دکتر امیر دریانی

جراحی لیفت و پروتز سینه

جراحی لیفت و پروتز سینه

آنچه در این مقاله میخوانید:

آیا لیفت و پروتز سینه به صورت همزمان امکان پذیر است؟

داشتن سینه‌های خوش فرم و بزرگ جزء معیارهای مهم زیبایی در بانوان محسوب می‌شود که تأثیر شگرفی در افزایش اعتماد به نفس آن‌ها دارد.

شکل و اندازه سینه برخی از بانوان به طور طبیعی در طول زندگی و یا قرارگیری در شرایط مختلف از جمله شیردهی، تغییرات هورمونی، افزایش سن و … ممکن است دچار تغییر شکل شود و قوام و سفتی خود را از دست داده و در نتیجه شل و افتاده شود. در چنین شرایطی سینه‌ها قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند.
جراحی لیفت و پروتز سینه می‌تواند بهترین گزینه برای درمان این مشکل باشد.

جراحی لیفت سینه

جراحی لیفت سینه در وهله اول به وضعیت سینه‌ها توجه دارد و به تنهایی باعث افزایش سایز سینه‌ها نمی‌شود. این جراحی برای بانوانی مناسب است که شکل سینه آنها کشیده و دراز شده است و سینه‌های آنها حالت آویزان دارند و همچنین نوک سینه‌های آنها به طرف پایین تمایل دارند که شرایط ظاهری موجب آزردگی خاطرشان می‌شود.

جراحی لیفت سینه با جا به جایی نوک سینه و کاهش پوست اضافی سینه‌ها انجام می‌شود. جراحی لیفت سینه‌ها مانند هر روش جراحی دارای مزایا و معایبی است که جراح لیفت سینه در جلسه مشاوره برای هر فرد توضیح داده می‌شود. برای مطالعه بیشتر در زمینه نحوه جراحی و کاندیدای مناسب روی لینک مربوطه کلیک کنید.

جراحی پروتز سینه

یکی از روش‌های اصلاح و بازسازی حجم سینه، پروتز سینه است. معمولا این جراحی برای بانوانی مناسب است که در اثر عواملی مانند پیری، شیردهی و بارداری و یا ژنتیک دچار تحلیل بافت سینه شده‌اند و یا در اثر سرطان، همه یا قسمتی از سینه‌های خود را از دست داده‌اند یا دارای سینه‌هایی نامتقارن و غیر طبیعی هستند.

برخی افراد فکر می‌کنند که انجام جراحی پروتز سینه به تنهایی، موجب لیفت سینه‌های افتاده آن‌ها می‌شود. اما در حقیقت پروتز سینه تا حد خاصی باعث لیفت سینه‌ها می‌شود اما نمی‌تواند درجات شدید افتادگی سینه را درمان کند. درواقع پروتز سینه به تنهایی قادر به رفع شلی سینه‌ها نمی‌باشد.

پروتز و لیفت سینه

جراحی همزمان لیفت و پروتز سینه

در سال‌های اخیر جراحی لیفت و پروتز سینه به یکی از عمل‌های پرطرفدار در زمینه جراحی سینه تبدیل شده است. معمولا این جراحی برای بانوانی که سینه‌های شل، افتاده و کوچک دارند مناسب است. هدف از این جراحی جوانسازی سینه‌ها با افزایش سایز، پرکردن سینه‌ها و سفت کردن آ‌ن‌ها است. باید در نظر داشت که عمل بزرگ کردن سینه یا همان جراحی پروتز سینه، بر روی افزایش سایز سینه تمرکز داشته و برای اصلاح افتادگی سینه انجام نمی‌شود.

بر خلاف روش پروتز سینه، لیفت سینه به وضعیت سینه‌ها توجه دارد و برای رفع افتادگی‌های شدید سینه استفاده می‌شود. روش‌های مختلفی برای بهبود و فرم‌دهی وضعیت سینه‌ها وجود دارد که پروتز و لیفت پستان نیز از جمله آن‌ها محسوب می‌شوند. اما ترکیب این دو عمل جراحی به صورت همزمان نتیجه‌ای فوق العاده بر جای می گذارد. این عمل ترکیبی در واقع می‌ تواند باعث پر کردن سینه‌ها و حجم دهی به آن‌ها گردد. همچنین شکل ظاهری سینه ها را تغییر داده و سینه هایی گرد و زیبا ایجاد می‌‌کند.

