دکتر امیر دریانی

ورزش بعد از جراحی ابدومینوپلاستی ، روز اول تا 6 ماه بعد عمل

ورزش بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

آنچه در این مقاله میخوانید:

ورزش مناسب بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

انجام برخی تمرینات ورزشی بعد از جراحی ابدومینوپلاستی تأثیر بسزایی در روند بهبود زیباجو دارد این در حالیست که برخی از افراد فکر می‌کنند که در دوره نقاهت بعد از جراحی ابدومینوپلاستی باید در استراحت مطلق باشند. طبق دستورات فوق تخصص جراح زیبایی برای دوره نقاهت، باید از خوابیدن به طور مداوم خودداری کنید چرا که میتوانید با انجام یک سری حرکات ساده، بهبودی سریع‌تری را تجربه کنید.

ده روز ابتدایی بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، بسیاری از مردم فکر می کنند که فقط باید دراز کشیده و استراحت کنند. استراحت برای بهبودی حیاتی است، ولی تمرینات ورزشی خاص به روند بهبودی کمک میکند. بعد از جراحی ابدومینوپلاستی حداقل ده روز نیاز به استراحت کامل دارید که باید در این مدت این سه حرکت پا را که در حالت خوابیده است، انجام دهید.

کشش مچ پا

پاشنه پا را رو زمین نگه دارید و پنجه پای (نوک انگشتان) خود را به سمت ساق پا فشار دهید. همانند وضعیت فشار دادن بر روی پدال گاز ماشین.

ورزش بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

قفل کردن با عضلات چهارسر زانو

به طور کامل دراز بکشید و پای خود را دراز کنید. سعی کنید پشت زانوی خود را به آرامی به سمت پایین (زمین) فشار دهید.

بالا آوردن مستقیم پا

به پشت دراز بکشید و پای راست خود را رو به بالا خم کنید. پای چپتان را کاملاً کشیده بر روی زمین نگه دارید. حالا پای چپ را، در همان حال که کاملاً کشیده است، تا زاویه حدوداً 30 درجه بالا ببرید. پا را در همین وضعیت نگه دارید و سپس آن را به آرامی به حالت اولیه برگردانید. نیازی نیست که پایتان را تا نود درجه بالا برده و به صورت عمودی درآورید.

ماساژ دادن ساق پا

البته ماساژ عضلات ساق پا به سمت بالا از پاشنه به زانو نیز در کنار این حرکات کمک کننده خواهد بود.

پیاده روی کنید

بهتر است بعد از عمل ابدومینوپلاستی و مرخص شدن از بیمارستان فرد مقداری پیاده روی نماید و در حین این پروسه باید از گن های مخصوص به منظور پیشگیری از جمع شدن مایع در زیر پوست استفاده کند. پیاده روی باید آهسته و کوتاه باشد تا باعث افزایش ضربان قلب زیباجو بیمار نشود.

پیاده روی

2 هفته بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

بیشتر فعالیت هایی که می توانید انجام دهید، هفته دوم بعد از جراحی زیبایی شکم شروع می‌شود. زیرا این مدت بدن در حال بازسازی می‌باشد. در این مدت درد‌های شکمی کاهش میابد و شما می‌توانید پیاده روی آهسته در سطوح صاف را شروع نمایید. اینکار تأثیر بسزایی در افزایش روند بهبود زیباجو دارد.

4 هفته بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

با گذشت ۴ هفته بعد از عمل ابدومینوپلاستی سرعت پیاده‌روی خود را افزایش دهید و قدم‌های خود را بلند تر از سابق بردارید اما هنوز باید از گن‌های مخصوص استفاده نماید. بهتر است در کنار پیاده‌روی، نرمش‌های هوازی را نیز انجام دهد. بهتر است که مراقب ضربان قلب خود باشد.

6 هفته بعد از عمل ابدومینوپلاستی

پس از ۶ هفته از پریدن و بالا و پایین رفتن اجتناب کند. بدون هیچ گونه محدودیتی با شروع ماه چهارم قادر می باشد، که تمام ورزش‌ها را انجام دهد. بهتر است بعد از نرمش و ورزش مقداری شکم خود را ماساژ دهید.

4 ماه بعد از جراحی ابدومینوپلاستی

با این که در این مدت 90 درصد از عضلات شکم بهبود پیدا کرده است ولی برای آن که بتوانید تمرینات ورزشی سنگین را انجام دهید، نیاز به زمان بیشتری دارید.

بعد از ماه ششم

زمانی که تمرینات شکمی انجام میشود؛، ممکن است فرد دچار درد و گرفتگی در ناحیه شکم شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که تمرینات مربوط به این ناحیه را برای 6 ماه بعد از عمل برنامه‌ریزی نمایید. افرادی که قبل از جراحی زیبایی شکم، از وزنه در ورزش خود استفاده می‌کرده‌اند، می‌توانند استفاده از وزنه را از سر بگیرند.

البته باید میزان وزنه را کمتر از سابق انتخاب کنید و در حد توان خود از وزنه استفاده کنید. حتی توصیه می‌شود، برای جلوگیری از بروز تورم و التهاب برای شروع از وزنه‌های سبک‌تر استفاده کنید. با گذشت زمان می‌توانید میزان وزنه را افزایش دهید و تعداد بیشتری از وزنه‌ها را در تمرینات خود استفاده کنید.

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی پیکرتراشی

بعد از انجام جراحی زیبایی شکم باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و از ضعف و خستگی شدید بدن جلوگیری کنید. خوردن چندین وعده غذایی کوچک در طول روز به حفظ سطح انرژی کمک می‌کند. نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز به کنترل گرسنگی، حفظ سوخت و ساز سالم و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

باید گفت که بعد از جراحی ابدومینوپلاستی از مواد غذایی کم چرب و کم نمک استفاده کند و رژیم غذایی ساده خود را رعایت نماید.  به منظور ترمیم و بهبودی کامل بعد از جراحی زیبایی ابدومینوپلاستی از مواد غذایی که حاوی امگا ۳ و یا مکمل‌های آن است، استفاده کنید و میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف نمایید تا بتوانید زودتر به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید.

به طور کلی:

  • استفاده از چربی‌های مفید برای تندرستی بدن ضروری است. منابع چربی‌های خوب روغن زیتون، میوه‌هایی مانند آووکادو، آجیل و دانه‌ها می‌باشند.
  • به جای غذاهای چرب، از غذاهای حاوی فیبر استفاده نمایید.
  • غذاهای دریایی، پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات بهترین غذاهای مصرفی پس از پیکرتراشی می‌باشند.
  • از روش های پختن، کباب کردن و جوشاندن مواد غذایی برای آماده سازی غذا استفاده نمایید.
  • از گوشت‌های چرب مانند بیکن یا سوسیس و گوشت قرمز و نیز ماهی‌های چرب مانند ماهی خال‌خالی پرهیز کنید. همچنین از مصرف گوشت سرخ شده باید اجتناب شود.
  • محصولات تصفیه شده بدست آمده از غلات مانند نان سفید نیز نباید مصرف شوند.