دکتر امیر دریانی

لیفت پلک و 2 تاثیر مهم آن در زیبایی و بینایی

لیفت پلک

آنچه در این مقاله میخوانید:

چشم‌ها گیراترین عضو چهره هستند، سلامتی و زیبایی چشم می‌تواند احساسات شما را به‌درستی به افراد منتقل کند. جراحی لیفت پلک یا بالا کشیدن پلک که اصلی‌ترین تاثیر آن در بازتر و گیراتر شدن چشم‌ها است. ممکن است به‌ دلیل افزایش سن یا به صورت ژنتیکی دچار افتادگی پلک شوید، جراحی لیفت پلک یک تکنیک برای رفع افتادگی و زیبا‌تر ساختن پلک‌ها است.

اگر چهره شما به‌علت افتادگی پلک حالت خسته و غمگین دارد، لیفت پلک بهترین و مناسب‌ترین روش برای بازگرداندن شادابی به چهره خواهد بود. جراحی لیفت پلک علاوه‌ بر اصلاح افتادگی پلک، به رفع چین‌وچروک و سیاهی اطراف چشم را نیز اصلاح می‌کند. همچنین لیفت پلک منجر به کلاژن‌سازی و تولید الاستین در پوست می‌شود در نتیجه منجر به جوان‌سازی و سفت شدن پوست اطراف چشم می‌شود. جراح فوق تخصص زیبایی به کمک روش‌های مختلف مانند جراحی بلفاروپلاستی، چین‌وچروک پنجه کلاغی و پف پلک‌ها را برطرف می‌کند. 

انواع روش‌های لیفت پلک

1. لیفت پلک با نخ

پرطرفدارترین لیفت چشم با روش نخ است که توسط نخ‌های مخصوص PDO با قابلیت جذب انجام می‌شود. در این روش نخ مخصوص را که اغلب دارای خارهای متعددی است با سوزن به زیر پوست وارد می‌کنند. جراح پلاستیک با کشیدن نخ‌ها و گره زدن به رفع افتادگی پلک و ابرو کمک می‌کند. کشیده شدن نخ باعث تحریک کلاژن و جوان‌سازی پوست اطراف چشم خواهد شد.

2. لیفت پلک با بوتاکس

یکی از بهترین روش لیفت چشم از نظر اکثر متقاضیان این تکنیک بوتاکس است. به کمک بوتاکس می‌توان چین‌وچروک گوشه چشم را از طریق قطع سیگنال‌های عصبی ماهیچه اطراف چشم برطرف کرد. اگر افتادگی پلک شما شدید نباشد، پزشک متخصص زیبایی گزینه لیفت‌چشم با بوتاکس را پیشنهاد می‌دهد. ماندگاری این روش کم است و نیاز به ترمیم دارد.

تزریق چربی

3. لیفت پلک با فیلر

لیفت چشم با ژل یا همان فیلر زیرچشم یک روش درمانی و زیبایی‌بخش برای رفع تیرگی زیر چشم است. تزریق فیلر به پرشدن گودی این ناحیه کمک خواهد کرد. ژل پرکننده اسید هیالورونیک است که با برطرف کردن گودی زیر چشم همزمان لیفتینگ چشم انجام می‌دهد.

4. لیفت پلک با لیزر

لیزر فرکشنال CO2 برای لیفتینگ چشم و رفع چین‌وچروک این ناحیه گزینه مناسبی است. گرما و نور مخصوص لیزر با تحریک کلاژن پوست موجب جوان‌سازی پوست اطراف چشم می‌شود. قابلیت ارتجاعی پوست با افزایش سن از بین می‌رود که لیزر فرکشنال می‌تواند آن را بهبود بخشد.

5. لیفت پلک با میکرونیدلینگ

زمانی که هدف از لیفت چشم کاهش خطوط و چین و چروک‌های اطراف چشم باشد، میکرونیدلینگ در میان روش‌های زیبایی پیشرو است. این روش باعث تولید کلاژن و الاستین پوست می‌شود. میکرونیدلینگ علاوه بر کاهش چین و چروک در از بین بردن لک‌های پوستی، اسکار و جای زخم نیز موثر است.

