دکتر امیر دریانی

جوانسازی صورت با 4 روش

جوان‌سازی صورت

آنچه در این مقاله میخوانید:

تصمیم داریم در این مقاله درباره جوانسازی صورت بیشتر صحبت کنیم که همانطور که می‌دانید نمی‌توان برای همیشه جوان ماند و مانع از روند پیری در پوست صورت و بدن شد. با افزایش سن میزان تولید کلاژن و الاستین در بدن کاهش میابد و این موجب کاهش حجم چربی پوست در نواحی مختلف بدن می‌شود. زمانی که حجم چربی پوست کاهش میابد، منجر به نازک شدن، خشکی بیشتر پوست می‌شود و پوست استحکام و سفتی دوران جوانی را از دست می‌دهد؛ در نتیجه با گذشت زمان پوست افتاده شده و چین و چروک‌هایی در پوست نمایان می‌شود.

از دیرباز روش‌های مختلفی برای رفع چین و چروک استفاده می‌شود مانند کرم‌ها و ماسک‌های مختلف که تا حدودی موثر است. البته تاثیر انجام این روش‌ها نیازمند استمرار و حوصله زیادی است و باید بعد از گذشت زمانی نسبتا طولانی و همچنین هزینه‌های مالی، تاثیر آن را مشاهده کنید. جوانسازی پوست یکی از روش‌های زیبایی برای بازگرداندن شادابی و جوانی به پوست صورت است.

روش‌های متنوع و فراوانی برای جوانسازی پوست وجود دارد. اینکار به دو روش‌ جراحی و بدون جراحی انجام می‌شود که روش‌های جوانسازی با توجه به عمق درمان پوست باهم تفاوت دارند. انتخاب هریک از این روش‌ها بستگی به خواسته خود فرد و تشخیص جراح پلاستیک دارد.

درصورتی که چین و چروک در صورت فرد عمیق باشد و فرد بخواهد تغییر قابل ملاحظه‌ای در چهره خود داشته باشد باید روش جراحی را برای جوانسازی پوست خود انتخاب کند اما زمانی که چین و چروک‌ها سطحی باشد و فرد بخواهد تغییر نسبی داشته باشد، روش بدون جراحی مناسب‌ترین گزینه است.

جوانسازی صورت می‌تواند تقارن را به صورت بازگرداند. حتی می‌توان به صورت موضعی برای درمان چین و چروک‌ها، شل شدگی و افتاگی پوست و جای زخم‌ها از روش‌ درمانی بدون جراحی استفاده کرد.

روش‌های جوانسازی صورت

حال بهتر است با روش های جوانسازی پوست صورت آشنا شوید تا با داشتن آگاهی کافی و در نظر گرفتن شرایط و نتایج حاصل از انجام آن‌، بتوانید بهترین و موثرترین روش برای جوانسازی صورت خود را انتخاب نمایید.

جوانسازی صورت

۱. جوانسازی صورت با جراحی لیفت

روش تهاجمی برای رفع چین و چروک و افتادگی پوست صورت عمل زیبایی لیفت صورت است که باعث ایجاد چهره‌ای زیبا و جوان می‌شود. این جراحی بیشتر برای چین و چروک های عمیق و شلی صورت انجام می‌شود که نیاز به بیهوشی دارد و جراح، پوست را از قسمت‌های مختلف صورت و از قسمت داخل خط مو برش می‌دهد.

در روش جراحی لیفت صورت، لایه‌های مختلف پوست و بافت‌های چربی و عضله زیر آن برش می‌خورد و از استخوان صورت جدا می‌شود. در گذشته تنها لایه‌های سطحی پوست کشیده می‌شد. لیفت سطحی برای کسانی که چروک عمیق یا افتادگی شدید ندارند مناسب است. اما در افرادی که دچار شل شدگی و چین و چروک زیادی هستند، عضلات و بافت‌های عمیق زیر پوست نیز دچار افتادگی می‌شوند.

