تا ۲ هفته رژیم غذایی نرم داشت. در این مدت باید از دهان‌شویه مخصوص استفاده شود. اکثر افراد بعد از کاشت گونه یا تزریق چربی احساس کشیدگی و سفتی در پوست خود می‌کنند. معمولا این احساس ظرف یک هفته از بین می‌رود.

پس از ۶ هفته تورم بسیار کاهش پیدا کرده و نتیجه اصلی قابل مشاهده می‌شود. پزشک در هفته‌های اول توصیه می‌کند، فعالیت شدیدی نداشته باشید. اما اکثر افراد حدود ۱۰ روز بعد عمل می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرند.

این مراقبت‌ها دستورالعمل‌های کلی است. باید قبل از عمل از پزشک خود بخواهید، تمامی مراقبت‌های لازم را به شما توضیح دهد.

پروتز گونه برای چه افرادی مناسب است؟

برجسته شدن استخوان گونه در زیبایی تاثیر زیادی دارد. این روش برای افراد زیر می‌تواند بسیار مناسب باشد.

  • استخوان گونه آن‌ها صاف است.
  • صورت کاملا گرد داشته و برجستگی گونه مشخص نمی‌شود.
  • افرادی که وزن زیادی از دست داده‌اند.
  • در افرادی که با افزایش سن حجم گونه‌های آن‌ها کم شده و گونه‌ها به سمت پایین افتاده‌اند.
  • افرادی که تمایل دارند، چهره‌ای جوان‌تر و شاداب‌تر داشته باشند.

هزینه پروتز گونه

مانند بسیاری از روش های جراحی، هزینه پروتز گونه بر اساس عوامل مختلفی مانند دستمزجراح، موقعیت جغرافیایی مطب، نوع ایمپلنت مورد استفاده متفاوت است. همچنین  هزینه های آزمایشگاهی برای آزمایش خون، عکسبرداری و سایر هزینه ها می توانند بر قیمت کلی این روش تأثیر بگذارند.

هزینه پروتز گونه زمانی که این روش علاوه بر سایر روش های جراحی پلاستیک صورت انجام شود، می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.