دکتر امیر دریانی

تزریق چربی باسن، چگونگی و شرایط انجام عمل

تزریق چربی باسن

آنچه در این مقاله میخوانید:

امروزه جراحی‌های زیبایی اندام در بین مردم پرطرفدار است؛ جراحی زیبایی کمک می‌کند تا اعتماد به نفس افراد بیشتر شود. فرم دهی با تزریق چربی باسن از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی به حساب می‌آید. تزریق چربی باسن یکی از جراحی‌های زیبایی است که برای حجم دادن بیشتر باسن و فرم دادن باسن استفاده می‌شود. تزریق چربی باسن باعث لیفت باسن و رفع افتادگی آن نیز می‌شود.

برای تزریق چربی باسن از چربی‌های بدن خود زیباجو جهت گرد کردن و فرم ‌دهی باسن استفاده می‌شود. با توجه به این که این جراحی نسبت به دیگر جراحی‌ها به مقدار چربی بیشتری نیاز دارد، بنابراین باید از ناحیه ای که توده چربی بالایی دارد برای تخلیه چربی استفاده کرد.

فوق تخصص جراح زیبایی، 30 درصد بیش از حد نیاز چربی به باسن را با هدف جبران چربی هایی که ممکن است توسط بدن جذب شود تزریق می‌کنند. فرم دهی باسن به روش تزریق چربی، عموما در ۳ مرحله اجرا می شود:

  1. برداشت چربی از قسمت‌هایی که توده چربی دارند مثل شکم، پهلوها و ران به کمک لیپوساکشن
  2. یکدست و خالص نمودن این چربی و آماده سازی آن برای تزریق و انتقال چربی باسن
  3. این چربی خود بدن شما می باشد توسط بدن شما پذیرفته می شود و خطر پس زدن وجود ندارد.
  4. شروع عملیات جراحی و انتقال چربی به برخی از قسمت های مشخص باسن. گفتنی است که برای انتقال چربی 3 یا 4 بریدگی کوچک بر روی باسن ایجاد می‌شود که پس از جراحی قابل رویت نیستند.

تزریق چربی باسن

با افزایش سن، باسن‌ می‌ تواند شل و آویزان شود و بافت مستحکم خود را از دست بدهد به طوری که حتی تمرینات و ورزش‌های سنگین نیز نمی توانند باسن را در حد مورد نیاز بالاتر ببرند. انتقال چربی به باسن که به عنوان لیفت باسن برزیلی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند راه‌ حلی عالی برای کمک به بالاتر بردن و برجسته‌کردن باسن باشد.

در طول درمان، چربی اضافی از قسمت دیگری از بدن با استفاده از روش لیپوساکشن برداشته می شود. اغلب زیباجویان انتخاب می کنند که چربی از شکم یا ران گرفته شود. سپس دوباره به ناحیه مورد نیاز تزریق می شود و به بهبود شکل و ظاهر باسن کمک می کند. این محلول چربی می تواند جایگزین مناسب تری برای سایر درمان های لیفت ناقص مانند پروتز باشد. روش انتقال چربی به باسن دوره نقاهت کوتاهی پس از درمان دارد.

این یکی از راه­ های افزایش حجم و اصلاح فرم باسن می باشد. روش اصلی برای افزایش سایز باسن استفاده از پروتز باسن می باشد، ولی علاوه بر پروتز، می توان از تزریق چربی یا انتقال چربی بدن افراد برای فرم دهی (BBL) و افزایش سایز باسن استفاده کرد.

BBL یا Butt Lift Brazilian (لیفت باسن برزیلی) یکی از اعمالی است که امروزه در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد. اینکار با استفاده از تزریق چربی به باسن یا پروتز باسن انجام می شود.

بزرگ کردن باسن با تزریق چربی باسن

همان طور که می دانید از تزریق چربی می توان در اندام های مختلف بدن استفاده کرد. برای مثال چربی را می توان به باسن، ران ها، سینه و صورت تزریق کرد و زیبایی را به این اندام ها بازگرداند. لیفت باسن برزیلی می تواند علاوه بر حجیم سازی باسن موجب لیفت آن نیز شود.در این روش از طریق لیپوساکشن چربی نواحی اضافه( شکم و پهلو ) را برداشته و پس از تصفیه و انتقال به نواحی مورد نیاز، استفاده می کنند.