لیفت صورت روشی است با ماندگاری بالا که برای رفع چروک و افتادگی بخش‌های مختلف گونه، گوشه لب، گردن، غبغب و حتی پلک پایین بسیار موثر خواهد بود.در میان روش‌های مختلفی که برای جوانسازی صورت وجود دارد، کشیدن پوست صورت به عنوان یکی از روش‌های عالی و ماندگار در نظر گرفته می‌شود.

نتایج بعد از جراحی کاهش سن و جوانی  است. شما با انجام جراحی لیفت صورت، ده سال جوان‌تر می‌شوید. نتایج حاصل از جراحی در صورتی که توسط بهترین جراح لیفت صورت انجام شود، موجب از بین رفتن خطوط عمیق چروک روی پوست، کشیده شدن پوست در نواحی چین و چروک، جوان‌سازی پوست و نواحی که پیری پوست نمایان است، می‌شود.

بهتر است بدانید به علت تفاوت‌‌های فردی، هیچ‌گاه افراد مختلف نتایج یکسانی از عمل لیفتینگ صورت به دست نمی‌‌آورند. در صورتی که به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و یا مشکلات بهبود زخم دچار هستید، گزینه مناسبی برای جراحی لیفت صورت نخواهید بود. پیش از تصمیم به انجام جراحی زیبایی لیفت صورت، باید بدانید برای تشخیص اینکه لیفت صورت برای شما مناسب است یا نه! حتما باید، با یک جراح پلاستیک و زیبایی مشورت کنید.

۲. جوانسازی صورت با تزریق چربی

تزریق چربی( عمل پیوند چربی) یکی از ایمن‌ترین روش‌ها برای جوان‌سازی و حجیم‌تر کردن پوست صورت و بدن بشمار می‌رود.

امروزه جراحان زیبایی برای جوان‌سازی صورت مقادیر کمی چربی را از بدن خود فرد استخراج کرده و به صورت خود فرد تزریق می‌کنند. جراح با استفاده از این تکنیک، مقداری چربی را با لیپوساکشن از بخش‌هایی مثل شکم و ران جدا کرده و به صورت (زیر فک، برجسته کردن لب‌ها،  گونه‌ها و همچنین اطراف بینی، خط اشک، پلک بالا و همچنین زیباسازی پوست دست) تزریق می‌کند. بعد از مدتی بافت‌های همبند و عروق خونی اطراف آن را گرفته و چربی تزریق شده عضوی از بدن می‌شود.

علاوه بر پرکردن، موجب افزایش کیفیت و قوام پوست آن قسمت از بدن می‌شود. در صورتی که این تزریق توسط بهترین دکتر تزریق چربی انجام شود، هیچ گونه عارضه و خطری به همراه نخواهد داشت. از آنجایی که در تزریق چربی صورت از چربی بدن خود فرد استفاده می‌شود، هیچ واکنش آلرژیکی بروز نمی‌دهد. توجه داشته باشید که هرگز نمی‌توان از چربی سایر افراد برای تزریق استفاده کرد؛ چرا که چربی بدن شما بافت پوست را به خوبی می‌شناسد و به سرعت جذب آن می‌شود اما چربی سایر افراد هیچ سنخیتی با نوع جنس پوست و سلول‌های پوستی شما ندارد.

جوانسازی صورت با جراحی لیفت

انتخاب بهترین دکتر تزریق چربی یکی از اساسی‌ترین تصمیمات برای انجام عمل تزریق می‌باشد. چرا که این تزریق یک اقدام بسیار ظریف و ماهرانه می‌باشد که حتما باید توسط یک شخص متخصص و باتجربه در این زمینه انجام شود. بهترین دکتر تزریق چربی با دارا بودن مهارت استفاده از تکنیک‌های روز دنیا می‌تواند این فرآیند را بسیار حرفه‌ای و صحیح انجام دهد

و از ایجاد بسیاری از عوارض احتمالی ثانویه در بیمار بکاهد. می‌توان با اطمینان کامل گفت که حداکثر پس از ۷ روز، شما قادر به انجام کلیه‌ی فعالیت‌ها و وظایف موجود در روتین زندگی خود خواهید بود. فراموش نکنید که رعایت این نکات توسط بیمار می‌تواند به طرز شگرفی نتیجه حاصله را تغییر داده و آن را بسیار عالی‌تر جلوه دهد.

