دکتر امیر دریانی

جراحی زیبایی بینی و 3 نکته مهم برای درست خوابیدن

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

آنچه در این مقاله میخوانید:

بسیاری از افراد با بی خوابی بعد از جراحی زیبایی بینی مواجه می‌شوند. به طور کلی خواب یکی از ضرورت‌های مهم برای افزایش سیستم ایمنی بدن است. زمانی که می‌خوابیم، جریان خون به بافت و عضلات بدن افزایش میابد در نتیجه خون رسانی به بدن باعث افزایش اکسیژن و مواد مغذی بخصوص گلوکز را به سلول‌های مغز می‌رساند و موجب عملکرد صحیح نورون‌های مغزی می‌شود.

مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود بهترین نتیجه را از جراحی زیبایی بینی بگیرید، یادگیری صحیح نحوه خوابیدن بعد از جراحی زیبایی بینی است. استراحت و آرامش بعد از عمل‌های جراحی، به بهبودی سریع‌تر بیمار کمک زیادی می‌کند؛ چرا که در هنگام خواب و بخصوص خواب عمیق، هورمون‌هایی که در بدن ترشح می‌شود باعث می‌گردد که روند درمان با سرعت و کیفیت بیشتری صورت گیرد.

شرایط مناسب برای خوابیدن بعد از جراحی بینی

اگر پس از جراحی زیبایی بینی در خوابیدن در شرایط نرمال مشکل دارید، احتمالا اتاق خواب شما تا حدودی عامل این امر است. معمولا توصیه می‌شود تعداد فعالیت‌‌هایی که در تخت انجام می‌شوند را محدود کنید. اگر از اتاق خوابتان به عنوان یک اتاق دورهمی خانوادگی، اتاق کار و محل خواب استفاده می‌کنید، واضح است که همه چیز درهم شده و خوابیدن برای شما در شب مشکل می‌شود. لپ تاپ و تلویزیون را خارج از اتاق قرار دهید و از خانواده خود بخواهید که در اتاقتان جمع نشوند.

جراحی زیبایی بینی

عوامل متعددی می‌توانند بر میزان راحتی شما در شب و کیفیت خوابتان تاثیر گذار باشند. دمای اتاق می‌تواند یک عامل باشد که میزان راحتی شما را تحت تاثیر قرار دهد. مکانی را برای خوابیدن انتخاب کنید که مجهز به سیستم سرمایشی باشد. در طول شب‌های ماه‌های گرم کولر را روشن نمایید و از سرد شدن بیش از حد نترسید.

همچنین دکوراسیون اتاق خود را بیش از حد محرک نکنید تا به خواب رفتن برای شما آسوده شود. اگر رنگ‌های پر رنگ یا تصاویر پر جنب و جوش در اتاق شما وجود داشته باشد، در صورت امکان، قبل از عمل جراحی، آنها را با سایه‌های خنثی‌تر یا کم رنگ جایگزین کنید.

یک بالش مناسب می‌تواند بین یک شب بیداری کامل و یک خواب شب با آرامش تفاوت ایجاد کند. بهتر است بالش‌های خاصی برای داشتن خواب راحت بعد از عمل‌تان تهیه شود. یک بالش موج‌دار به شما محافظت کافی می‌دهد و سرتان را بالا نگه می‌دارد، در نتیجه تورم و ناراحتی را به حداقل می‌رساند.

از غلتیدن خودداری کنید

هنگام خوابیدن بعد از عمل بینی، ممکن است جلوگیری از غلتیدن در زمانی که در حال خر و پف هستید، دشوار باشد. یادآوری ذهنی قبل از خوابیدن شبانه می‌تواند به شما در ثابت ماندن به پشت در زمان خواب کمک کند. اما چندان نگران غلتیدن نباشید، گچ برای محافظت از بینی شما قرار گرفته و احتمالا در صورت قرار گرفتن روی شکم‌تان از خواب بیدار می‌شوید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی را یاد بگیرید!

در صورتی که نحوه خوابیدن بعد از جراحی زیبایی بینی به خوبی انجام شود، هم بی خوابی بعد از جراحی زیبایی بینی را می‌تواند رفع کند و هم روند ترمیم و شکل‌گیری غضروف‌های آن را با کیفیت بالاتری انجام خواهد داد.

