دکتر امیر دریانی

پروتز سینه در ورزشکاران

پروتز سینه در ورزشکاران

آنچه در این مقاله میخوانید:

هر آنچه که باید در مورد پروتز سینه ورزشکاران بدانیم!!

ورزشکاران به علت انجام کارها و تمرینات قدرتی مانند وزنه زدن دارای عضلاتی قوی هستند. داشتن فعالیت‌های ورزشی و مقدار چربی سوزی در ورزشکاران باعث می‌شود تا بافت چربی سینه آن‌ها کاهش پیدا کرده و سینه‌ها دچار افتادگی شود.

زنان ورزشکار و عضلانی هم تمایل دارند که مانند هر زن دیگری اندام زنانه داشته باشند. این اندام خود به تنهایی احساس زنانگی را در فرد ایجاد کرده و باعث افزایش اعتماد به نفس در فرد می‌شود. بهترین جراح پروتز سینه می‌تواند در این زمینه به زنان کمک کند تا تضاد بین بدن و اهداف ورزشی یا زیبایی خود را مرتفع کند.

جراحی پروتز سینه

یکی از جراحی‌های زیبایی شایع در بین خانم‌ها و حتی دختران جوان پروتز سینه است. پروتز سینه باعث زیبا و برجسته شدن سینه‌ها می‌شود. برخی ممکن است تعجب کنند که چرا یک ورزشکار مایل به پروتز سینه است، زیرا به طور کلی تصور می‌شود که سینه‌های بزرگ مانع فعالیت ورزشی می‌شوند، اما برخی از زنان ورزشکار می‌خواهند جذابیت‌های زنانه خود را حفظ کنند و افزایش سینه می‌تواند به این افراد کمک کند.

سینه‌های بزرگ، برای برخی فعالیت‌های ورزشی مناسب نیستند. نمی توان انکار کرد که بسیاری از زنان ورزشکار، به ویژه ستاره‌های دو و میدانی، شناگران، ژیمناست‌ها و تنیس بازان، برای تقویت بازی و افزایش راحتی خود، جراحی ماموپلاستی سینه را در نظر می‌گیرند.

سینه‌های بزرگ می‌توانند در حرکت اختلال ایجاد کنند و به دلیل وزن اضافی، به درد ناخواسته پشت، گردن و قفسه سینه کمک می‌کنند. کاهش سایز سینه باعث می‌شود ورزشکاران بدون ناراحتی به میادین ورزشی برگردند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا پروتز سینه می‌تواند مانعی برای ورزشکاران محسوب ‌شود؟

بسیاری از ورزشکاران و ورزشکاران حرفه‌ای جراحی پروتز سینه را انتخاب می‌کنند زیرا سینه‌های ورزشکاران چربی زیادی ندارند. پروتز سینه هیچ محدودیتی برای ورزشکاران ایجاد نمیکند.

پروتز سینه ورزشکاران

یکی از بزرگترین نگرانی‌هایی که خانمها هنگام انتخاب فرم‌ سینه دارند این است که آیا آن‌ها قادر به انجام فعالیتهای ورزشی مورد علاقه خود هستند؟؟ فرم های ایده آل سینه شما برای حرکت با بدن طراحی خواهند شد، بنابراین چه بخواهید والیبال بازی کنید و چه زومبا، هرگز پروتز سینه برای شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

اندازه پروتز سینه

سینه بانوان بسته به ژنتیک، چاقی، لاغری و عواملی از این دست ممکن است سایز و فرم متفاوتی داشته باشد. یکی از بزرگترین نکاتی که می‌توان به عنوان یک خانم ورزشکار برای تقویت سینه در نظر گرفت، اندازه آن است. جراح پروتز سینه، نحوه افزایش سینه را متناسب با نیازهای ورزشکاران بررسی می‌کند. اگر می‌خواهید سینه‌هایی بزرگتر از سینه‌های طبیعی خود داشته باشید، و در عین حال نمی خواهید آنقدر بزرگ شوند که توانایی تمرین و عملکرد شما را مختل کند بهترین گزینه برای شما پروتز سینه است.