۳. جوانسازی صورت با بوتاکس

چین و چروک‌های پوستی مانع مهم و موثری در مختل نمودن گیرایی و جذابیت چهره‌ی افراد می‌باشد. یکی از روش‌هایی که امروزه افراد بسیار زیادی از آن استفاده می کنند، تزریق بوتاکس است. تزریق بوتاکس حرف اول را در برطرف کردن چروک زده است. اما کاربرد درمانی بوتاکس برای دیستونی گردن، تعریق زیاد، بیش فعالی مثانه و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. انجام تزریق بوتاکس در آرایشگاه‌ها و مراکز غیر درمانی به عنوان یک هشدار جدی است زیرا حتما تزریق بوتاکس باید در یک مرکز معتبر انجام شود و تنها پزشکان متخصص بوتاکس مجاز به تزریق هستند، چون در این زمینه تخصص و دوره درمانی را تعلیم دیده‌اند.

توصیه می‌شود که در انتخاب خود نهایت دقت و وسواس را برای انتخاب بهترین دکتر بوتاکس، مد نظر قرار دهید و با بررسی همه جوانب انتخابی صحیح داشته باشید تا بعدا پشیمان نشوید. یکی از مواردی که باید پس از تزریق بوتاکس رعایت کرد، این است که پس از تزریق، نباید به مدت 4 ساعت دراز کشید و باید بدانید که پس از 3 تا 4 روز، اثر بوتاکس آغاز خواهد شد و تا 3 الی 6 ماه باقی خواهد ماند. همچنین پس از تزریق بوتاکس، چند ساعت پس از انجام تزریق بوتاکس، می توانید به کارهای روزمره بپردازید.

۴. جوانسازی صورت با تزریق ژل (فیلر)

امروزه تعداد زیباجویانی که تزریق ژل را برای جوانسازی صورت و صاف کردن چین و چروک پوست صورت استفاده می‌کنند، رو به افزایش است. تزریق ژل برای پر کردن خط اخم و خطوط ریز و همچنین فرم‌‌دهی چهره کاربرد دارد. معمولاً خط اخم شامل خطوط بینی و خط خنده می‌باشد. خطوط ریز لب و چین‌ و چروک پیشانی، دور چشم و گوشه چشم (پنجه‌ کلاغی) مثالی برای خطوط ریز می‌باشد. گودی زیرچشم باعث القای خستگی صورت است؛ و پف زیرچشم هم باعث بالا نشان دادن سن است.

بوتاکس

از ژل برای رفع گودی زیرچشم و پف زیرچشم استفاده می‌شود. با تزریق فیلر و رفع گودی، معمولا پف زیرچشم هم محو می‌شود و باعث شادابی و سرزندگی چهره می‌شود. بعضی از افراد فکر می‌کنند تزریق فیلر در لب‌ها باعث حجیم شدن و غیرطبیعی شدن لب‌ها می‌شود. در صورتی‌ که اگر تزریق ژل توسط بهترین دکتر تزریق ژل لب انجام شود، باعث بهبود فرم‌ لب‌ها می‌شود.

در این حالت فقط بافت از دست رفته لب‌ها به‌طور ظریف، با ژل‌های لطیف که مخصوص لب است، جایگزین می‌شود و با ایجاد توازن با دیگر اجزای صورت، هم‌خوانی پیدا می‌کند. پس از یک روز می توانید به فعالیت های روزمره خود بازگردید و در این مدت باید استراحت را به خوبی انجام دهید. ژل ها از 6 ماه تا چند سال تأثیر دارند.

عوارض روش های جوانسازی صورت

میزان عوارض به تکنیک انتخابی و تبحر جراح در جوانسازی صورت بستگی دارد. بیشتر مراجعه‌کنندگان ترجیح می‌دهند زیبایی طبیعی چهره خود را داشته باشند و تکنیک‌هایی را ترجیح می‌دهند که آثار افزایش سن بر روی پوست را با حداقل عوارض و زمان کمرنگ‌تر کنند.