در میکرونیدلینگ از چند سوزن کوچک استفاده می‌شود. این سوزن‌ها لایه بالایی پوست را تحریک کرده و از این طریق باعث جوانسازی پوست می‌شود. این روش بدون درد است و پوست به سرعت التیام پیدا می‌کند. میکرونیدلینگ را می‌توان با سرم‌های جوان‌کننده ترکیب کرد. به عنوان مثال سرم پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) تاثیر این درمان را افزایش می‌دهند.

6. لیفت پلک با بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی رایج‌ترین روش لیفت پلک با جراحی است. در این روش زیباجو تحت بیهوش قرار می‌گیرد و جراح در امتداد پلک بالایی برشی ایجاد می‌کند. پس از برش چربی، عضله و پوست اضافی برداشته شده و بخیه زده می‌شود. جراح در پلک پایین نیز همین روند را تکرار می‌کند. پس از جراحی زیباجو باید چندین روز استراحت کند. در این مدت باید از مالش چشم، لنز و قرارگیری در معرض نور خورشید خودداری کند. از آن‌جایی که روش لیفت با جراحی عوارض جانبی و هزینه زیادی دارد، بسیاری از افراد روش‌های غیرجراحی را ترجیح می‌دهند.

در صورتی که جراحی هر دو پلک انجام شود، عمل حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. بخیه‌های پلک بالا ۳ تا ۶ روز بعد عمل کشیده می‌شوند. پلک پایین با توجه به تکنیک جراح ممکن است، به بخیه نیاز نداشته باشد. پس از چند سال پلک‌ها دوباره کمی افتادگی پیدا می‌کنند. در این حالت ممکن است، پزشک پوست، مو و زیبایی لیفت پیشانی را پیشنهاد دهد.

جراحی لیفت پلک بالا

این روش بلفاروپلاستی عموما برای بهبود دید و ایجاد ظاهری مناسب در پلک‌ها انجام می‌شود. افتادگی پلک بالا می‌تواند به دلیل افزایش سن یا به دلایل ژنتیکی اتفاق بیافتد. همانطور که از نام این جراحی مشخص است، فقط بر روی پلک بالا تمرکز دارد. جراحی پلک بالا باعث بهبود عملکرد چشم می‌شود و به چشم ظاهر گردتر و بازتر می‌دهد.

جراحی لیفت پلک پایین

این جراحی اطراف پلک پایین و چشم‌ها انجام می‌شود. برای رفع چین و چروک پوست و پف زیرچشم کاربرد دارد.

7. لیفت پلک با پلاسما

یکی از جدیدترین متدهای لیفت‌چشم به کمک پلاسما انجام می‌شود. در این روش چربی و پوست اضافی پلک و چشم توسط گرما به گاز تبدیل شده و از بین می‌روند. از طرفی گرمای ایجاد شده توسط پلاسما موجب تحریک کلاژن‌پوست و جوان‌سازی آن می‌شود. این روش اثربخشی و ماندگاری بالایی داشته از همین‌رو یکی از بهترین روش لیفت چشم محسوب می‌شود.

انواع مدل لیفت پلک

پرطرفدارترین مدل این تکنیک لیفت‌چشم طبیعی است. اما برخی افراد مخصوصا جوانان علاقه دارند گوشه چشم‌شان کمی کشیده‌تر به‌نظر بیاید که در این صورت جراح پلاستیک از متد لیفت چشم گربه ای استفاده می‌کند.

 اما در لیفت چشم روباهی دیگر مدل پرطرفدار این تکنیک میزان کشیدگی چشم و ابرو به نحوی است که بیشتر به سمت بالا و شقیقه هدایت می‌شود. درواقع هر دو مدل شرایط یکسانی دارند اما تکنیک لیفتینگ در محل ایجاد کمی متفاوت است.

لیفت چشم و ابرو مدل‌های زیادی دارد. بسیاری از افراد به دنبال مدل طبیعی لیفت چشم هستند. اما برخی افراد به خصوص جوانان تمایل دارند، مدل چشم گربه ای را با لیفت ایجاد کنند. برخی چشم‌ها حالت افتاده دارند و از گوشه‌ها به سمت پایین هستند. پزشک متخصص زیبایی با استفاده از لیفتینگ چشم و ابرو مشکل را رفع می‌کند. لیفت گوشه چشم از شقیقه با استفاده از نخ امکان‌پذیر است.