نکاتی که در ادامه می‌گوئیم برای رفع بی‌ خوابی بعد از عمل بینی و استراحت بهتر می‌باشند.

روی شکم نخوابید!

خوابیدن روی شکم در روزهای بعد از عمل بسیار خطرناک است. احتمال وارد شدن فشار به بینی و تخریب غضروف‌هایی که در حال بازسازی هستند، در حالتی که روی شکم خوابیده‌اید، بسیار بیشتر است. بنابراین، به هیچ وجه تا بهبودی نسبی بعد از عمل بینی، روی شکم نخوابید.

رو به بالا (طاق باز) بخوابید

مهم‌ترین اقدامی که برای کاهش خطرات بعد از عمل بینی توصیه می‌شود، این است که در روزهای پس از عمل، روی کمر یا اصطلاحا طاق‌ باز بخوابید. پس از انجام عمل بینی، برای به حداقل رساندن تورم، بهتر است که سر و بینی شما حداقل برای مدتی بعد از عمل، بالاتر از قلب قرار بگیرد. خواب در وضعیت خط میانی بدن، نه تنها باعث کاهش تورم می‌گردد، بلکه گرفتگی بینی برای شما راحت‌تر می‌شود تا به خواب بروید. قرار دادن چند بالش نرم روی یکدیگر به قرار گرفتن در این وضعیت کمک زیادی می‌کند.

همچنین بالش می‌تواند به شما کمک کند که در طول شب ثابت باقی بمانید. شما نباید بر روی یک طرف یا شکم‌تان بغلتید و در این وضعیت به بینی خود ضربه بزنید. هنگامی که هر شب به رختخواب می‌روید، بالش‌ها را در کنار دو طرف بدن خود قرار دهید تا در جایتان ثابت بمانید و از تکان خوردن یا غلتیدن جلوگیری کنید.

کمپرس یخ بعد از جراحی زیبایی بینی

استفاده از کمپرس یخ قبل از خواب

استفاده از کمپرس یخ به طور کلی بعد از انجام جراحی زیبایی بینی روند بهبودی را سرعت می بخشد. کمپرس یخ هم برای دردی که ممکن است در یکی دو روز اول احساس کنید و هم از بین بردن تورم و کبودی بسیار عالی است. ممکن است به شما آموزش داده شود که ۷۲ ساعت اول بعد از عمل، به طور دوره ای از یک بسته یخ استفاده کنید. پس از این مدت، استفاده از یخ قبل از خواب به کاهش تورم که در طول روز رخ داده است کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

حتی‌الامکان تنها یا با فاصله از دیگران بخوابید!

در چند هفته بعد از جراحی زیبایی بینی، بسیار ضروری است که از وارد شدن ضربه به بینی‌تان جلوگیری شود. به همین دلیل اهمیت دارد که تا حد امکان، تنها بخوابید. اگر هم قرار است کسی مراقبت شما باشد، این شخص باید با فاصله از شما بخوابد تا حرکات ناگهانی در شب باعث وارد شدن ضربه ناگهانی به بینی نگردد.

کافئین مصرف نکنید!

بی خوابی بعد از جراحی زیبایی بینی امری طبیعی است. حال در صورتی که از کافئین پیش از خوابیدن نیز استفاده شود، این بی خوابی با شدت بیشتری خود را نشان خواهد داد. مصرف کافئین را در روزهای بعد از عمل قطع کنید و یا از چند ساعت پیش از خواب از مصرف کافئین خودداری کنید.

خمیازه کشیدن بعد از جراحی زیبایی بینی

به طور کلی خمیازه کشیدن امری طبیعی است که برای خروج دی اکسید کربن اضافی از بدن صورت می‌گیرد. البته طبق تحقیقاتی خمیازه برای رفع داغ شدن مغز صورت می گیرد تا گرمای مغز به حالت متعادل برسد. البته خمیازه کشیدن با خستگی مرتبط است. در صورت خستگی دمای مغز بالا می‌رود و با خمیازه کشیدن دمای مغز متعادل می‌شود. تنفس درست، بالا نگه داشتن سر، استراحت کافی و همچنین بالابردن میزان اکسیژن اتاق، همگی به کاهش خمیازه‌های عمیق کمک خواهد کرد.