تزریق چربی به باسن به دلیل اینکه از بدن خود فرد می باشد به میزان بالایی از بروز عوارض احتمالی مثل عفونت و حساسیت جلوگیری خواهد کرد. ضمن اینکه نتیجه جراحی نیز بسیار به حالت طبیعی نزدیک خواهد بود.

کاندیدای مناسب تزریق چربی باسن

  • افرادی که اضافه وزن و تجمع چربی در نواحی ران ها و یا شکم و پهلوها دارند. این روش در افراد لاغر نتایج خوبی به همراه ندارد.
  • افرادی که باسن کوچکی دارند.
  • افرادی که باسن شان افتادگی زیادی دارد.
  • افرادی که از ظاهر اندام خود راضی نیستند و اعتماد به نفس خود را از دست داده اند.
  • افرادی که خط انحنای پایین باسن شان چندان مشخص نیست و کوچکی باسن باعث آزردگی آن ها شده است.

تزریق چربی باسن چگونه انجام می شود ؟

برای انجام این روش نواحی اطراف باسن ابتدا با لیپوماتیک کانتور شده و اين خود سبب می شود تا باسن برجسته تر جلو كند. در این روش بافت چربی باید به گونه ای ظريف جمع آوری شود که انسجام سلول های چربی حفظ شود و كمترين آسيب به سلول هاى چربى وارد شود. نواحی لیپوماتیک شده شامل قسمت پایین کمر وبالای باسن، شكم، پهلو و ران است و برای اینکه چرب با کیفیت تری بیشتری داشته باشیم حداقل از دو قسمت بدن برداشته می شود.

چربی های برداشته شده از این نواحی با دقت فرآوری و تصفیه می شوند تا دوباره به باسن تزریق شود. همچنين، برای یکنواخت کردن، یکدست کردن و طبیعی جلوه دادن شکل باسن، و بهبود قبول پیوند چربى، چربی خالص را به نواحی و در لایه های مختلف باسن تزریق می کنند.

چرا تزریق چربی باسن انجام می شود؟

انتقال چربی به باسن به منظور اصلاح مشکلاتی مانند موارد زیر می باشد:

  • رفع افتادگی باسن
  • فرم دهی به باسن های صاف
  • اصلاح باسن نامتقارن
  • اصلاح شکل باسن با فرم نامتناسب و کوچک
  • باز گرداندن حس اعتماد به نفس در افرادی که اعتماد به نفس آنها به دلیل شکل و اندازه باسن پایین آماده است

روش انجام جراحی تزریق چربی باسن

تحت بی حسی موضعی و یا بی هوشی عمومی چربی های اضافه در ناحیه شکم، پهلو، پشت و یا ران ها با یک روش لیپوساکشن برداشته شده و بعد از تصفیه و شسته شدن چربی ها توسط سرنگ های مخصوص به ناحیه مورد نظر از تزریق چربی باسن انجام می‌شود.

انتقال چربی  باسن

از آنجاییکه تزریق چربی در واقع انتقال چربی و یا پیوند چربی از یک قسمت بدن به قسمت دیگر بدن می باشد، پس معمولاً درصد زیادی از سلولها پیوند موفقیت آمیزی ندارند و فقط درصد کمی از چربی ها به منطقه مثل باسن پیوند می شوند و باعث افزایش سایز می شوند.

بدین ترتیب بلافاصله بعد از عمل که حجم زیادی چربی مثلاً 500 تا 1000 سی سی به هرطرف باسن تزریق شده است، باسن بسیار بزرگ و برجسته دیده می شود و پزشکان و حتی افراد غیرپزشک از صحنه بلافاصله بعد عمل عکاسی کرده و برای تبلیغات بهره برداری می کنند، در حالیکه نتیجه واقعی حدود 3 ماه بعد عمل حاصل می شود.

یعنی 3 ماه طول می کشد تا ورم برطرف شده و چربی های پیوند شده از زیرپوست جذب بدن شوند و باقیمانده فقط درصد کمی از چربی تزریق شده می باشد که توانسته است به بافتهای باسن پیوند شود مثلاً از 500 تا 1000 سی سی تزریق شده فقط 150 تا 300 سی سی به بافت باسن پیوند موفق پیدا می کند.

