دکتر امیر دریانی

تفاوت مینی ابدومینوپلاستی و ابدومینوپلاستی

مینی ابدومینوپلاستی

آنچه در این مقاله میخوانید:

راه‌های مختلفی برای داشتن شکمی صاف و تخت وجود دارد از ورزش‌های سخت و طاقت فرسا تا جراحی‌های زیبایی مانند ابدومینوپلاستی، مینی ابدومینوپلاستی، پیکر تراشی، لیپوساکشن و …

ابدومینوپلاستی یکی از روش های لاغری شکم، جراحی شکم است، ابدومینوپلاستی یا جراحی شکم روش های مختلفی با توجه به حجم چربی های شکم دارد و مینی ابدومینوپلاستی یکی از روش های جراحی شکم است. مینی ابدومینوپلاستی یکی از انواع ابدومینوپلاستی است که با پیکر تراشی  تناسب اندام را در فردی که چربی و پوست اضافه فقط زیر شکم است، را ایجاد خواهد نمود.

مینی ابدومینوپلاستی

مینی ابدومینوپلاستی یک جراحی پلاستیک برای برداشتن پوست اضافی، ترک‌های پوستی، رسوبات جزئی چربی، عمدتاً در قسمت تحتانی شکم است. در مینی تامی تاک، تنها قسمت کوچکی از بافت پوست در ناحیه فوقانی شرمگاه برداشته می شود. همچنین اجازه می دهد تا شلی عضلات نیمه تحتانی شکم را اصلاح کند. مینی ابدومینوپلاستی محل ناف را تغییر نمی دهد. این روش کمتر آسیب زا است و تحمل آن راحت تر از شکم کلاسیک است.

مینی ابدومینوپلاستی زمانی برای یک فرد مفید واقع می شود که چربی در زیر شکم انباشته شده باشد و پوست شکم شل و آویزان باشد. البته ممکن است چربی در ناحیه پهلوها نیز باشد که با این روش می توان آنها را تخلیه کرد ، مینی تامی تاک چروک پوست شکم را رفع کرده و شکمی سفت با پوستی صاف می سازد.

مزایای مینی ابدومینوپلاستی چیست؟

مینی ابدومینوپلاستی یک عمل جراحی زیبایی است که دارای ویژگی هایی است. این روش مزایا و معایب خاص خود را دارد. در اینجا مزایای مینی ابدومینوپلاستی را به صورت کامل برای شما شرح می دهیم.

در این روش جراحی میزان خونریزی کم می باشد.

چون در این روش از لیپوساکشن در حین مینی ابدومینوپلاستی استفاده می شود نمای شکم از نیمرخ طبیعی تر و ظاهر آن بهتر می باشد. بعد از جراحی ابدومینوپلاستی خطوط اسکار و استریا بر روی پوست باقی نمی ماند. در این روش بعد از تخلیه چربی از شکم، پوست اضافی کشیده می شود. عوارض ابدومینوپلاستی محدود و موقتی می باشد، مانند کبودی و تورم بعد از عمل که با گذشت چند روز برطرف می شود. در ابدومینوپلاستی آسیبی به عصب های لنفاتیک و دیواره شکم وارد نمی شود. دوره نقاهت بعد از مینی ابدومینوپلاستی کوتاه می باشد.

مینی ابدومینوپلاستی چگونه انجام می شود؟

مینی ابدو، پایین شکم را صاف می‌کند و می‌تواند به از بین بردن چربی که اغلب در قسمت پایین شکم ایجاد می‌شود کمک کند. در طول این عمل، ماهیچه‌های زیر شکم شما ممکن است به هم بخیه شوند، اما این از بیرون قابل‌مشاهده نیست. پوست اضافی کوتاه می‌شود و صاف می‌شود. در برخی موارد، عمل لیپوست برای از بین بردن چربی اضافی نیز انجام می‌شود. یک مینی تاک شکم شما را از شر علائم کشش پوستی نیز خلاص می‌کند. این که آیا ترک‌های پوستی شما برداشته می‌شوند یا نه واقعاً به محل قرارگیری آن‌ها روی بدن و میزان پوست اضافی شما بستگی دارد.

