دکتر امیر دریانی

8 مراقبت‌ بعد از جراحی پروتز سینه

مراقبت‌های بعد از جراحی پروتز سینه

آنچه در این مقاله میخوانید:

خانه خود را قبل از عمل آماده کنید و از کسی احساس راحتی می‌کنید، بخواهید که در دوره نقاهت بعد از جراحی پروتز سینه از شما مراقبت کند. هنگام بازگشت به خانه باید استراحت کنید. از انجام کارهای فیزیکی اجتناب کنید چرا که فعالیت زیاد روند بهبود را به تاخیر می اندازد.

اما می‌تواند فعالیت‌های سبکی مانند مطالعه و تماشای تلویزیون را انجام دهید. زیباجو به مدت ۱ الی ۲ هفته احساس گرفتگی و درد در سینه اش می‌کند که جراح برای کاهش درد دارو تجویز می‌کند. ممکن است یک یا چند روز بعد از عمل در ناحیه سینه احساس درد خفیف داشته باشید. در صورتی که درد بیش از حد معمول بود، حتما با جراح پروتز سینه خود مطرح کنید.

هفته اول بعد از جراحی پروتز سینه

در هفته اول بعد از جراحی پروتز سینه، شما احساس درد خواهید داشت. همچنین تورم و کبودی نیز ممکن است رخ دهد که جای نگرانی نیست. ممکن است مایعاتی از محل زخم نشت کنند که طبیعی است. داروهای مسکن و ضدالتهاب‌ اصلی‌ترین نیاز شما در طول این هفته است. همچنین بهتر است کمپرس سرد را مستقیم بر روی پوست قرار ندهید؛ چرا که پوست هنوز بی‌حس است.

در آغوش گرفتن نوزاد و کودک هم برای شما ممنوع است و برای نگهداری از آن‌ها بهتر است از دیگران کمک بگیرید. اگر ورزشکار هستید بعد از جراحی پروتز سینه به هیچ وجه به سمت فعالیت‌های بدنی نروید که تاثیرات بسیار مخربی بر بدن شما دارد. برای مطالعه بیشتر در زمینه پروتز سینه ورزشکاران برروی لینک کلیک کنید.

انجام کارهای روزمره و بازگشت به محل کار بعد از جراحی پروتز سینه

زیباجویان پس از جراحی سینه و گذاشتن پروتز، بعد از گذشت ۷-۴ روز می‌توانند به سر کار باز گردند. پس از گذشت یک هفته، جراح سینه وقتی را برای ویزیت زیباجو تعیین می‌کند و در صورت مساعد بودن شرایط بیمار بخیه‌ها را می‌کشد و میزان بهبود را ارزیابی می‌کند.

پس از جراحی زیبایی سینه و قرار دادن پروتز، نباید فعالیت‌های سنگین انجام داد و انجام فعالیت‌های سنگین می‌تواند در ایجاد فرم بد برای سینه‌های شما تأثیرگذار باشد. تلاش کنید تا فعالیت‌های روزانه خود را به تعویق بیاندازید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه لینک ورزش بعد از پروتز سینه را مطالعه کنید.

استفاده از سوتین طبی بعد از جراحی پروتز سینه

استفاده از سوتین طبی به منظور جلوگیری تورم بیش از حد سینه‌ها به بهبود روند ترمیم پس از جراحی سینه و رسیدن به یک نتیجه مطلوب کمک می‌کند. همچنین بستن سوتین طبی مانع از حرکات سینه می‌شود و باعث ثابت نگه داشته شدن بافت سینه شود.

در صورتی که سینه بند باعث فشار و درد شد باید اقدام به تعویض آن کنید. بنابراین استفاده از سوتین بعد از عمل جراحی حداقل برای مدت ۸ هفته بصورت تمام وقت (۲۴ ساعته) الزامی است و تا زمانی‌که پزشک تجویز جدیدی برای شما داشته باشد، می‌بایست بستن سوتین طبی بعد از پروتز را بصورت شبانه روزی ادامه دهید.