انتخاب پروتزهای سایز بزرگ، نه تنها ورزش بعد از پروتز سینه را برای شما سخت می‌کند، بلکه در بسیاری از فعالیت‌ها نیز به مشکل برمی‌خورید. با توجه به روحیه ورزشکاری ورزشکاران، پیشنهاد می‌کنیم محافظه‌کارانه‌تر و دقیق‌تر سایز پروتز سینه خود را انتخاب کنید. باید به بهترین فوق تخصص جراحی سینه مراجعه کنید، چرا که سایز پروتز بستگی به تشخیص جراح و شرایط ورزشکار دارد. سایز مناسب نسبت به سایز قفسه سینه (نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک) انتخاب می‌شود که پس از جراحی، ورزشکار بتواند فعالیت ورزشی خود را ادامه دهد.

اگر بسکتبال، والیبال، ورزش‌های رزمی MMA انجام میدهید و یا اگر یک کوهنورد هستید، در صورتی که اندازه پروتز سینه توسط جراح سینه به درستی انتخاب شود نمی‌تواند مانعی برای انجام ورزش ایجاد کند. صرف نظر از ورزش کاشت پروتز سینه کوچکتر دو مزیت مهم دارد:

  • نتایج حاصل از جراحی با کاشت‌های کوچکتر سینه طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.
  • پروتز سینه کوچکتر تأثیر کمتری در تحرک و عملکرد ورزشی یک ورزشکار خواهد داشت.

انواع پروتز سینه از نظر ماده تشکیل دهنده(جنس پروتز)

همانطور که می‌دانید، جنس غشای بیرونی تمامی پروتزهای سینه از جنس سیلیکون می‌باشد. ترکیبات به کار رفته در این پروتزها به طور طبیعی در بدن انسان یافت می‌شود. از این رو هیچ گونه ضرری به بدن نمی‌رساند. مواد پرکننده پروتزها با یکدیگر متفاوت است که بر این اساس، پروتزهای سینه به دو گروه پروتز سینه سالینی و پروتز سینه سیلیکونی دسته بندی می‌شوند.

در جراحی پروتز سینه، فوق تخصص جراحی زیبایی، پروتزی را که پیش از جراحی به تایید زیباجو رسیده است را طی فرآیند جراحی در سینه زیباجو کار می‌گذارد. معمولا پروتزهایی که استفاده می‌شوند از جنس سیلیکون هستند. بیمار سریعا پس از جراحی متوجه تغییر سایز سینه‌‌های خود و تغییرات فرم و شکل سینه‌ها می‌شود.

داشتن درک صحیح از نحوه این جراحی و نتایج جراحی پروتز، به شما کمک می‌کند تا نتیجه بهتری را از جراحی پروتز سینه خود به دست بیاورید. فوق تخصص جراحی زیبایی ممکن است سایز خاصی از پروتز را برای شما منع کند یا در انتخاب بهترین سایز پروتز سینه پیشنهاداتی را ارائه دهد. این به علت آسیبی است که پروتزهای بزرگ به بافت سینه وارد می‌کنند. همچنین، اگر پوست زیباجو کشش خوبی نداشته باشد، پزشک استفاده از پروتزهای بزرگ را توصیه نمی‌کند.

به طور کل، در جراحی پروتز سینه بهتر است واقع‌بین باشید؛ چرا که با افزایش سن، مدل‌های عروسکی یا فانتزی دیگر چندان مورد پسندتان نخواهد بود. بهتر است با مشورت فوق تخصص جراحی زیبایی، پروتز سایز مناسب خود را انتخاب کنید.

جاگذاری پروتزها

کاشت پروتز در ناحیه پستان، روش‌های مختلفی دارد که براساس شرایط و فرم بدنی فرد، توسط فوق تخصص جراحی زیبایی مشخص می‌شود. یکی از نکات مهم که درباره فعالیت‌های مرتبط با ورزش بعد از عمل سینه باید بدانید، محل قرارگیری پروتزهاست؛ چرا که دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند در صورت انجام فعالیت مرتبط با ورزش بعد از عمل سینه، بدانید چه حرکت‌هایی را باید با احتیاط بیشتری انجام دهید تا آسیبی به بافت پروتز کار گذاشته شده در سینه وارد نشود.