توجه:

Diastasis recti (جدا شدن عضلات شکم) که اغلب در دوران بارداری رخ می‌دهد ناحیه زیر ناف شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد (به ماهیچه‌های شش تکه فکر کنید)، بنابراین برای اصلاح این مشکل، یک ابدومینوپلاستی کامل شکم روش بهتری است.

مراحل انجام مینی ابدومینوپلاستی

  • مرحله ۱

بیضی آبی نشان‌دهنده مقدار پیشنهادی پوست برای برداشتن است. خط آبی پایین جایی است که برش اولیه ایجاد می‌شود. خط آبی نقطه‌دار قسمت بالایی، منطقه پیشنهادی برای برداشتن پوست است. بسته به مقدار پوست اضافی، این خط می‌تواند به سمت بالا یا پایین جابجا شده و متفاوت باشد. در این روش هیچ برشی در اطراف ناف ایجاد نمی‌شود. ناف به ماهیچه‌های زیرین شکم و همچنین به پوست باقیمانده شکم متصل می‌ماند. سوراخ دایره‌ای در فلپ پوست وجود نخواهد داشت. ناحیه زرد نشان می‌دهد که تا چه حد پوست شکم از دیواره شکم بلند می‌شود.

  • مرحله ۲

پوست شکم از دیواره شکم بلند می‌شود، ماهیچه‌های شکمی آشکار می‌شود. پوست تا زیر ناف در خط وسط، کمی بالاتر از دو طرف ناف بالا می‌رود تا چسبندگی ناف به دیواره شکم حفظ شود.

  • مرحله ۳

ماهیچه‌های دیواره شکم با استفاده از بخیه مخصوص سفت می‌شوند. یعنی ماهیچه‌ها در خط وسط به هم نزدیک‌تر می‌شوند.

  • مرحله ۴

ترمیم کامل عضلات شکم نشان داده شده است.

  • مرحله ۵

پوست اضافی بالای دیواره شکم بالا رفته و به سمت پایین کشیده می‌شود و بخیه می‌شود. همان‌طور که در شکل می‌بینید هیچ سوراخی در فلپ پوستی شکم وجود ندارد زیرا هیچ برشی در اطراف ناف ایجاد نشده است.

مینی ابدومینوپلاستی در چه مواردی پیشنهاد می‌شود؟

  • پوست بیش از حد شل و افتاده روی شکم به دنبال رژیم لاغری که در زیر خط ناف متمرکز شده باشد.
  • وقتی پایین شکم بیرون زده و نسبت به بقیه بدن بسیار نامتناسب باشد.
  • در مواردی که چربی اضافی در زیر پوست شکم در پایین شکم متمرکز شده باشد.
جراحی مینوابدومینوپلاستی

مدت زمان عمل مینی ابدومینوپلاستی

بسته به پیچیدگی کیس، عمل تحت بیهوشی عمومی ممکن است بین ۲ تا ۴ ساعت طول بکشد. مینی ابدومینوپلاستی شامل کمی هم لیپوساکشن شکم است. این نوع جراحی یک اسکار کوچک قابل‌مشاهده به شکل یک خط پیوسته بر جای می‌گذارد. جای زخم در پایین ناحیه شرمگاهی قرار دارد و به‌راحتی با لباس زیر پوشانده می‌شود.

ریکاوری پس از جراحی ابدومینوپلاستی

پس از جراحی، در بخش جراحی بیمارستان بهبود می‌یابید، در شرایط خاص ممکن است نیاز باشد یک شب برای مراقبت در بیمارستان بمانید‌ و می‌توانید روز بعد به خانه بروید.

شما ملزم به پوشیدن گن فشاری شکم به مدت ۴ هفته و جوراب‌های ضد ترومبوز خواهید بود. بعداً، پس از تقریباً یک سال، آن‌ها کمرنگ می‌شوند و به‌راحتی زیر خط لباس زیر پنهان می‌شوند. شما می‌توانید فعالیت‌های روزانه را با رعایت برخی مراقبت ها که پزشک توصیه میکند پس از ۱ هفته و به‌طور کامل پس از ۶ هفته از سر بگیرید.

