دکتر امیر دریانی

مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت – 7 نکته

مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت

آنچه در این مقاله میخوانید:

مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت

برای رسیدن به نتایج مطلوب جراحی، پس از انتخاب بهترین جراح لیفت صورت، رعایت صحیح مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت نقش مهمی ایفا می‌کند. مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت تأثیر بسزایی در سریع تر شدن روند بهبودی بعد از جراحی لیفت صورت و کاهش دوران نقاهت دارد. بعد از جراحی، پوست ناحیه لیفت داده شده به شدت ضعیف خواهد شد و نیاز به مراقبت هر چه بیشتر دارد.

همچنین برای کاهش ورم و کبودی بعد از جراحی که طبیعی نیز هست، استراحت کردن، مصرف داروها، تغذیه مناسب و انجام فعالیت‌های روزانه از جمله توصیه‌های مهم مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت هستند که باید رعایت شود که در ادامه به توضیح هریک از موارد خواهم پرداخت.

جراح جزئیات مراقبت های بعد از لیفت صورت را درجلسات مشاوره، با شما در میان می گذارد و اطلاعاتی را در مورد نحوه مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت از خود در طی دوره بهبودی به شما ارائه می دهد که شامل موارد زیر می باشد:

داشتن همراه

مهم است که شما یک فرد بزرگسال را به همراه خود داشته باشید که حداقل ۲۴ ساعت پس از عمل جراحی با شما بماند. به این خاطر که بعد از بیهوشی عمومی، احساس خستگی و ضعف می کنید. داروی بیهوشی می تواند به مدت چند ساعت تا ۲ روز بر روی حافظه و تمرکز شما تاثیر بگذارد. پس بهتر است که کسی را نزد خود داشته باشید تا اگر در هنگام بلند شدن، احساس سرگیجه داشتید، به شما کمک کند تا به خانه برسید.

مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت

کمپرس سرد و گرم

معمولا روش‌های مختلفی وجود دارد اما یکی از مهمترین روش مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت برای کاهش تورم و کبودی استفاده از کمپرس سرد و گرم. معمولا برای کاهش کبودی در سه روز اول بعد از عمل لیفت، می‌توان از کمپرس سرد استفاده کرد. سپس برای کاهش ورم باقی مانده، در سه روز بعدی، از کمپرس گرم بهره برد. البته باید اشاره کرد که رفع کامل کبودی ممکن است یک یا دو هفته زمان نیاز داشته باشد. همچنین ورم‌ها نیز بسته به نوع عمل و محل لیفت، بین ۴ تا ۸ هفته زمان نیاز دارد که رفع شود.

رانندگی

رانندگی نیز جز یکی از مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت به شمار میرود. پس از عمل جراحی، به خاطر عوارض ناشی از داروهای بیهوشی، قادر به انجام رانندگی نخواهید بود. بنابراین، ترتیبی اتخاذ کنید تا یک نفر شما را از بیمارستان به منزل برساند.

لباس

پوشیدن لباس هایی که از جلو یا عقب، دکمه داشته باشند نیز ازجمله مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت است. لباس‌هایی که باید روی سر خود بکشید ممکن است با صورت تماس پیدا کنند و باعث سایش زخم‌ها شوند. لباس‌های گشاد مانند لباس‌هایی که قسمت پایین آنها آزاد هستند،بهترین انتخاب جهت راحتی شما در این دوره است.

رژیم غذایی بعد از جراحی لیفت صورت

از مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت میتوان به رژیم غذایی سالم اشاره کرد که خود یک عامل مهم در کمک به بهبود و التیام بعد از جراحی لیفت صورت به حساب می‌آید. سبزیجات سبز سالم، میوه‌های تازه و غذا‌های سرشار از پروتئین مانند مرغ، ماهی و حبوبات را بخورید. همچنین سعی کنید از مصرف غذاهایی که قند و نمک زیادی دارند اجتناب کنید.

آبمیوه طبیعی

در روز اول بعد از جراحی، زیباجو تنها مجاز به مصرف مواد غذایی نرم و رقیق می باشند و از روز بعد از عمل خوردن هر نوع ماده غذایی برای آن‌ها بلامانع خواهد بود. زیباجو بعد از جراحی لیفت صورت باید مصرف نمک، سدیم و ادویه بویژه فلفل را به میزان قابل توجهی کاهش داده و به حداقل برسانند زیرا مصرف موارد ذکر شده می‌تواند موجب افزایش تورم در ناحیه جراحی شود.

آب به مقدار فراوان بنوشید، آب بهترین نوشیدنی است. بعد از عمل جراحی معمولا بدن شما آب زیادی از دست می‌دهد و بسیار به مایعات نیاز دارد تا خود را بازسازی کند. چای و قهوه سرشار از کافئین هستند، بنابراین توصیه می‌کنیم که مصرف آنها را به حداقل برسانید فوق تخصص جراحی زیبایی مصرف آبمیوه های طبیعی را به شما پیشنهاد میکند.