با توجه به شرایط افراد، تنها مرجع اصلی جهت تشخیص و تجویز سوتین‌های طبی، پزشک متخصص می‌باشد.

ورزش کردن بعد از جراحی پروتز سینه

بعد از عمل‌های جراحی سینه انجام دادن هر گونه ورزش بالاتنه‌ای که سینه‌ها را درگیر کند، تا زمان التیام یافتن زخم‌ها و اجازه دادن جراح ممنوع است؛ این مدت معمولاً  ۸ هفته طول می‌کشد. فعالیت‌های سنگین، ورزش عضلات سینه، شکم، بازوها و شانه فشار زیادی را به بدن و پروتز شما وارد می‌کند.

در این مدت بیماران می توانند پس از گذشت ۱ تا ۲ هفته بعد از عمل پروتز سینه ورزش‌های سبک(پیاده روی آهسته) را آغاز کنند. در این بازه بهتر است اجسام سنگین نیز بلند نکنید.

ورزش بعد از جراحی پروتز سینه

این که بدن چه شدتی از فعالیت‌های بدنی را در دوران بهبود بعد از عمل‌های زیبایی سینه می‌تواند تحمل کند، به عامل‌های متعددی مانند میزان تهاجمی بودن عمل انجام شده و فرایند التیام‌بخشی داخلی بدن بستگی دارد. بنابراین رعایت دستورات جراح پلاستیک مربوط به شیوه مراقبت بعد از عمل بسیار مهم است.

زیباجویانی که ورزش‌های نامناسب را بعد از جراحی پروتز سینه انجام می‌دهند، نتیجه نهایی عمل را نیز به خطر می‌اندازند. برای مثال بانوانی که در ازسرگیری ورزش بعد از عمل بزرگ کردن سینه عجله می‌کنند، ممکن است موجب جابجا شدن پروتز شود، در صورتی که پروتز زیر عضله جای داده شده باشد، احتمال وقوع جابجایی افزایش میابد.

پس از هشت هفته هیچ محدودیتی برای انجام فعالیت‌های ورزشی وجود ندارد. برای جلوگیری از بروز مشکل در پروتز‌ها توصیه می‌شود ورزش را با حرکت آرام و بدون وزنه شروع کنید تا عضلات سینه کم کم به فشار عادت کنند. در طول چند هفته وزنه اضافه کرده و آن را سنگین‌تر کنید.

مصرف دخانیات و نوشیدن الکل بعد از جراحی پروتز سینه

مصرف مشروبات الکلی ممنوع می‌باشد. نوشیدن مشروب باعث ایجاد اختلال و واکنش‌های نامطلوب با داروهای بیهوشی که هنوز در بدن شما وجود دارد، می‌شود. زیباجویان باید تا یک ماه قبل و بعد از جراحی پروتز سینه، از مصرف هرگونه دخانیات و سیگار بپرهیزید، زیرا مصرف سیگار و دیگر دخانیات سرعت جریان خون را کاهش داده و پروسه بهبودی را با اختلال مواجه می‌کنند.

خوابیدن بعد از جراحی پروتز سینه

همانطور که می‌دانید استراحت کردن تأثیر بسزایی در بهبود زخم بعد از جراحی پروتز سینه دارد. این نکته را به یاد داشته باشید که ۱۴ روز اول بعد از جراحی، از به پهلو خوابیدن به مدت طولانی اجتناب کنید. ممکن است خوابیدن در این دوره مشکل باشد اما تأثیر بسزایی در بهبود بیمار دارد. ممکن است در هفته‌های اول به راحتی خسته ‌شوید پس بهتر است هرزمانی این احساس خستگی کردید، چرت بزنید.

هنگام استراحت و خواب به پشت دراز بکشید، از چند بالش زیر سر خود استفاده کنید تا سر در زاویه‌ی ۴۵ درجه نسبت به بدن و بالاتر از آن قرار گیرد. این امر به بهبودی تورم سینه‌ها کمک می‌کند. بعد از جراحی پروتز سینه به هنگام خوابیدن باید مراقب باشید سینه‌هایتان به بالش و زمین ساییده نشده و به آن‌ها فشاری وارد نگردد.