این عمل ترکیبی باعث می‌ شود نوک سینه‌ها به سمت بالا رفته و اندازه هاله‌ای که دور نوک سینه وجود دارد، را کمتر می‌‌کند. در زمان مشاوره فوق تخصص جراحی زیبایی میزان افتادگی سینه‌های شما را معاینه و ارزیابی می‌کند. در صورتی که افتادگی در حدی باشد که با لیفت به تنهایی قابل اصلاح نباشد، انجام لیفت و پروتز سینه به طور همزمان را به شما توصیه می‌کند.

برش‌های جراحی همزمان پروتز و لیفت سینه

برای تعیین روش جراحی ابتدا توسط فوق تخصص جراحی سینه، میزان افتادگی سینه‌ها مشخص می‌شود. درصورتی که افتادگی سینه‌ها کم باشد برش‌های کوچک‌تری در سینه زده می‌شود. در واقع برشی که جهت لیفت سینه‌ها ایجاد می‌گردد، از همان برش برای جایگذاری پروتز نیز استفاده می‌شود و برش جداگانه‌ای برای پروتز ایجاد نمی‌شود.

البته در صورتی که این جراحی توسط بهترین جراح پروتز سینه و با استفاده از تکنیک‌های نوین جراحی انجام شود این اسکارها در قسمتی از سینه ایجاد می‌شود که با لباس پوشانده می‌شود و پس از گذشت زمانی نه چندان طولانی محو می‌شوند. به طور کلی دو نوع برش برای انجام همزمان لیفت و پروتز سینه وجود دارد که هر یک از این برش‌ها بنا به شرایط بیمار و صلاحدید جراح سینه ایجاد می‌شود.

برش پری آرئولار، دقیقاً بر روی خط هاله تیره رنگ سینه و قسمت روشن ایجاد می‌گردد. این برش پس از بهبودی کامل مخفی شده و قابل دیدن نمی‌باشد.

شرایط افراد واجد شرایط برای جراحی لیفت و پروتز سینه

  • در مرحله اول شخص باید سلامت عمومی داشته باشند.
  • فرد به ثبات وزنی داشته باشد.(از نظر کاهش یا افزایش وزن)
  • از استعمال سیگار و دخانیات به مدت یک ماه قبل از جراحی اجتناب کند.
  • باید ۸ هفته پس از پایان شیردهی، پروتز سینه را انجام دهند.
لیفت و پروتز سینه

آیا برای جراحی لیفت و پروتز سینه گزینه مناسبی محسوب می‌شویم؟

ویژگی‌های بهترین کاندیدا برای جراحی لیفت و پروتز سینه :

  • افرادی که سینه‌های مسطح، کشیده و یا آویزان دارند.
  • افرادی که نوک سینه افتاده دارند.
  • افرادی که سینه‌هایشان باهم تقارن ندارند.
  • اشخاصی که می‌خواهند سینه‌های بزرگتری داشته باشند.
  • اشخاصی که سینه‌هایشان به دلایل مختلف نظیر پیری، بارداری، شیردهی و کاهش وزن دچار شل شدگی و افتادگی شده است.

مزایای لیفت و پروتز سینه به طور همزمان

نکته مفیدی که عمل‌های جراحی هم‌زمان لیفت و پروتز سینه دارد این است که دوره نقاهت برای هر دو عمل یک بار است و نیازی نیست که دوره‌های طولانی‌تری را برای چند عمل زیبایی طی کنید؛ بنابراین هزینه ماندن شما در بیمارستان هم کاهش‌ یافته و به‌ نوعی صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها محسوب می‌گردد. به طور کلی مزایای این جراحی به شرح زیر است:

  • انجام دو جراحی همزمان با یک بار بیهوشی
  • صرفه جویی در وقت
  • جوانسازی و افزایش سایز سینه
  • متقارن سازی پستان ها
  • کوتاه شدن دوران نقاهت

به هرحال در صورتی که تصمیم به انجام چند جراحی زیبایی به صورت همزمان هستید بهتر است یک وقت مشاوره از بهترین جراح پلاستیک بگیرید تا با بررسی شرایط فردی، شما را راهنمایی کند.