مقدار حدوداً 200 سی سی افزایش سایز در ناحیه باسن بسیار ارزشمند است ولی به هیچ وجه آن نیست که بلافاصله بعد از عمل وجود دارد و در تصاویر بلافاصله بعد از عمل می بینید!

بیماران یا متقاضیان تزریق یا انتقال چربی به باسن باید بدانند که نتیجه ای که از تزریق چربی بدست می آورند سه ماه بعد از عمل خودش را نشان می دهد و به هیچ وجه افزایش سایز آنقدر که در عکس ها دیده می شود اتفاق نمیافتد در واقع عکس هایی که اینستاگرام از باسن ها تزریق چربی شده می­بینند تماماً ورم و یا مایع اضافی است که در زمان عمل به ناحیه باسن تزریق می شود و طی مدت کوتاهی مقدار بسیار زیادی از بزرگی از بین می رود.

مزایای تزریق چربی باسن

مهم ترین مزایایی که لیفت باسن برزیلی دارد شامل موارد زیر می باشند:

  • احتمال واکنش بدن نسبت به چربی تزریق شده بسیار کم است. زیرا که چربی از بدن خود فرد برداشت شده و سازگاری زیادی با بدن او دارد.
  • نتیجه فرم دهی و لیفت باسن به شکل برزیلی با تزریق چربی بسیار طبیعی تر از زمانی است که پروتزهای مصنوعی استفاده شوند.
  • بالا کشیدن یا لیفت باسن به شکل برزیلی می تواند ظاهر اندام فرد را بهبود بخشد.
  • رفع افتادگی های بخش های مختلف باسن
  • حجم دهی به باسن که بعد از جراحی باسن بزرگ تر و حجیم تر می شود
  • سفت شدن باسن
  • بعد از مدتی چربی تزریق شده با بافت باسن جوش می خورد و امکان جابجایی در آن وجود ندارد. در حالی که در پروتزها امکان جا به جایی وجود دارد.
  • دوره نقاهت بعد از تزریق چربی بسیار کمتر از زمانی است که افراد پروتز زیر بافت باسن جایگذاری می کنند.
  • سایر بخش هایی از بدن که چربی از آن ها برداشته شده است نیز متناسب تر می شوند. برای مثال اگر شکم بزرگ باشد، تخلیه چربی برای تزریق به باسن باعث کاهش سایز آن خواهد شد.
  • افزایش اعتماد به نفس افراد به دلیل رفع بد فرمی ها

ماندگاری تزریق چربی باسن

با اینکه بزرگ کردن باسن با تزریق چربی نسبت به پروتز باسن طبیعی ترمی باشد اما ممکن است مقداری چربی پس از عمل جذب شده و از برجستگی باسن به مرور کاسته شود البته باید گفت که به طور متوسط ۶۰ تا ۸۰ درصد چربی حفظ می شود. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که چربی های منتقل شده با افزایش یا کاهش وزن، ممکن است کمتر یا بیشتر می شود.

مراقبت های بعد از تزریق چربی باسن

  • توصیه می‌کنیم یک هفته تا ۱۰ روز بعد از تزریق چربی به استراحت خود ادامه دهید. و پس از آن فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید.
  • به طور متوسط تا دو هفته بعد از تزریق، بر روی باسن خود ننشینید. اگر چه ممکن است جراح شما توصیه کند این مدت را طولانی تر کنید تا چربی‌های تزریق شده دچار تغییر نشوند.
  • مسکن ها و آنتی بیوتیک هایی که پزشک به شما تجویز می کنند را به طور مرتب مصرف کنید.
  • فعالیت های ورزشی را باید تا ۸ هفته متوقف کنید.
  • ممکن است برای تخلیه مایعات اضافی لوله ای به صورت موقت در ناحیه تزریق شده تعبیه شود.
  • بسته به شرایط بیمار استفاده از گن را هم تا مدتی توصیه می کنیم.
دکتر امیر دریانی

اهمیت انتخاب بهترین جراح تزریق چربی باسن

مهم ترین ویژگی هایی که بهترین جراح تزریق چربی به باسن باید داشته باشد، شامل موارد زیر است.