به‌طور کلی خمیازه کشیدن در دوران نقاهت بعد از جراحی زیبایی بینی اثر منفی ندارد مگر اینکه دهان بیش از اندازه باز شود. باید تا چند ماه، هنگام خمیازه کشیدن از باز کردن بیش از اندازه فک خودداری کرد تا پوست صورت جمع یا کشیده نشود و به بینی فشار وارد نگردد. سعی کنید به جای یک خمیازه عمیق و طولانی، خمیازه‌های کوتاه اما پشت سر هم داشته باشید. همچنین در صورت نیاز هنگام خمیازه، محل چسب و پانسمان روی بینی و یا محل بخیه‌ها را با دست نگه دارید.

برای اینکه بیش از اندازه خمیاز ه نکشید حتما در دوران مراقبت از بینی خواب و استراحت کافی داشته باشید.

چه مدت بعد از جراحی زیبایی بینی باید مراقب نحوه خوابیدن بود؟

با وجود اینکه بدن پس از جراحی زیبایی بینی به سرعت در روند بهبود قرار می‌گیرد. هفته اول بحرانی‌ترین دوره برای درمان جراحی زیبایی بینی است. برای همین باید به صورت جدی به موقعیت و نحوه صحیح خوابیدن در این دوره توجه کرد.

بعد از ۷-۱۰ روز، بیماران می توانید شروع به استفاده از سایر موقعیت‌ها برای خوابیدن کند. البته باید مراقب باشید که از فشار آوردن به بینی خودداری کنید و اگر می توانید روند قبل را ادامه دهید و سر خود را در زاویه ۴۵ درجه از بدن خود قرار داده و بخوابید، به این کار مدت زمان بیشتری ادامه دهید.

چه زمانی بعد از جراحی بینی باید سریعا به جراح بینی مراجعه کنید؟

  • سردرد یا گردن درد شدید
  • اسهال شدید
  • تب قابل توجه، پس از جراحی بینی
  • خونریزی بینی که متوقف نشده
  • تورم در ناحیه چشم، توجه داشته باشید که تورم و کبودی در اوایل روز‌های پس از جراحی طبیعی است و اگر ادامه‌دار نباشد

نحوه انتخاب بهترین جراح بینی

انتخاب جراح بینی اولین مرحله قبل از اقدام به انجام جراحی زیبایی بینی می‌باشد و می‌توان گفت که از اهمیت بسزایی در ایجاد نتایج مطلوب برخوردار است.

  1. ابتدا در سایت‌های پزشکی مقالاتی را در مورد جراحی بینی مطالعه نمایید تا با توجه به نوع بینی خود با دید بازتر از نتیجه جراحی بینی خود اقدام نمایید.
  2. از دوستان و آشنایان پرس و جو نمایید یا در اینترنت بهترین جراح بینی تهران را جستجو نمایید و پس از آن لیستی از جراحان بینی تهیه کرده و با مراجعه به سایت پزشکان از میزان تخصص و مدارج علمی و تجارب جراح بینی اطلاع کسب کنید.
  3. پس از انتخاب جراح بینی، درباره او تحقیق کنید و برای مشاوره به مطب او رفته و انتظارات خود را از جراحی زیبایی بینی به جراح مورد نظر بگویید تا او بتواند به خوبی شما را راهنمایی کند.
  4. به سایت جراح پلاستیک مورد نظر مراجعه نمایید و عکس نمونه کارهای قبل و بعد از جراحی بینی بیماران قبلی را ببینید و از نحوه کار جراح بینی مطلع شوید.
  5. با بیمارانی که در مطب جراح بینی حضور دارند، صحبت کنید و میزان رضایت آن ها را از جراح پلاستیک بینی و جراحی بینی بسنجید.

دکتر امیر دریانی جز برجسته ترین جراحان فوق تخصصی در زمینه جراحی زیبایی بینی است.

تغذیه بعد از جراحی بینی

  • بعد از جراحی بینی غذاهای شور میل نکنید.
  • بهتر است ۲ هفته بعد از جراحی فقط از مواد غذایی نرم استفاده کنید. (غذاهای جویدنی ممنوع)
  • غذاهایی که اصلا میل نکردید را بعد از جراحی بینی هم تست نکنید!
  • بهتر است بعد از جراحی آبمیوه های ترش میل نکنید.
  • نوشیدن آب و مایعات سبک چند ساعت بعد از جراحی اشکالی ندارد.