بارداری و شیردهی بعد از لیفت و پروتز سینه

نگرانی درباره بارداری و اختلالات شیردهی بعد از جراحی، در اکثر بانوانی که قصد انجام جراحی لیفت و پروتز سینه را دارند، وجود دارد. این افراد تصور می‎کنند که بارداری بعد از جراحی لیفت و پروتز سینه با مشکل مواجه خواهند شد اما بهتر است بدانید که این جراحی هیچ مشکلی برای بارداری ایجاد نخواهد کرد.

مگر اینکه به دلیل به‌دلیل بی‌تجربگی و عدم اطلاع کافی جراح، در حین عمل پروتز آسیبی به غدد شیردهی و عصب‌های مربوطه وارد شده باشد؛که در چنین شرایطی با اختلال در شیردهی مواجه خواهید شد. مسلما با درک این موضوع، متوجه شده‌اید که عملکرد جراح تأثیر بسزایی در نتیجه عمل پروتز سینه و شیردهی فرد دارد.
پس برای داشتن یک جراحی بدون عارضه باید نسبت به انتخاب جراح حساسیت بیشتری بخرج دهید. درواقع با انتخاب بهترین جراح لیفت و پروتز سینه در چنین جراحی‌هایی، ریسک بروز عوارض را کاهش می‌دهید. چرا که با انتخاب بهترین جراح احتمال وقوع آسیب به بافت‌های مجاور، عصب‌ها و غدد شیردهی در زمان جراحی کاهش پیدا می‌کند.

بهترین سن برای انجام پروتز سینه

برای بسیاری از افراد که خواهان انجام جراحی پروتز و لیفت سینه به طور همزمان هستند این سوال مطرح می‌شود که سن مناسب برای انجام پروتز و لیفت سینه چه سنی است؟؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در بحث پروتز سینه، سن پارامتر مهمی محسوب نمی‌شود. تنها نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد، رشد کامل سینه‌ها است که باید در این خصوص اطمینان کافی حاصل کنید. تنها فرد مناسب برای تشخیص این موضوع فوق تخصص جراحی زیبایی است.

مراقبت‌های بعد از عمل لیفت و پروتز همزمان

پس از جراحی پروتز سینه همزمان با لیفت سینه جراح برای کاهش عوارض عمل یکسری دستورالعمل‌هایی پیشنهاد می‌کند که باید در دوره نقاهت جهت بهبودی سریع‌تر بیمار انجام شود.

  • حدود ۳ روز لازم است تا دوره نقاهت گذرانده شود و فعالیت‌های روزانه را شروع کنید.
  • حتی ۲ ماه بعد از لیفت و پروتز از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری کنید.
  • به مدت یک ماه از خوابیدن روی شکم بپرهیزید و بر روی کمر بخوابید.
  • داروهای خود را به موقع مصرف نمایید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید.
  • به مدت 8 هفته از سوتین‌های طبی استفاده کنید و تنها در هنگام حمام کردن آن را باز کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت از آنتی‌ بیوتیک‌‌های تجویز شده توسط جراح استفاده کنید.
ورزش بعد ازجراحی زیبایی

ماندگاری لیفت و پروتز

تعیین مدت زمان ماندگاری لیفت و پروتز سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولین پارامتری که تأثیر بسزایی در تعیین زمان ماندگاری این جراحی دارد، مراقبت‌های بعد از جراحی است. رعایت دستورالعمل مراقبت‌ها به بیشتر شدن زمان ماندگاری پروتز کمک می‌کند. همچنین آناتومی بدن فرد و چگونگی برخورد بدن با پروتز، در مشخص کردن مدت زمان ماندگاری پروتز نقش دارد. در برخی افراد پروتز سینه حدودا ۱۰ الی ۱۵ سال ماندگاری دارد.

بعد از جراحی کبودی و ورم سینه یکی از عوارض طبیعی است که بعد از مدتی (یک هفته) در صورت رعایت توصیه‌های جراح در دوره نقاهت، از بین خواهند رفت. در صورتی که این جراحی توسط بهترین جراح پروتز سینه انجام شود، احتمال وقوع این عوارض کاهش پیدا می‌کند چرا که جراح پلاستیک با آناتومی سینه آشنایی دارد و به راحتی می‌تواند از وقوع عوارض بعد از جراحی جلوگیری کند.

Breast Implants by Dr Amir Daryani