  • پزشک باید دارای گواهی نامه و تخصص لازم در این زمینه باشد در واقع پزشک یعنی دارای بورد تخصصی و فوق تخصصی زیبایی باشد.
  • تجربه کاری و سوابق درمانی از مهم ترین معیارهایی هستند که می توانید با توجه به آن ها در هنگام انتخاب پزشک هوشمندانه و دقیق عمل کنید.
  • آشنایی با مدرن ترین روش ها و تکنیک های درمانی که با توجه به آن ها می تواند بهترین و به روزترین روش ها را بر روی شما پیاده سازی کند.
  • استفاده از انواع تجهیزات و دستگاه های درمانی نوین و پیشرفته نیز از دیگر معیارهایی است که باید به آن توجه کنید.
  • رضاینت بالای بیماران و داشتن نمونه کارهای فراوان از دیگر ویژگی هایبهترین جراح تزریق چربی به باسن می باشد بنابراین بهتر است که به مطب پزشک مراجعه کرده و از نزدیک نمونه جراحی های پزشک را ببینید.

مزایای انتقال چربی به باسن چیست؟

انتقال چربی به باسن یک روش جراحی یک روزه است که حداقل زمان بهبودی را دارد. درمان نیازی به بیهوشی عمومی ندارد و معمولا از آرام بخشی استفاده می شود. نیازی به بستری در بیمارستان نیست، اما از فرد خواسته می‌ شود که برای بررسی و پیگیری های مداوم طبق زمان بندی که پزشک جهت مراجعه تعیین نموده مراجعه کند.

  • ایجاد تعادل در شکل ظاهری باسن
  • باسنی گردتر
  • بهبود تقارن در باسن
  • نتایج طولانی تر از برخی تکنیک های لیفت باسن

انجام عمل انتقال چربی به باسن شامل چه مواردی می شود؟

به منظور انجام روش تزریق چربی به باسن از جدیدترین تکنیک ها استفاده می شود تا بهترین و ماندگارترین نتایج را پس از عمل به شما ارائه شود. این روش از استخراج چربی، با استفاده از لیپوساکشن، به دنبال پردازش چربی و تزریق چربی به باسن استفاده می کند.

اگر از اندازه یا شکل باسن خود ناراضی هستید، می توانید با دکتر افسانه ثنایی مشورت کنید زیرا ایشان طیف گسترده ای از جدیدترین درمان های جوانسازی و زیبایی را ارائه می دهند.

چگونه نتیجه خوب از تزریق چربی به باسن می توان گرفت؟

برای کسب نتیجه خوب از تزریق چربی موارد زیر حتماً باید رعایت شوند:

  1. انتخاب بیمار مناسب
  2. توضیح کامل درباره نتیجه و ارائه واقعیت به بیمار
  3. برداشته شدن همزمان چربی های اضافه پهلو، کمر، پشت و خارج ران ها
  4. تکنیک صحیح انتقال چربی (چربی ها باید با ملایمت خارج شوند درغیر اینصورت سلول های چربی آسیب می بینند و بعد از وارد شدن به باسن خود به خود و سریع از بین می روند)

هزینه تزریق چربی باسن

هزینه ای که برای این جراحی از سوی پزشک دریافت می شود به عوامل مختلفی بستگی دارد و بسته به کیفیت تجهیزاتی که در روند جراحی استفاده می کنند، هزینه بیهوشی، لیپوماتیک بخش های مختلف و … محاسبه می شود.بنابراین به طور کلی نمی توان تعرفه ثابتی برای این جراحی زیبایی تعیین کرد. به علاوه این که این جراحی از جمله جراحی های زیبایی می باشد بیمه هزینه های آن را متقبل نمی کند.

مدت زمان بهبودی پس از تزریق چربی باسن

انتقال چربی به باسن نسبت به برخی روش‌ های جایگزین لیفت باسن زمان بهبودی کوتاه ‌تری دارد. پس از درمان مقداری کبودی و تورم را تجربه خواهید کرد، اما معمولاً در عرض 3 تا 14 روز این کبودی و تورم از بین می ‌رود. پس از جراحی انتقال چربی باید بتوانید در عرض 4 تا 7 روز به محل کار خود بازگردید و بسته به نوع سبک زندگی خود، باید بتوانید در عرض 2 هفته به فعالیت های عادی خود بازگردید.