لیفت چشم گربه‌ای

لیفت چشم گربه‌‌ای و چشم روباهی

تا به اینجا با لیفت پلک و روش‌های انجام آن آشنا شدیم. اما شاید تابه‌حال اصطلاحاتی چون لیفت چشم گربه‌ای و لیفت چشم روباهی به گوشتان خورده باشد و برایتان سوال پیش آمده باشد که این دو مدل به چه شکل هستند؟

در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت که این دو مدل از محبوب‌ترین انتخاب‌هایی هستند که افراد انجام می‌دهند. همچنین لازم است بدانید که این دو جراحی شرایط انجام یکسانی دارند با این تفاوت که میزان برش‌های لازم برای هریک متفاوت است و به همین دلیل میزان کشیدگی متفاوتی نیز ایجاد می‌کنند.

دقت داشته باشید که در عمل لیفت چشم گربه‌ ای و روباهی، برش‌هایی توسط متخصص جراحی پلاستیک ایجاد می‌شود و جراح قسمتی از پوست را برمی‌دارد که این موضوع منجر به لیفت شدن و کشیدگی چشم‌ها به سمت شقیقه می‌شود. البته انجام این عمل‌ها نیاز به بیهوشی ندارد و معمولا دکتر لیفت صورت این کار را با بی‌حسی انجام می‌دهد.

در رابطه با هزینه لیفت چشم گربه ای و روباهی نیز باید گفت که امکان اعلام یک هزینه قطعی و مشخص وجود ندارد، زیرا این موضوع به مدل و هدف شما از انجام لیفت چشم وابسته است. همچنین فردی که به عنوان جراح زیبایی چشم نیز انتخاب می‌کنید، در قیمت لیفت چشم گربه ای و روباهی تاثیر دارد.

ماندگاری لیفت پلک

لیفت پلک بسته به روش مورد استفاده بین چند ماه تا یک سال ماندگاری دارد. افرادی از لیزر یا بوتاکس برای لیفتینگ چشم استفاده می‌کنند، باید به طور مداوم برای تمدید آن نزد متخصص زیبایی بروند. بوتاکس معمولا بین ۳ تا ۶ ماه ماندگاری دارد. لیفت چشم با تزریق ژل با توجه به نوع برند استفاده شده و شرایط بیمار حدود ۹ ماه تا یک سال دوام دارد.

اما نتایج حاصل از آن‌ها بلافاصله قابل مشاهده است. در روش لیفت با جراحی نتایج تقریبا دائمی بوده و حالت آن برای همیشه حفظ می‌شود. در هیچ یک از روش‌های لیفت نمی‌توان جلوی روند پیری را گرفت. عموما جراحی پلک بالایی برای ۵ تا ۷ سال ماندگار است و پس از آن دوباره شروع به افتادگی می‌کند. این روند در مورد لیفت پلک پایین به ندرت اتفاق می‌افتد و ظاهر آن برای مدت زمان بیشتری حفظ می‌شود.

نکات مهم قبل از لیفت چشم

قبل از لیفتینگ چشم و ابرو باید با پزشک متخصص زیبایی خود مشاوره داشته و سوابق پزشکی خود را شرح دهید. برخی بیماری‌ها مثل دیابت یا فشار خون بالا در بهبودی زخم و عوارض لیفت تاثیر می‌گذارند. ممکن است، پزشک متخصص از انجام لیفت چشم و ابرو برای این افراد خودداری کند. همچنین استفاده از برخی داروهای ضدالتهاب و مکمل‌ها پیش از انجام لیفت منع می‌شود. بنابراین ارائه اطلاعات کامل به دکتر زیبایی می‌تواند عوارض و خطرات لیفت چشم را به حداقل برساند.

روند بهبودی بعد از لیفت چشم چگونه است؟

در روش‌های غیرجراحی لیفت نیازی به مراقبت‌های بعد عمل نیست و می‌توان پس از لیفتینگ چشم به فعالیت‌های روزمره پرداخت. تنها باید از مالش محل تزریق خودداری کنید و در روش تزریق ژل مقدار نوشیدن آب را افزایش دهید. افزایش میزان آب بدن به حفظ و ماندگاری فیلر زیر چشم کمک می‌کند. در صورتی که از بوتاکس برای لیفتینگ چشم استفاده کرده‌اید، در روز اول نباید سر خود را پایین بگیرید. پایین گرفتن سر باعث تشدید سردرد می‌شود. با رعایت این نکات انجام سایر فعالیت‌های روزمره مشکلی ندارد.