ماندگاری روش‌های جوانسازی صورت تا چه مدت است؟

هر کدام از روش‌های جوان‌سازی صورت مانند لیفت کردن، تزریق چربی، تزریق ژل و بوتاکس میزان اثر و مدت ماندگاری مشخص خود را دارند. مدت زمان تاثیر روش‌های جوان سازی صورت با توجه به سن، مقدار افتادگی پوست و البته مراقبت‌های فردی قبل و بعد از استفاده از این روش‌ها تعیین می‌شود. مدت ماندگاری تاثیر روش‌های جوانسازی صورت بستگی به روشی که مورد استفاده قرار گرفته است، دارد. به عنوان مثال، ماندگاری روش تزریق ژل، بین ۶ ماه تا ۱ سال است. ماندگار روش بوتاکس، ۳ تا ۶ ماه می‌باشد.

تفاوت اصلی بوتاکس و فیلر یا ژل در جوانسازی صورت

بوتاکس در قسمت فوقانی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که ژل یا فیلر حالت پرکنندگی دارد و در قسمت‌‌های تحتانی صورت مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. ژل را می‌توان در نواحی گونه، خط خنده، چانه و لب‌ها تزریق کرد. برای جوانسازی صورت و از بین بردن چروک‌های غیر عمیق و سطحیِ ناحیه‌ی پیشانی و دور چشم‌ها، تزریق بوتاکس گزینه‌ی مناسبی می‌باشد.

در حالی که تزریق فیلر برای اصلاح زخم‌ها و چروک‌های عمیق صورت، که روش‌های دیگر قادر به رفع آن‌ها نیستند را به صورت قطعی از بین می‌برد.

تفاوت تزریق چربی و تزریق ژل در جوانسازی صورت

تزریق ژل جز جراحی‌های غیر تهاجمی است که بدون برش روی پوست انجام می‌شود و به همین دلیل پرطرفدارتر می‌باشد. این تزریق در یک جلسه با بی‌حسی موضعی به‌منظور کاهش درد و راحتی زیباجو انجام می‌شود. بعد از تزریق ژل جای زخمی روی بدن ایجاد نمی‌شود نتیجه نهایی آن سریع حاصل میشود.

تزریق چربی جز جراحی‌های تهاجمی محسوب می‌شود. می‌توان آن را نوعی جراحی کوچک به‌ حساب آورد چرا که در محل برداشت چربی، یک بریدگی کوچک ایجاد شده و فقط به یک بخیه نیاز خواهد داشت.

برای جوانسازی صورت، لیفت صورت بهتر است یا تزریق چربی

در واقع با استفاده از این روش‌ها می‌توان حجم از دست رفته‌ی کل صورت را بازیابی کرد و چین و چروک‌ها را کاهش داد اما این روش‌ها به تنهایی نمی‌توانند اثر شگرفی روی پوست فرد ایجاد کنند. متأسفانه بخش زیادی از نشانه‌های پیری( چین و چروک‌های عمیق، خطوط باریک دور لب، افتادگی پوست گردن) از طریق تزریق چربی قابل درمان نیست چرا که معمولا از تزریق چربی برای رفع چروک‌های سطحی پوست برای جوانسازی صورت استفاده می‌شود و باید از لیفت صورت کمک گرفت.

این عمل جراحی، برای درمان بخش پایینی صورت و گردن استفاده می‌شود. در نتیجه یک جراح ماهر با دانستن تکنینک‌‍‌های نوین جراحی در ترکیب دو روش می‌تواند با یک تیر دونشان بزند.

اگر نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتری در زمینه جوانسازی صورت دارید می توانید با مراجعه به پزشک زیبایی و گرفتن مشورت از او اسودگی خیال خود را تضمین کنید و بهترین گزینه را برای رسیدن به هدفی که دنبال می‌کنید، انتخاب کنید.