همچنین خوردن میوه و سبزیجات تازه نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. میوه آناناس و کیوی در بهبود هرچه زودتر جای زخم موثر است. البته توجه کنید که از کمپوت‌های فرآوری شده استفاده نکنید و فقط از میوه های تازه استفاده کنید. این نکته ضروری را نیز به خاطر داشته باشید که مصرف دخانیات و الکل تا یک ماه پس از جراحی ممنوع است. همچنین تا دو هفته از مصرف آسپرین و قرص‌های ضد انعقاد خون و همچنین داروهای ضد حساسیت، خودداری نمایید.

خوابیدن بعد از جراحی جوانسازی صورت

خوابیدن به شکلی که فوق تخصص جراح زیبایی توصیه میکند یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت است. روزهای اول بعد از عمل جراحی، به خاطر حساس بودن صورت، از خوابیدن به صورت دمر بشدت پرهیز کنید. بنابراین چند بالش‌ اضافی زیر سر خود بگذارید. دراز کشیدن به طور مایل بر روی بالش ها باعث کاهش تورم در اطراف ناحیه تحت درمان می‌شود.

حمام کردن

حمام کردن بعد از لیفتینگ صورت

استحمام و تمیز نگه داشتن زخم بعد از جراحی جز مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت تلقی میشود. به طور کلی تا سه روز پس از جراحی نباید حمام کنید. در این سه روز برای نظافت، باید کاملا مراقب باشید که آب به محل بخیه‌ها نخورد. چرا که تماس آب با محل بخیه‌ها احتمال ورود آلودگی به درون زخم و ایجاد عفونت را بالا می‌برد.

می‌توانید با احتیاط و کمک گرفتن از شخص دیگر، تنها بدن خود را بشویید بدون اینکه سر و صورت شما خیس شود. این مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت تا زمان کشیدن بخیه و اطمینان از جوش خوردن محل زخم‌ها ضروری است. شست و شو با صابون‌های آنتی‌باکتریال نیز به جلوگیری از عفونت کمک خواهد کرد.

ورزش کردن

شما باید حداقل به مدت ۴ تا ۶ هفته بعد از عمل جراحی لیفت صورت از انجام هرگونه فعالیت شدید ورزشی و یا ورزش های تماسی دوری کنید. با این حال، بعد از دو هفته، فعالیت های بدنی سبکی را می‌توانید شروع کنید. با فعالیت هوازی سبک مانند راه رفتن بر روی تردمیل شروع کنید. در طول هفته اول هیچ نوع فعالیت ورزشی را انجام ندهید، زیرا می تواند باعث افزایش میزان تورم و کبودی شود.

ورزش کردن بعد از عمل

تورم و کبودی

تورم و کبودی در دو هفته اول پس از جراحی لیفت صورت بسیار شایع است. به طور کلی، تورم و کبودی، در بدترین حالت خود، ۳ تا ۴ روز پس از عمل جراحی خواهد بود و سپس به تدریج از بین می‌رود. خوابیدن و استراحت کردن به گونه‌ای که سر را به بالش ها تکیه دهید، به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز اول می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

بانداژ فشرده

جراح ممکن است به شما توصیه کند که برای هفته‌های اول بعد از عمل جراحی، از یک بانداژ فشرده در اطراف صورت خود استفاده کنید. مدت زمان استفاده از این بانداژ، بستگی به توصیه‌های جراح دارد. از جمله مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت میتوان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

  • همیشه موقع استراحت سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید تا خون و ترشحات زیر پوست از صورت شما خارج شود.
  • تا جای ممکن زیر آفتاب نروید و یا از کلاهای لبه دار بزرگ استفاده کنید تا نور مستقیم آفتاب روی صورت شما نیفتد.
  • پانسمان‌ها معمولا بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل باز خواهند شد.
  • برای جلوگیری از شل شدگی و افتادگی پوست بعد از جراحی استفاده از گن صورت و پیشانی که توسط جراح تجویز شده است الزامی است تا پوست شما به وضعیت مناسب خود برسد.
  • هنگام غذا خوردن از گاز زدن، خوردن لقمه‌های بزرگ، جویدن زیاد و یا هرگونه وارد کردن فشار به عضلات و پوست صورت خودداری کنید.
  • تا چند هفته از رنگ مو و یا آرایش کردن خودداری کنید.
  • ممکن است در پیشانی و پوست سر، احساس سفتی و بی‌حسی داشته باشید. این ناحیه بی‌حسی به مرور کوچک‌تر می‌شود ولی ممکن است ادامه پیدا کند.

مدت زمان بهبودی

دوره بهبودی به روش جراحی که شما از آن استفاده کرده اید و اینکه عمل لیفت صورت شما تا چه حد وسیع بوده و به میزان مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت بستگی دارد. به طور کلی، شما باید حدود ۲ هفته از محل کارتان مرخصی بگیرید. باید به چهار چوب زمانی دقیقی که جراح ارائه می‌کند گوش دهید. چه کار اداری داشته باشید و چه کار فیزیکی، حداقل به مدت ۴ هفته، نباید هیچ چیز سنگینی را بلند کنید.