حمام کردن بعد از جراحی پروتز سینه

شب قبل از جراحی حمام کنید. تا بتوانید تا ۲ روز بعد از جراحی حمام نکنید. بعد از گذشت ۷۲ ساعت می‌توانید به کمک همراه خود حمام کنید. ممکن است به دلیل محدودیت حرکتی نتوانید به راحتی سر خود رابشورید پس به بدن خود فشار نیاورید! بهتر است یک دوش ساده بگیرید و محل برش را نیز دستکاری نکنید. بعد از حمام کردن طبق روال قبلی پانسمان را انجام دهید.

جای زخم بعد از جراحی پروتز سینه

تمام جراحی‌های سینه به دلیل تهاجمی بودن این جراحی نیازمند ایجاد برش بر روی سینه می باشند. جای برش بعد از گذشت یک سال کاملا بهبود می‌یابد. استفاده از پمادهای مخصوص روند بهبود را افزایش می‌دهد. طبیعی است که اسکارها در ۶ هفته اول بعد از عمل بسیار واضح و قرمز هستند.

رعایت کردن موارد بهداشتی و مراقبت‌های لازم در دوره نقاهت عمل سینه، عوارض ناشی از جراحی را تا حد ممکن کاهش می‌دهد و تأثیر بسزایی برروی نتایج حاصل از عمل دارد. این مقدار جراحت در افراد متفاوت و متغیر است. نکته قابل توجه این است که درمان جای بخیه با جراحی، مستلزم طی کردن دوره نقاهت مختص به خود خواهد بود. برای مطالعه بیشتر در زمینه روش‌های درمان جراحی و غیر جراحی زخم بعد از جراحی سینه برروی لینک کلیک کنید.

اقدامات بعد از جراحی پروتز سینه

پس از جراحی زیبایی سینه به منظور پروتز سینه باید توسط بیمار اقداماتی انجام شود تا بهترین نتیجه حاصل شود و رضایت کامل بیمار را به همراه بیاورد. توصیه می‌شود بعد از عمل پروتز سینه:

  • داروهایی که جراح پلاستیک تجویز می‌کند را باید بطور کامل و سر ساعت مقرر مصرف کنید.
  • پس از بزرگ کردن سینه با جراحی همواره با پزشک معالج خود در ارتباط باشید و در صورت مشاهده هر گونه قرمزی، عفونت و… با وی تماس بگیرید.
  • به منظور بهبود تورم حاصل بعد از جراحی بزرگ کردن سینه از لباس‌های مناسب استفاده کنید.
  • آناناس تازه در روند بهبود کبودی و تورم پس از جراحی سینه خیلی تاثیر گذار است.
  • بانوانی که تحت عمل جراحی سینه، قرار گرفته اند؛ به مدت ۲ هفته از رانندگی اجتناب نمایند.
  • در این دوره از انجام فعالیت‌هایی که موجب حرکت زیاد عضلات بازو می‌شود، خودداری نمایید.
  • در این دوران، از مصرف داروهای خودسرانه خودداری نمایید.
  • درصورتی‌که هرگونه علائم غیرمعمول بعد از جراحی پروتز سینه مشاهده کردید، حتما با پزشک تماس بگیرید.
  • درد و تورم بعد از پروتز سینه بسیار طبیعی است، معمولا با گذشت زمان این بهبودی در تورم و کبودی حاصل می‌شود.
  • درصورتی که دچار تب، قرمزی و حرارت در اطراف محل جراحی شدید، حتما با پزشک تماس بگیرید.
  • حتما پانسمان سینه را مرتب تعویض کنید و محل زخم را با پماد و ضدعفونی کننده تجویز شده توسط پزشک شست و شو دهید.
  • درصورت دارا بودن درن، نسبت به بستن لوله ورودی به مخزن و تخلیه مخزن اقدام کنید.