تفاوت عمل مینی ابدومینوپلاستی با ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی یک روش جراحی زیبایی شکم می باشد که به سه روش جراحی ابدومینوپلاستی کامل، ابدومینوپلاستی گرداگرد و مینی ابدومینوپلاستی انجام می گیرد. مینی ابدومینوپلاستی جراحی می باشد که سبب از بین بردن چربی های اضافی بدن و کشیدن و صاف کردن شکم می شود. مینی ابدومینوپلاستی فقط در نحوه برش با سایر روش های ابدومینوپلاستی تفاوت دارد. همچنین تفاوت مینی ابدومینوپلاستی با ابدومینوپلاستی این است که در مورد اول، قسمت زیادی از پوست و چربی را مانند مورد دوم حذف نمی کنیم.

اصلی ترین تفاوت در انواع ابدومینوپلاستی میزان برشی است که برای اعمال تغییرات ایجاد خواهد شد، در مینی ابدومینوپلاستي برش کوچکی در ناحیه تحتانی و زیرین شکم ایجاد خواهد شد اما در روش های دیگر برش وسیع تر خواهد بود. 

برشی که در عمل مینی ابدومینوپلاستی یا مینی تامی تاک ایجاد می شود در قسمت تحتانی زیر شکم یا زیر ناف خواهد بود، سپس بافت چربی و پوست اضافه آن قسمت برداشته می شود و عضلات شکم ترمیم و سفت خواهد شد. در عمل مینی ابدومینوپلاستی نیازی نیست که ناف برش بخورد و جابه جا شود.

طول مدت عمل در مورد تامی تاک (ابدومینوپلاستی) ۳ الی ۴ ساعت است ولی در مورد مینی تامی تاک این زمان کمتر است و در حدود ۱ الی ۲/۵ ساعت خواهد بود . دوره نقاهت بعد از مینی ابدومینوپلاستی کوتاهتر می باشد.

تفاوت آبدومینوپلاستی و مینی آبدومینوپلاستی در دوره توانبخشی

همانطور که قبلا ذکر شد، به دلیل درجه کمتر مداخله، توانبخشی با مینی آبدومینوپلاستی سریعتر از جراحی کلاسیک است. طول کوتاه‌تر برش‌ها به بهبود سریع‌تر بخیه‌ها کمک می‌کند، و همچنین این واقعیت که بعد از چند ماه جای زخم‌ها تقریباً نامرئی می‌شوند.

هدف توانبخشی در مینی ابدومینوپلاستی، مانند عمل کلاسیک، این است که بخیه ها از هم جدا نشوند و چروک نشوند. برای این کار از مجموعه اقدامات معمول استفاده می شود: پانسمان منظم با داروهای ضد عفونی کننده با درمان بخیه ها در نواحی مجاور آنها، یک دوره آنتی بیوتیک و پوشیدن لباس زیر حمایتی خاص.

کاندیدای مناسب عمل ابدومینوپلاستی

 افراد زیادی هستند که از چاقی شکم خود عذاب می کشند. در بین این افراد تعدادی، به عمل های زیبایی مانند عمل آبدومینوپلاستی روی می آورند. عمل ابدومینوپلاستی بیشتر برای افرادی مناسب است که دارای شرایط زیر باشند.

  • به کمک ورزش و رژیم لاغری توانسته اید وزن کم کنید اما چربی های شکمتان هنوز آب نشده و نافرم هستند.
  • پس از بارداری، پوست و عضلات شکمتان کشیده و شل شده است.
  • پس از کاهش وزن بسیار، دور شکمتان پوست های اضافه آویزان شده است.
  • با اینکه خوش هیکل هستید اما همیشه شکم دارید

کاندیدای مناسب عمل مینی ابدومینوپلاستی چه کسانی هستند؟

  • به طور کلی ابدومینی پلاستی برای افرادی که نتوانسته اند با رعایت رژیم غذایی سخت و انجام فعالیت ورزشی سنگین چربی اضافی ناحیه تحتانی شکم را برطرف نمایند، مناسب است.
  • اشخاصی که پوست شکم آویزان و افتاده ای فقط در ناحیه تحتانی شکم دارند و با داشتن کاهش وزن پوست شکم دچار افتادگی شده است.
  • بانوانی که به دلیل بارداری و زایمان پوست زیر شکمشان دچار تغییراتی شده است.