در روش لیفتینگ چشم با جراحی نیاز به مراقبت‌های بیشتری است. برخی افراد دچار خشکی چشم می‌شوند. پزشک در این حالت قطره چشم یا اشک مصنوعی تجویز می‌کند. این عارضه به ندرت بیش از ۲ هفته طول می‌کشد. اگر خشکی چشم بیش از دو هفته طول کشید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک برای کاهش تورم کمپرس یخ را توصیه می‌کند. در این مدت به دلیل خطر افزایش خونریزی نباید از داروی آسپرین استفاده کرد.

هزینه لیفت چشم چقدر است؟

قیمت لیفت چشم با توجه به نوع روش لیفتینگ، میزان تجربه پزشک و نیاز بیمار متفاوت است. به عنوان مثال در روش لیفت با تزریق ژل، برند ژل در قیمت گذاری تاثیر بسزایی دارد. در لیفت با تزریق بوتاکس، قیمت با توجه به حجم مورد استفاده تعیین می‌شود. بنابراین باید در جلسه مشاوره با دکتر زیبایی، پس از تعیین روش لیفت و نوع مواد یا دستگاه‌ استفاده شده از هزینه لیفت پلک مطلع شوید.

جراحی بلفاروپلاستی

از آن‌جایی که لیفت یک روش زیبایی بوده و برای درمان از آن استفاده نمی‌شود، بیمه هزینه لیفتینگ را پوشش نمی‌دهد. عموما هزینه روش‌های درمانی که پزشک آن را توصیه می‌کند، توسط بیمه پرداخت می‌شود. در رابطه با جراحی لیفت چشم باید علاوه بر هزینه اصلی هزینه بیمارستان، آزمایش و نسخه داروها را در نظر گرفت.

چگونه برای لیفت چشم بهترین پزشک متخصص زیبایی را پیدا کنیم؟

برای انجام لیفت پلک غیر جراحی باید بهترین پزشک متخصص زیبایی را پیدا کنید. حتما در جلسه مشاوره نمونه‌های قبل و بعد لیفت را مشاهده کرده و نظر مراجعه‌کنندگان دیگر را بپرسید. همچنین لازم است، نوع برند مواد و دستگاه مورد استفاده را از پزشک خود بپرسید و در مورد آن تحقیق کنید. تجربه پزشک متخصص در نتیجه حاصل از لیفت چشم و ابرو و کاهش عوارض احتمالی آن بسیار تاثیرگذار است.

اگر قصد جراحی لیفت پلک را دارید، باید به دنبال بهترین جراح پلاستیک زیبایی و ترمیمی باشید. در صورتی که جراح زیبایی تجربه کافی نداشته باشد، ممکن است دچار عوارض شدید لیفت چشم شوید. برخی جراحان در میزان ایجاد برش مهارت کافی نداشته و پلک بیمار پس از جراحی به طور کامل بسته نمی‌شود. به همین دلیل باید پیش از جراحی از تجربه جراح و امکانات بیمارستان مطلع شوید.

شما می‌توانید برای انتخاب بهترین پزشک متخصص زیبایی یا جراح زیبایی به لیست پزشکان در سایت دکترتو مراجعه کنید و از طریق مشاوره تلفنی برای انجام لیفت چشم اقدام کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

اگر شما دچار افتادگی پلک، چین‌وچروک پنجه کلاغی و حلقه تیره زیر چشم هستید بهتر است به پزشک متخصص زیبایی مراجعه کنید تا بهترین تصمیم برای انتخاب روش لیفت چشم گرفته شود. این تکنیک زیبایی امروزه با متد جراحی و غیرجراحی انجام می‌شود که تنها جراح پلاستیک یا متخصص زیبایی می‌تواند شما را در انتخاب درست‌ترین گزینه راهنمایی کند. اگر دغدغه شما پیدا کردن یک پزشک یا جراح باتجربه است، می‌توانید به کمک سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده برای مراجعه حضوری نزد بهترین پزشکان متخصص زیبایی و جراحان پلاستیک وقت معاینه رزرو کنید.