پروتز سینه

عوامل متعددی باعث می‌شود که فوق تخصص جراح زیبایی برای محل قرارگیری پروتز سینه تصمیم بگیرد. معمولا جراحان، پروتز را روی عضله و یا زیر عضله سینه قرار می‌دهند. سن بیمارانی که برای این جراحی اقدام کرده‌اند، وضعیت پوست بیمار از لحاظ میزان کشسان بودن، تصمیم به باردار شدن در آینده و عوامل دیگری که در جلسه مشاوره ابتدایی با پزشکتان مطرح می‌شود، همگی بر محل قرارگیری پروتز تاثیر دارند.

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که محل قرار گرفتن پروتز (زیر عضله و یا روی عضله) موضوعی کاملا تخصصی است که توسط جراح براساس معاینات انجام شده، انتخاب می‌شود. برای نمونه، بانوانی که لاغر هستند، گزینه مناسبی برای این‌که پروتز روی عضله قرار بگیرد، نیستند. چرا که این قرارگیری پروتز در زیر عضله در این دسته از بانوان، می‌تواند فرم نهایی بهتری را به ارمغان بیاورد.

۱- پروتز سینه روی عضله

اگر ورزشکار به مقدار کافی بافت سینه و چربی داشته باشد، با معاینه‌ی جراح و مشورت با زیباجو پروتز روی عضله قرار می‌گیرد. در این روش، در صورت حرکت بازوها، پروتز در ناحیه سینه جا‌به‌جا نمی‌شود.

۲- پروتز سینه زیر عضله

اگر زیباجو بافت سینه و چربی کافی جهت پوشش و کاور پروتز را نداشته باشد، ناچار به استفاده از پروتز زیر عضله هستیم. در این روش، با جا‌به‌جایی بازوها، امکان حرکت پروتز سینه وجود دارد. در تعبیه‌ پروتز زیر عضله، مقداری از قسمت داخلی عضله بریده می‌شود که باعث ضعیف شدن عضلات سینه می‌گردد تا محل مناسب برای تعبیه پروتز ایجاد شود.

مقدار تضعیف عضله

مقدار برش و ضعیف شدن عضله سینه چالشی برای جراح است. زیرا نباید به مقدار زیاد بریده شود که ورزشکار پس از جراحی نتواند فعالیت ورزشی خود را ادامه دهد. همچنین این عضله باید به مقداری بریده و ضعیف شود که بعد از جراحی پروتز سینه حرکت و جابجا نشود.

چون عضله سینه ورزشکاران قوی‌تر از افراد عادی است، اگر تضعیف این عضله به مقدار کافی نباشد، ریسک جابجایی پروتز وجود دارد. با این حال، هنگام انجام این جراحی، توجه به اندازه، نوع کاشت و محل برش بسیار مهم است. اگر می‌خواهید در مورد تقویت سینه بیشتر بدانید یک زمان مشاوره با بهترین جراح پروتز سینه تعیین کنید.

مهمترین بایدها و نبایدهای ورزشی بعد از جراحی‌های سینه

داشتن تحرک کافی روزانه، به گردش منظم خون می‌انجامد. این کار از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند و در نهایت به سلامتی شما و بهبود هرچه سریع‌تر، کمک خواهد کرد. پس از بازگشت به خانه و گذراندن دوره ریکاوری در بیمارستان و یا کلینیک تخصصی زیبایی، ممکن است به شما پیشنهاد شود که چند روز در خانه قدم بزنید. با انجام این کار می‌توانید میزان گردش خون در رگ‌ها را بهبود بخشید و همچنین از لخته شدن خون جلوگیری کنید.

پس از بهبودی، پزشک ممکن است انجام برخی فعالیت‌های بدنی ملایم مانند پیاده‌روی و تمرینات هوازی را برای شما پیشنهاد کند این ورزش‌های تقویتی در واقع به قدرت تحلیل رفته عضلات قفسه سینه کمک می‌کنند و روحیه شما را پس از جراحی بالا خواهند برد.

پیاده‌روی موجب حفظ تناسب اندام شما شده و از جمع‌شدگی مایع زیر پوست و سفت شدن زیر بغل و سینه جلوگیری کند. پیاده روی کمترین و ساده‌ترین نوع ورزشی است که می‌توانید انجام دهید و تقریبا هیچ آسیبی به قفسه سینه یا سینه‌های شما وارد نمی‌کند. همان طور که اشاره شد، پیاده روی در جریان خون شما اثر مثبت می‌گذارد و آن را بهبود می بخشد. این کار به بهبود بافت‌ها و ماهیچه‌های بدن شما کمک می‌کند. آرام آرام زمان پیاده روی و سرعت پیاده روی را افزایش دهید به این ترتیب می‌توانید بدن خود را برای انجام کارهای سنگین‌تر آماده کنید.

دویدن ممنوع

اگر قبل از کوچک کردن سینه خود دونده بودید، باید بدانید که برای مدت زمان طولانی، باید ورزش مورد علاقه خود را کنار بگذارید. بازگشت شما به مرحله دویدن، بر اساس چند عامل متفاوت مشخص می‌شود. اول از همه شما بر اساس سرعت بهبودی خود، مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت. انتظار نداشته باشید زودتر از سه تا چهار هفته بعد از عمل و یا حتی خیلی زودتر، به دویدن بپردازید.دویدن نه تنها فشار زیادی به قفسه سینه و سینه‌های عمل شده وارد می‌کند؛ بلکه می‌تواند عوارضی را در فرایند بهبودی شما ایجاد کند.

تمرینات قدرتی

اگر ورزش‌های سنگین انجام می‌دهید، لازم است پس از عمل برجسته‌گی سینه تا زمان بهبودی از وارد کردن فشار به قفسه سینه خود خودداری کنید. حتما در مورد زمان شروع مجدد این تمرینات ورزشی با فوق تخصص جراحی زیبایی خود مشورت کنید. اگر احساس خستگی و درد می‌کنید و یا پس از ورزش احساس خوبی ندارید، این یعنی باید سرعت خود را در ورزش کردن کم کنید تا مجددا بدنتان به حالت نرمال خود بازگردد.

در مورد ورزش‌هایی که نیاز به بالا تنه قوی دارند مانند یوگا، پیلاتس و…. باید از فوق تخصص جراحی زیبایی مشاوره بگیرید. اگرچه این ورزش‌ها به ظاهر ملایم به نظر می‌آیند اما در واقع نیاز به قدرت بدنی بالایی دارند. بنابراین قبل از انجام این ورزش‌ها لازم است تمرینات تقویتی که توسط فوق تخصص جراحی زیبایی پیشنهاد شده است انجام دهید تا بدنتان آمادگی لازم را کسب کند.

شنا کردن پس از پروتز سینه

برای اینکه بتوانید وارد استخر بشوید و در آب غوطه‌ور شوید باید حداقل یک ماه صبر کنید. زیرا در شنا بالاتنه زیباجو کاملا درگیر شده و نیازمند قدرت و وارد کردن فشار به قفسه سینه خواهد بود.

پوشیدن لباس، عامل دیگری است که باید شنا کردن را به تعویق بی‌اندازید. زیباجویانی که جراحی پروتز سینه انجام داده‌اند باید از سوتین‌های نرم و مخصوص ریکاوری مانند سوتین ورزشی به مدت ۶ تا ۸ هفته پس از پروتز سینه استفاده کنند. پوشیدن مایو‌های تنگ و جذب بدن خیلی زود بعد از پروتز سینه می‌تواند برش‌های جراحی پروتز سینه را تحریک کرده و به آن فشار وارد کند که احتمال تغییر فرم سینه و خارج شدن از حالت نرمال را افزایش میدهد.